پل تاریخی قروه تنها پل تاریخی به یادگار مانده بر روی ابهر رود است كه با همت شورای اسلامی و دهیاری روستای قروه از محل اعتبار دهیاری و با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان ابهر،ساماندهی ، حفاظت و مرمت می شود.
کد خبر: ۸۹۵۳۹۸۴
|
۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسئول اداره  ميراث فرهنگي شهرستان ابهر با اشاره به مرمت پل تاريخي روستاي قروه گفت: مرمت تنها پل تاریخی باقی مانده بر روی ابهر رود شهرستان ابهر واقع در روستاي قروه آغاز گرديد.

عباس شمشيري افزود: پل تاریخی قروه تنها پل تاریخی به یادگار  مانده بر روی ابهر رود است كه با همت شورای اسلامی و دهیاری روستای قروه از محل اعتبار دهیاری و با نظارت  اداره میراث فرهنگی شهرستان ابهر،ساماندهی ، حفاظت و مرمت می شود.

وی اظهارداشت: او در خصوص قدمت پل تاريخي قروه عنوان كرد: قدمت کهن روستا و همچنین وجود مسجدجامع تاریخی با قدمت 1026سال درقسمت جنوبی روستا ، بناي اوليه پل می توان گفت از قدمت تاريخي بالايي برخوردار است كه  در بررسی ها ی اولیه مشخص شده در طی دوران های گذشته ساختمان پل با افزایش جمعیت روستا وتردد بیشتر، پهن تر و همچنین مرمت شده است.

مسئول اداره  ميراث فرهنگي شهرستان ابهر با اشاره به اينكه طول اين پل 31 متر و عرض آن شش متر و 20 سانتي متر مي باشد، تصریح کرد: تعیین قدمت دقيق پل تاريخي روستاي قروه نیاز به پژوهش های باستان شناسی دقيق تري دارد.

شمشيري افزود: این پل تاریخی در قسمت جنوبی روستا که دارای بافت سنتی و قدیمی است  بر روی ابهر رود ساخته شده و قسمت جنوبی روستا را به قسمت شمالی آن وصل می کند.

وي در خصوص مصالح بكار رفته در اين پل تاريخي، اظهار داشت:  این پل تاریخی سه چشمه دارد و مصالح استفاده شده در آن،  آجر و سنگ بوده كه  در سال 1339 جهت استحکام بخشی وجلوگیری از تخریب پل آجری، یک پوسته سنگی را به آن اضافه کرده اند.

مسئول اداره  ميراث فرهنگي شهرستان ابهر افزود:  بدنه اصلی ساختمان پل از آجر بوده و در دوره های مختلف با توجه به میزان تردد از پل آنرا عریض‌تر كرده‌اند .

ارسال نظرات