خبرهای داغ:
کشوری در عرصه ملی و بین المللی خوش می درخشد که بتواند زنان را کنار مردان و با حفظ کیان خانواده در امور جامعه مشارکت دهد، امری که در سازمان بسیج رقم خورد و مجموعه فعالیت ها طوری تعریف شده است که زنان بتوانند در این مجموعه هر اقدام خیرخواهانه را در جهت حمایت از نظام انجام دهند.
کد خبر: ۸۹۵۳۲۸۶
|
۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،زهرا باقری: یکی از علل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با دیگر انقلاب ها در طول تاریخ، حضور تاثیرگذار زنان در کنار مردان و در برخی مقاطع حتی جلوتر از مردان است و این شاخصه مهم بارها در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی تکرار شده است.

در طول 38 سال که از برقراری نظام اسلامی در ایران می گذرد، هر زمان زنان احساس کردند که به حضورشان در جامعه نیاز هست، فارغ از سن و طبقه اجتماعی وارد عرصه شدند و با هر وسیله ای که امکان پذیر بود، از جمله تشویق و تهییج دیگران، بذل مال و اعتبار و گاهی نیز جان خود جو هماهنگ و یکپارچه ای را برای حفظ نظام ایجاد کردند.

حضور موثر زنان در طول جنگ تحمیلی که در ابتدا به صورت رزمنده در خط مقدم برای دفاع از تمامیت ارضی کشور در خرمشهر و پس از آن در قالب پرستار و بهیار رقم خورد و دیگر زنان نیز در پشت جبهه برای تهیه، جمع آوری و ارسال کمک های مردمی به جبهه ها و نیز تبلیغ این حرکت در جامعه نقش داشتند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام به کنگره 7 هزار زن شهید در 16 اسفند 91، فرمودند: «در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ی سالم و خانواده‌ی متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر، و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بست‌های بزرگ را در هم بشکنند.»

ظهور و بروز هویت زنان ایرانی تنها منحصر به این دو برهه نبود؛ در تمام مقاطع حساس حضور زنان در کنار مردان و گاهی  پیشتر از آنان رقم خورده است؛ علاوه بر آن که در مقاطع حساس مانند فتنه 88 برای خنثی ساختن اقدامات کور دشمنان که به صورت خودجوش راهپیمایی 9 دی، اتفاق افتاد، در راهپیمایی های همه ساله ی روز قدس، 22 بهمن و 13 آبان، حضور زنان در حمایت از نظام کاملا مشهود است.

کشوری در عرصه ملی و بین المللی خوش می درخشد که بتواند زنان را کنار مردان و با حفظ کیان خانواده در امور جامعه مشارکت بدهد، امری که با تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی، رقم خورد و در حال حاضر مجموعه فعالیت های سازمان بسیج طوری طراحی شده است که هر کسی در هر جایی بتواند خود را عضوی از این سازمان بداند و هر اقدام خیرخواهانه ای را در جهت حمایت از انقلاب و نظام در این مجموعه انجام دهد.

سازمان بسیج به عنوان یک نهاد انقلابی که در مواقع لزوم برای دفاع از کشور می تواند وارد اقدامات نظامی هم بشود، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) شکل گرفت و زنان به عنوان اعضای اصلی آن وظایفی را برای خود تعریف کردند و بدین ترتیب زنان بدون آنکه نیاز به حضور در مشاغل دارای مزد باشد، بتوانند در جامعه موثر باشند و فعالیت اجتماعی و فرهنگی خود را ادامه بدهند.

  اما پیدایش بسیج در دو مرحله صورت گرفت: اولین مرحله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییرات فرهنگی برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، نهادهایی با هسته های انقلابی مانند سپاه شکل گرفت که نقش مردم در این حركت و تلاش چشمگیر و موثر بود و برای رشد این نهادها نیاز به کمک مردم بود.

دومین مرحله با شدت گرفتن توطئه های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) مانند حمله نظامی به طبس و محاصره، ترور شخصیت های انقلابی و اقداماتی از این دست، امام خمینی(ره) در 5 آذرماه 1358 تشكیل ارتش 20 میلیونی را صادر فرمودند و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ قانوناً رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت.

از آنجا که مهمترین اهداف بسیج مستضعفین تحقق فرمایش روح الله خمینی مبنی بر تشکیل هسته‌های حزب‌الله، ایجاد توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم دفاعی و رزمی در آحاد مردم در دفاع از کشور، ایجاد توانمندی مردم برای کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر قابل پیش بینی و نیز کمک به دولت در امر سازندگی تعریف شد متناسب با اتفاقات و پیش آمدها وظایف بسیج نیز رنگ و روی متفاوتی گرفت.

به عنوان مثال در امر سازندگی در قالب اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی زنان حضور مهمی دارند، همینطور می توان به تهیه جهیزیه و کمک به خانواده های نیازمند اشاره کرد و در قالب حلقه های صالحین برای آگاهی دادن به خانواده ها در مقابل اتفاقات روز و راهکارهای تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد.

هفته بسیج، فرصت مناسبی برای ارائه گزارش فعالیت های بسیج جامعه زنان به جامعه است تا علاوه بر آشنایی بیشتر مردم نسبت به فعالیت های این سازمان، فرصت مطالعه علمی در خصوص کارکردهای بسیج فراهم شود و همینطور موجبات دلگرمی حماسه سازان این عرصه نیز فراهم گردد.

ارسال نظرات