یکی از فعالین مساجد یزد گفت: ارتباط خوب امام جماعت مسجد با نوجوانان و جوانان را مهمترین عامل در جذب آنان دانست.
کد خبر: ۸۹۵۳۷۶۴
|
۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ حجت فتوحی در سال 1365 در یزد به دنیا آمد. وی از سنین نوجوانی با حضور مرتب در مسجد علاقه مند به فعالیت در این مکان مقدس شد و در سال 1378 با حمایت دوستانش در محله مجموعه‌ای را تحت عنوان واحد فرهنگی مسجد حضرت رقیه (س) امام شهر یزد جهت پیگیری و اجرای برنامه‌های فرهنگی راه اندازی کرد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

وی که داری مدرک کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی است در طول این ایام و در کنار راه اندازی کانون فرهنگی و هنری، انجمن اسلامی، انجمن مردم نهاد و هیات عزاداری را نیز راه اندازی کرده است.

امام جماعت مساجد؛ مهمترین عامل در جذب جوانان

مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت رقیه (س) در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا، در خصوص اقدامات فرهنگی این کانون گفت: در طول این سال‌ها سعی شده تا از تمام برنامه‌ها جهت جذب حداکثری اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد استفاده شود که در این بین نقش امام جماعات مسجد بسیار پررنگ بوده است به طوری که هر زمان امام جماعتی فعال و جوان گرا در مسجد حضور داشته موفقیت بیشتری را در برنامه‌های خود شاهد بودیم.

فتوحی افزود: بزرگداشت برنامه‌های مناسبتی ملی و مذهبی از برنامه‌های همه مساجد است که در مسجد حضرت رقیه(س) نیز مورد توجه بوده و در کنار آن در حوزه نشر، تولید نشریه‌ای محلی با عنوان راچینه و حضور در جشنواره کشوری محراب قلم، تولید کتابچه رمضانیه و چاپ در تیراژ بالغ بر 20 هزار جلد با گستره توزیع کشوری، تولید کتابچه روخ با تیراژ 10 هزار جلد و گستره توزیع کشوری، چاپ ویژه نامه نوروزی در سالهای متوالی، چاپ ویژه نامه‌های بصیرتی در مناسبت‌های مختلف نظیر انتخابات، روز قدس، 22 بهمن و ...، تولید نرم افزارهای فرهنگی، تولید محصولات فرهنگی و.. از جمله اقدامات انجام گرفته در این حوزه بوده است.

زبان هنر؛ زبانی قوی در جذب جوانان به مسجد

عضو هیئت امنا مسجد حضرت رقیه(س) با بیان اینکه زبان هنر در جذب جوانان زبان بسیار قوی محسوب می شود گفت: در حوزه فعالیت‌های هنری تشکیل گروه تئاتر به همت جوانان محل به ویژه آقای شهامتی معاونت هنری این مجموعه و حضور و کسب مقام در جشنواره هنرهای نمایشی ، اجرای تئاتری با عنوان کابوس سرخ و نمایش عمومی به مدت 7 شب در تالار هنر، ساخت دو فیلم کوتاه و مستند و کسب مقام در جشنواره‌های مختلف، تولید مستندی از فعالیت‌های کانون به مدت 15 دقیقه‌ و پخش از طریق شبکه یک سیما در قالب برنامه شبستان و همچنین تولید مستندی 30 دقیقه‌ای از فعالیت‌های این مسجد و پخش در قالب برنامه در امتداد افق از شبکه یک سیما، تهیه گزارش توسط شبکه استانی و در قالب برنامه تلنگر و پخش از شبکه‌های تابان و قرآن از جمله اقدامات صورت گرفته است.



مسئول سابق انجمن اسلامی حضرت رقیه (س) برگزاری چندین دوره مسابقات ورزشی به صورت محلی و استانی در حوزه مساجد، آغاز ساخت مجموعه‌ای به متراژ 300 تر مربع اختصاصی این مجموعه و در مجاورت مسجد به همت خیرین و جوانان محله با پیشرفت 40 درصد، برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، مسابقات فرهنگی در مناسبت‌های مختلف، همکاری با ادارت و نهادهای مختلف به ویژه دبیرخانه کانون‌های مساجد استان، اداره کل تبلیغات اسلامی، ستاد مبشر غدیر شهرداری، بسیج را از دیگر اهم فعالیت‌های این مجموعه دانست.

مسجد نمونه مسجدی است که پاسخگوی نیاز های مادی و معنوی مردم باشد

فتوحی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جذب جوانان به مسجد هم اظهار داشت: در کنار توجه به برنامه‌های جذاب نظیر اردوها، برنامه‌های ورزشی، جلسات دورهمی و مشارکت نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مختلف ارتباط خوب امام جماعت مسجد با نوجوانان و جوانان مهمترین عامل در جذب آنان به حساب می آید.

این فعال فرهنگی در تعریف مسجد نمونه ابراز داشت: مسجدی که بر اساس منویات مقام معظم رهبری دارای شاخصه‌های مسجد طراز اسلامی باشد. مسجدی است که بتواند در کنار برگزاری نماز جماعت و مراسمات مذهبی سایر نیازهای اهالی محل را تأمین کند و یا به عبارتی دیگر مکانی جهت پاسخگویی به نیازهای معنوی، عاطفی و حتی مالی اهالی محل به ویژه نوجوانان و جوانان باشد.

وی با اشاره به این مطلب که در بحث جذب مردم به مساجد مهمترین نقش بر عهده خادم مسجد و امام جماعت است خاطر نشان کرد : تنها با ارتباط گرم و صمیمانه با اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان می توان زمینه حضور حداکثری را در مساجد فراهم کنند که متاسفانه این امر در مساجد مورد غفلت قرار گرفته است.

دخالت دستگاه‌ها درامور مساجد؛ مهمترین عامل تهدید آنان

فتوحی، احساس مسئولیت و دخالت تعدادی از دستگاه‌ها در مساجد را مهمترین آسیبی و تهدید برای مساجد دانست و اظهار داشت: متاسفانه عدم واگذاری امور مساجد به مردم در کنار عدم نظارت جدی و قانونی توسط دستگاه‌های مربوطه سبب بروز آفتگی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مساجد شده به گونه‌ای که بعضاً برخی از دستگاه از مساجد تنها به عنوان ظرفیتی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی خود و تهیه گزارش عملکرد بهره می‌برند.

عضو هیئت امنای مسجد حضرت رقیه (س) ادامه داد: واگذاری فعالیت‌ها تنها به یک دستگاه یا تخصصی نمودن حمایت‌ها در حوزه مساجد و پرهیز از موازی کاری در این حوزه می‌تواند گره گشای بسیاری از فعالیت‌ها در مساجد و زمینه ساز رونق حمایتی مادی و معنوی از مساجد باشد.

فتوحی در پایان تاکید کرد: با توجه به آموزه های دینی، تاکیدات مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، نماینده ولی فقیه در استان و اکثر مسئولان اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی و همچنین کارشناسان و فعالین حوزه فرهنگ تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان استفاده از ظرفیت مساجد در حوزوه های مختلف است و این امر تنها با تحقق مؤلفه‌های مسجد طراز اسلامی که به نظر بنده مهمترین آن امام جماعت و هیات امناء مساجد هستند محقق می شود.

مسئول سابق انجمن جوانان عصر نوین خاطر نشان کرد امام جماعت و هیات امناء مساجد بستر ساز حضور حداکثری و فعالیت‌های اثرگذار در سطح محلات و مساجد هستند که این امر اکنون در برخی از مساجد و محلات استان به خوبی مشهود است هرچند حمایت‌های مادی، فکری و معنوی دستگاه‌ها نیز می‌تواند روند فعالیت‌ها در مساجد را تسریع بخشد.
ارسال نظرات