مسعود نجابتی:

آثار خلق شده در ورکشاپ حمایت از زلزله زدگان آزاد است

مسعود نجابتی مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح، با بیان اینکه آثار حاضر در کارگاه یک‌روزه‌ هنرمندان در حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه، صرف بحث زلزله نبوده و موضوع آزاد است
کد خبر: ۸۹۵۳۰۸۹
|
۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت فتح خبرگزاری بسیج؛ مسعود نجابتی مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح، با بیان اینکه آثار حاضر در کارگاه یک‌روزه‌ هنرمندان در حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه، صرف بحث زلزله نبوده و موضوع آزاد است، به تأثیر حضور هنرمندان در عرصه‌های خاص که باعث التیام دردها می‌شود، اشاره کرد و گفت: هنرمندان به سبب مسئولیت اجتماعی که دارند قطعا حضورشان در شرایط خاص کارساز خواهد بود.

این هنرمند برجسته گفت: درکارگاه یک‌روزه از سوی هنرمندان در حوزه هنری هنرمندان به دو شکل هنرهایشان را به مخاطبان عرضه کردند. برخی هنرمندان از آثار قبلی‌شان استفاده نمودند و با بازسازی آن‌ها اثر جدید خلق کردند و بعضی تولیدات جدیدی داشتند. همچنین بخشی از این کارگاه یک‌روزه هم به حضور آثار آرشیوی حوزه هنری و هنرمندان اختصاص داشت.

استاد ناصر طاووسی مشغول نوشتن سوره یاسین با خط منحصر بفرد رقاع

نجابتی که خود نیز در کارگاه یک‌روزه هنرهای تجسمی شرکت داشت، در پاسخ به اینکه به عنوان یک هنرمند از چه زاویه‌ای به زلزله کرمانشاه در اثر هنری‌اش نگاه کرده است، خاطرنشان کرد: آثار حاضر در این کارگاه صرفاً با موضوع زلزله نیست بلکه موضوعات متنوع و آزاد است؛ چرا که در واقع بحث و هدف اصلی از برگزاری چنین برنامه‌ای کمک به مردم زلزله‌زده است؛ یعنی هنرمند خوش‌نویسی یکی از اشعار حافظ و یا آیاتی از قرآن کریم را برای اثرش انتخاب کرده و دستمایه کارش قرار داده ؛ بنابراین موضوعات کاملا آزاد است.

مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح همچنین درباره اینکه فکر می‌کنید این‌گونه حرکت‌های هنری چقدر خوب است که در موارد مختلف نیز جریان داشته باشد، تاکید کرد: قطعا وجود چنین حرکت‌هایی در اتفاقات این‌چنینی لازم است. به هر حال هرجایی که هنرمند می‌تواند ورود پیدا کند، وظیفه اجتماعی‌اش است که در قابل اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نباشد. با توجه به فرهنگ و دینی که ما مسلمانان داریم در چنین مواقعی از ما و به‌خصوص هنرمندان انتظار بیشتری می‌رود؛ چراکه یک هنرمند به سبب مسئولیت‌های اجتماعی که دارد وظایفش مشخص است و هرجایی که این مسئولیت‌ها ایجاب کند، هنرمند باید حضور داشته باشد.

او سپس در پاسخ به اینکه هنر چقدر می‌تواند در چنین مواقعی التیامی بر دردهای اجتماعی باشد، بیان کرد: به هر حال این موضوع بستگی به شرایط دارد و نمی‌شود انتظار داشت در هر اتفاقی بلافاصله ما شاهد اثر هنری به جهت التیام باشیم. گاهی نیاز افراد دردکشیده کمک‌رسانی و امدادرسانی و تهیه وسایل لازم برای گذراندن زندگی‌شان است و این موضوع ضروری‌تر از خلق اثر هنری است؛ ولی ممکن است در روزهای آتی که به نوعی کمی زخم و التیامشان کمتر شده، نقش هنر آشکارتر شود و بشود کاری کرد. اما در روزهای اولیه بیشتر کمک‌رسانی برایشان ضروری است؛ قطعا هنر در شرایط و عرصه‌هایی کارساز است و می‌تواند به طرز خوبی ورود پیدا کرده و تاثیرش را هم بگذارد و اثر هنری موثر واقع شود؛ اما در جاهایی این شخصیت و هویت هنرمند است که می‌تواند کمک کند. بنابراین نمی‌توان به همه یک ارزش را داد و از همه یک توقع داشت.

این هنرمند در ادامه درباره نحوه فرهنگ‌سازی اقدامات هنری از سوی هنرمندان در شرایط خاص، اظهار کرد: اگر چنین جریان‌هایی ادامه داشته باشد، کم‌کم تبدیل به الگو می‌شود و به غیر از هنرمندان حتی هنرجویان هم این‌گونه اقدامات را در دستور کارشان قرار می‌دهند و همین حرکت می‌تواند برای نسل‌های بعدی‌مان فرهنگ‌سازی کند. هنر فقط این نیست که یک هنرمند تنها در خلوت خودش بنشیند و خلق اثر کند بلکه باید به چنین اتفاقاتی هم توجه کرده و فرهنگ‌سازی کند؛ چراکه علاوه بر خلق اثر مسئولیت‌های دیگری هم دارد. خوشبختانه موضوع فرهنگ‌سازی در چنین مواقعی در میان هنرمندان شرایط نسبتا خوبی داشته و اقدام خودجوش مردم و هنرمندان در شرایط خاص خوب است اما باید سامان‌دهی شود؛ چراکه نیاز به بررسی‌های بعدی دارد.

کارگاه خلق و فروش آثار هنری با حضور تعدادی از هنرمندان پیش‌کسوت و تراز اول هنر انقلاب، به همت مرکز تجسمی حوزه هنری و گروه تجسمی بنیاد روایت فتح، به منظور کمک به زلزله‌زدگان شهرها و روستاهای کرمانشاه در محل کارگاه اصلی مرکز تجسمی حوزه هنری واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار شد.

عواید فروش آثار خلق شده در این کارگاه که در روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر در کارگاه اصلی مرکز تجسمی حوزه هنری برپا شد، به صورت کامل برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور قرار می گیرد.

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار