در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي؛

نشست «تبیین گفتمان مقاومت و استکبارستیزی» برگزار شد

همزمان با هفته بسيج، نشست علمی ـ تخصصی «تبیین گفتمان مقاومت و استکبارستیزی»، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۵۴۱۵۳
|
۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

نشست «تبیین گفتمان مقاومت و استکبارستیزی» برگزار شدبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج،  همزمان با روز «بسيج، دولت مقاومت و استکبارستیزی» به همت مرکز مقاومت بسیج و امور ایثارگران اين سازمان، نشست علمی و تخصصی «تبیین گفتمان مقاومت و استکبارستیزی» چهارم آذرماه با حضور و سخنراني عباس خامه‌يار، معاون بين‌الملل سازمان و سردار علی فضلی، از فرماندهان دفاع مقدس و جانشين سازمان بسيج مستضعفين، در محل حسینیه الزهرا (س) سازمان برگزار شد.

سردار علي فضلي، جانشين سازمان بسيج مستضعفين، در سخنراني خود در اين نشست با بيان اينكه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در ديدار چند سال پيش با جمعي از برادران بسيجي، فرمودند: هر كسي كه قلبش براي اسلام بتپد، او بسيجي است، گفت: حضرت امام (ره) فرمودند كه انقلاب بر 3 پايه قرآن، عترت و مردم استوار است. مردم در انديشه امام (ره) جايگاه ويژه‌اي داشت. همين مردمي كه امروز به پا خاستند و جبهه مقاومت را با مجاهدت‌هاي پي در پي خود و در 6 سال گذشته به اوج خود رساندند.

وي افزود: امروز و در بحث مقاومت، اطاعت صريحي را از امام مسلمين و نايب امام زمان (ع‍ج) شاهد هستيم و پيروزي‌هاي جبهه مقاومت، حاصل اين اطاعت‌ها  و حضور بي‌بديل مردم به ويژه بخش سازما‌‌ن‌يافته مردم در قالب بسيج جهان اسلام، است.

سردار فضلي ادامه داد: شهدا و خانواده شهدا در سوريه و لبنان و ديگر كشورهاي محور مقاومت، با اطاعت از امامين انقلاب اسلامي و با دعاي خير خود، به توسعه جبهه مقاومت ياري رسانده‌اند. به خاطر حضور اين جبهه مقاومت است كه دشمنان يكي پس از ديگري شكست مي‌خورند و ديگر شاهد پيشروري‌هاي آنان در خاك سرزمين‌هاي اسلامي نيستيم.

جانشين سازمان بسيج مستضعفين، مقاومت در يمن، عراق، سوريه، لبنان و ... را ناشي از الگوي ارايه شده از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) معرفي كرد و تأكيد كرد: حاصل مقاومت در جهان اسلام، پيروزي‌هاي بزرگ بر دشمنان است و اين پيروزي‌ها با حضور مردمي در ميدان‌هاي نبرد حادث شده است.

سردار فضلي در بخش ديگري از سخنانش درباره رسالت امروز ما در قبال جبهه مقاومت گفت: بايد از گذشته درس بگيريم و اتفاقات رخ داده در حوزه مقاومت اسلامي را ثبت و مستند كنيم.

وي در ادامه خطاب به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اظهار كرد: اين سازمان در بيشتر كشورهاي جهان داراي نمايندگي است. توصيه مي‌كنم كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تمهيداتي بينديشد و وقايع حوزه مقاومت و فرهنگ بسيجي را ثبت و به مردم ديگر كشورها منتقل كند. اگر نتوانيم ارزش‌هاي موجود در مقاومت را ثبت كنيم، در آينده نخواهيم توانست كه از اين ارزش‌ها دفاع كنيم.

سردار فضلي در تأكيدي دوباره بيان كرد: نبايد در موضوع حفظ جبهه مقاومت و مجاهدت و آشنايي نسل‌هاي امروز و آينده با اين ارزش‌ها، غفلت كنيم. همچنين بايد مراقب كيد و حيله دشمنان باشيم، آنچنانكه مقام معظم رهبري امام خامنه‌اي (مدظله العالي) در پاسخ به نامه سردار سليماني، به ايشان و ديگر فرماندهان جبهه مقاومت فرمودند كه نبايد از كيد دشمنان غافل بود.

جانشين سازمان بسيج مستضعفين در پايان سخنانش اظهار كرد: بايد با استفاده از يك حركت جهادي و انقلابي از اين فرصت تاريخي و فرصت به دست آمده براي نشر فرهنگ مقاومت در سراسر جهان بهره بگيريم.

سياست‌ راهبردي امام و مقام معظم رهبري كاركرد خود را در ميدان نشان داده است. 

عباس خامه‌يار، معاون بين‌الملل سازمان و كارشناس ارشد مسايل غرب آسیا، ديگر سخنران اين نشست بود. وي در آغاز سخنانش با تشريح مفصل جايگاه بسيج در انديشه امام خميني (ره)، از بسيج به عنوان شجره طيبه‌اي ياد كرد كه محصول تفكر آينده‌نگر امام خميني (ره) است.

خامه‌يار در ادامه با اشاره به ديدار حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي (مدظله العالي) با ميهمانان اجلاس محبان اهل بيت (ع)، گفت: در سخنراني مقام معظم رهبري در اين ديدار، يك نكته بسيار مهم كليدي وجود داشت و آن اين جمله ايشان بود كه در آن فرمود: موضوع فلسطين، موضوع اول جهان اسلام است. پشتوانه اين بحث، هزاران مطلب، تحليل، كتاب و هزاران ساعت سخنراني است كه طي سال‌هاي گذشته توسط انديشمندان و روشنفكران و متفكران و علما، ايجاد شده است.

وي تأكيد كرد: اين تحليل، نشانگر مطالعه عميق تاريخ يكصد ساله منطقه است و اين تحليل تاريخي حلقه مفقوده را بين تحولات ديروز و امروز و فردا، پيدا و مطرح كرده است. انديشمندان، مشكلات جهان اسلام در يكصد سال اخير را رژيم صهيونيستي و اسرائيل مي‌دانسته‌اند و از همان ابتدا كه انگليس اين نطفه نامبارك را در جهان اسلام ايجاد و بيانيه بالفور را در 1917 امضا كرد، مشكلات جهان اسلام به اين شكل متجلي شد و ادامه پيدا كرد. خامه‌يار ادامه داد: دشمنان اسلام و حاميان رژيم صهيونيستي در آغاز سده دوم از زمان امضاي بيانيه بالفور، به دنيال بازتجزيه جهان اسلام هستند و هر آنچه در منطقه رخ داده، براي تثبيت توافقنامه سايكس ـ پيكو است كه در سال 1916 و پس از فروپاشي امپراوري عثماني توسط انگليس و فرانسه امضا شد تا جهان اسلام تجريه شود. معاون بين‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در بخش ديگري از سخنراني خود در اين نشست اظهار كرد: امام خميني (ره) با توجه به دورانديشي كه داشتند و در همان سخنراني معروف خود در عاشوراي سال 1342 (13 خرداد)، مبارزه خود با شاه را به مبارزه با اسرائيل گره زد و اسرائيل را ام‌المصائب جهان اسلام و ايران و عامل بدبختي ملت ايران و جهان، معرفي كرد. وي افزود: امام (ره) اين درد را به خوبي شناخت و درمان را هم به خوبي معرفي كرد. درمان امام راحل (ره) يك ويژگي خاصي بود؛ امام (ره) بر بحث مردمي بودن مبارزه تأكيد داشتند. سخنان امام (ره) در 5 آذر سال 1358 درباره تشكيل ارتش 20 ميليوني و فرمان تشكيل بسيج دانشجو و بسيج طلاب و هسته‌هاي مقاومت در سال‌هاي بعد، بر اين اساس بود. 

كارشناس ارشد مسايل غرب آسیا همچنين با تأكيد بر اينكه سياست‌ راهبردي امام (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) كاركرد خود را در ميدان نشان داده است، گفت: ثمره اين سياست‌ها، چند روز پيش و بعد از چند سال حضور ميداني بسيجيان جبهه مقاوت از كشورهاي مختلف ديده شد.

وي همچنين با گفتن اينكه پيروزي‌هاي امروز، زماني بزرگ و قابل درك است كه با عمق توطئه‌هاي انجام شده آشنا شويم، بيان كرد: زماني پيروزي‌هاي بزرگ آغاز شد كه كميته‌هاي مردمي در سوريه، عراق، يمن، لبنان و ... بسيج شدند و اين شروع شكست جبهه‌هاي غاصب در منطقه بود.

خامه‌يار در بخش پاياني سخنانش تأكيد كرد كه در دوران پساداعش، بايد مراقب تحركات تازه گروه‌هاي تكفيري ـ تروريستي بود كه بايد با استفاده از دانش انديشمندان و دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه، به مقابله با انديشه‌ها و اقدامات آنها پرداخت.

تقدير از بسيجيان و فعالان عرصه فرهنگ بسيجي

بنابر اعلام اين گزارش، در بخش پاياني این نشست و به همت مرکز مقاومت بسیج و امور ایثارگران سازمان، از خانواده شهدای عالیقدر مدافع حرم و مقاومت و نيز جمعي از بسيجيان و فعالان عرصه فرهنگ بسيجي، تجلیل به عمل آمد. از ماشاءالله قهرودي (كارشناس فرهنگي سابق ايران در لبنان و جانباز حادثه حمله تروريستي به سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت در سال 1392 كه منجر به شهادت شهيد ابراهيم انصاري، رايزن فرهنگي كشورمان در لبنان شد)، علي‌اصغر ميرزايي، عليرضا حرآبادي، مهدي تيموري، مهدي حسيني، زهرا حسين‌پور  از  بسيجيان فعال سازمان و همچنين سرهنگ امرالله ساراني، عليرضا جاويدان (بسيجي و فعال فرهنگي از شرق استان كرمان) و مرضيه نژادبنداني (بسيجي و فعال فرهنگي از سيستان و بلوچستان)،  تقدير به عمل آمد.

برپايي نمایشگاه عکس با موضوع «مقاومت و استکبارستیزی» از ديگر برنامه‌هاي اين نشست بود.

نشست «تبیین گفتمان مقاومت و استکبارستیزی» به همت مرکز مقاومت بسیج و امور ایثارگران سازمان و با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی اين سازمان، پژوهشگاه مطالعات جهان، مراکز مقاومت بسیج در وزارتخانه‌هاي امورخارجه و نفت، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی و سازمان حج و زیارت، برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار