رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد از شناسایی و ثبت ۲۰۷ نفر مبتلا به بیماری ایدز در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۵۴۷۶۵
|
۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴
رئیس مرکز بهداشت استان در جلسه کمیته استانی بزرگداشت روز جهانی ایدز گفت: تاپایان سه ماهه اول امسال ۲۰۷ نفر مبتلا به بیماری ایدز در استان شناسایی و ثبت شده که از این تعداد ۲۴ نفر در مرحله بیماری پیشرفته، ۵۸ نفر تحت درمان و سه نفر زن باردار هستند.
نعیمی تعداد افراد تخمینی مبتلا به بیماری اچ. آی. وی در استان را حدود ۶۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: از ابتدای شیوع بیماری آچ. آی. وی تاکنون ۸۱ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری عفونی فوت کرده اند.
وی مهمترین راه انتقال این بیماری در استان را آمیزش جنسی بیان کرد و گفت: ۵ پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری با هدف کنترل و کاهش بیماری ایدز دراستان راه اندازی شده است.
ابراهیم نعیمی با بیان اینکه از اول مهر ماه همه بیماران مبتلا تحت پوشش درمان رایگان قرار گرفته اند ادامه داد: همه خدمات (درمانی، تشخیصی، آزمایشگاه، مشاوره درمانی) در مراکز مشاوره و پایگاه‌های مشاوره به صورت رایگان به بیماران مبتلا به این بیماری ارائه می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه هفته مبارزه با ایدز امسال با شعار"سلامتی حقی برای همه با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام ودرمان مبتلایان" از ۸ تا ۱۴ آذر ماه برگزار می‌شود اضافه کرد: برگزاری همایش روز جهانی ایدز در مرکز استان و شهرستا‌ها با موضوع ایدز در روز ۱۲ آذر، اطلاع رسانی عمومی از طریق صدا و سیما، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه گروه‌های هدف در استان، استقرار پایگاه‌های ثابت و سیار و برپایی چادر اطلاع رسانی، مشاوره و تست رایگان برای عموم از جمله برنامه‌های این هفته است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هم در این جلسه گفت: بنا به مصوبه شورای عالی سلامت کشور ۲۳ دستگاه در کشور و به تبع آن در استان در خصوص مبارزه، کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز موظفند با دستگاه‌های ذیربط همکاری کنند.
حجت الاسلام میر محمدی با بیان اینکه موج سوم شیوع بیماری ایدز با انجام رفتار‌های پر خطر در جامعه آغاز شده است افزود: اجرای برنامه فرهنگی، فرهنگ سازی مبارزه با بیماری ایدز، استفاده از ظرفیت تبلیغ حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه و جماعات در راستای نهادینه کردن فرهنگ دینی و اخلاقی در جامعه به ویژه در مناطق پر خطر برای کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری اچ. ای. وی ضروری است.
رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه گفت: ۱۰۵ نفر رابط آموزشی در رشته‌های مختلف از جمله بهداشتی، درمانی و روانشناسی اعم از آقا و خانم در حال برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع ایدز در مدارس هستند.
آقای آرمان جامعه هدف این کارگاه‌های آموزشی را دانش آموزان مقطع متوسطه دوم اعلام کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این دوره‌های آموزشی در ۱۴۰ آموزشگاه استان برای بیش از ۲۱ هزار و ۳۰۰ نفر دانش آموز برگزار شده و یا در حال برگزاری است.
ارسال نظرات