خبرهای داغ:
سوقندی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره استانی نمایش‌های آیینی مذهبی بسیج در شاهرود گفت: قدرت نرم در تفکر و اندیشه که همان امت اسلامی است و بسیج ترجمان امت اسلامی است.
کد خبر: ۸۹۵۲۸۰۲
|
۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمدرضا سوقندی مراسم اختتامیه نخستین جشنواره استانی نمایش‌های آیینی مذهبی بسیج در فرهنگسرای مهر شاهرود در سخنانی با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران اجرای این جشنواره و ابتکار جالبی که در برگزاری تئاتر آیینی مذهبی به خرج دادند اظهار کرد: عزیزان بسیج هنرمندان استان منتظر دستورالعمل نماندند و حس رقابتی را در حوزه نمایش و خاصاً تئاتر انجام دادند و این جشنواره را پی ریزی کردند.
وی با اشاره به مهمترین نقطه ضعف همه جشنواره‌هایی که اجرا می‌شود افزود: بحث آموزش توانمندسازی و متون نمایشی است که غالباً دو چیز رنج می‌برند که آموزش تکنیک و متن نمایشی که ادبیات نمایشی هست، ولی هیچ کدام دلیل نمی‌شود که این جشنواره‌ها برگزار نشود بلکه که باید تقویت شود.
سوقندی با اشاره به بحثی جشنواره زدگی که در کشور بحث می‌شود خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در کشور‌های دیگر هنر مردمی اداره می‌شود و همه چیز دست شهرداری هاست و کلید طلایی شهر را به شهردار می‌دهند نه کلید خدمات شهری را و برای همین عرصه هنر رشد دارد و صد‌ها جشنواره در سال برگزار می‌کنند.
وی ادامه داد: جشنواره آغاز و انجام کاری نیست و خلاصه در این نمی‌شود و کارکردی دارد و جشنواره مختص به خود است و یک نقطه عطف است برای حرکت و ارزیابی و اختتامیه در واقع یک آغاز است و همه در جشنواره برنده هستند و جشنواره در سال‌های آینده از نظر کیفی و کمی گسترش پیدا می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به بیانیه هیئت داوران جشنواره و ذکر موارد و تذکرات گفت: نباید این بیانیه تشریفاتی باشد و باید روی نظرات هیئت داوران کار کارشناسی شود و در اداره ارشاد ما وظیفه خودمان می‌دانیم که اینکار را انجام دهیم.
وی با اشاره به سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در شئرای نظام پروانه نمایش باید در حوزه هنر نیز اطلاع داشته باشد و به عنوان بازوی قوی شورا در موضوع دین و مسائل هنری و هنر نمایشی کمک کند.
سوقندی با اشاره به هفته بسیج نیز گفت: بسیج دکترین و آموزه‌ای است که از ابتکارات امام راحل بود و ما امروز شاهد گسترش این تفکر در منطقه هستیم که سردار سلیمانی با همین تفکر در عراق و سوریه بازوی قوی نظامی ایجاد کرد و سبب شد تا این پیروزی بزرگ رخ دهد.
وی با اشاره به حضور و کارکرد بسیج در حوزه‌های مختلف بیان کرد: ما امروز شاهد هستیم که روز به روز فضای پیرامونی ما دچار دگرگونی می‌شود و فضای هوشمند و معناگرا سبب ایجاد فاصله بین نسل‌ها شده است و آیا می‌توانیم به شکل سنتی و سابق و اندیشه کهنه به سراغ تحولات جدید برویم.
سوقندی خاطر نشان کرد: با برگزاری جشنواره‌ها خود را راضی کنیم و این سئوال مهم را از خود بپرسیم که در عرصه فرهنگ، هنر، ادب و رسانه حضور بسیجی داشتیم؟ دشمن در جبهه مقابل شبانه روز کار می‌کند و مبانی اعتقادی ما را زیر سوال برده است و ما نباید دلشو به این کار‌ها باشیم.
وی تاکید کرد: کلید همه این‌ها هیئت‌های اندیشه ورز است، چون تفکر بسیجی برای تحول و تداوم خود در بستر زمان و ارتباط با نسل‌های جدید و فرهنگ هنر انقلاب اسلامی نیاز دارد، امروز تشکل بسیجی مبتنی بر تفکر بسیجی نباشد یک تشکیلات گاهی مانع کار می‌شود.
سوقندی با بیان اینکه چقدر از ظرفیت مساجد بهره بردیم افزود: این‌ها کارکرد بسیج است و باید مسجد محوری و استفاده از ظرفیت مساجد موردتوجهباشد و تاکید این است امروز کار خوب کردن از پَر کردن است.
وی با بیان اینکه باید فاز مطالعاتی داشته باشیم گفت: صرف تحقیق آرزو و پشتکار و کار کفایت نمی‌کند و اگر جشنواره‌های ما تولید فرهنگ هنر باشد همانطور که در حوزه عمرانی فاز مطالعاتی دارد ما باید با مطالعه وارد فرهنگ و هنر شویم و بسیج باید جدی بگیرد و آن هم هیئت‌های اندیشه ورز مورد تاکید رهبری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: در دنیا اتاق فکر داریم تا عرصه‌ها را تسخیر کنند مانند هالیوود که از دو پشتوانه دانش و ثروت استفاده می‌کند و یا گوگل که یک شبکه اجتماعی است که شعارش این است که ما می‌دانیم کی هستی و کجا هستی و به چه می‌اندیشی و همه تفکر اندیشه است.
وی تاکید کرد: تفکر بسیجی و تشکل بسیجی دو رکن بسیج است و تفکر گسترده‌تر نیاز به تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز که رهبری فرزانه انقلاب فرمودند: نیاز دارد که برگرفته ار فرهنگ و پیشینه ماست که هیئت‌های مذهبی و آیینی ماست.
سوقندی ادامه داد: باید در هیئت‌ها بنشینیم و ببینیم این نسل جدید که امام و دفاع مقدس را درک نکرده چگونه هدایت و راهبری کنیم و در مقابل جنگ نرم سلاح نرم وقدرت نرم دشمن بایستیم که قدرت نرم در تفکر و اندیشه که همان امت اسلامی است و بسیج ترجمان امت اسلامی است و و امت با امام این کشتی را و میراث بزرگ امام و انقلاب اسلامی به مقصد و مقصودش که انقلاب جهانی امام عصر (عج) برساند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها