رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تسویه بدهی دولت با بخش خصوصی از طریق اوراق یک روش ناعادلانه است، گفت: فقط از این باب که وزیر اقتصاد موضوع بدهی دولت را پیگیری کرده از ایشان تشکر کردیم .
کد خبر: ۸۹۵۴۸۴۱
|
۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵

 

 
 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی قبل کرباسیان وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه که اتفاقا یک نسخه از آن نیز رسانه‌ای شده بود، پیشنهاد تهاتر سه جانبه دولت، بانکها و بخش خصوصی را مطرح کرده بود. این پیشنهاد ابتدا در یادداشتی که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده به واسطه طلب کار بودن بانکها از دولت با انتقاد رو به رو شد. در روزهای بعد نیز سایر رسانه‌ها نقدهای دیگری را به این نامه وارد کردند. همین موضوع سبب شد تا وزارت اقتصاد در گزارشی به تشریح دلایل کرباسیان برای ارسال این نامه بپزدازد. گزارش مذکور نشان می‌داد که منظور از طلب دولت از بانکها، مالیات سالیانه‌ای می‌باشد که آنها می‌پردازند. در حال حاضر هیچ گونه اطلاعات رسمی از مجموع مالیات وصولی از بانکها در سالیان گذشته در دست نیست اما در روزهای آینده خبرگزاری تسنیمبخشی از گزارش مالیات عملکرد سالیانه سیستم بانکی  را منتشر خواهد کرد.

در ادامه اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص اسناد خزانه  و نامه حاوی پیشنهاد تهاتر بدهی وزیر اقتصاد به نوبخت قابل مشاهده می‌باشد. شافعی در این گفتگو تاکید دارد فقط از این باب که وزیر موضوع بدهی به بخش خصوصی را پیگیری کرده از ایشان تشکر  کردیم و گرنه تسویه بدهی از طریق اوراق خزانه یک روش ناعادلانه است. گفتنی است رسانه‌های نزدیک به دولت موضوع حمایت رئیس اتاق از نامه کرباسیان را به مثابه حمایت از مفاد و متن پیشنهادی وزیر اقتصاد منعکس کرده بودند.

شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که با توجه به ابهامات مطرح شده در رسانه‌ها درخصوص تهاتر بدهی سه جانبه مبنای ارسال نامه حمایتی از وزیر اقتصاد چه بوده است، گفت:  میزان بدهی دولت به بانکها را صغیر و کبیر می‌دانند و فکر نمی‌کنم وزیر اقتصاد از میزان بدهی دولت به سایر بخشها  بی اطلاع باشد.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد در مورد پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران تلاشهایی را دستور کار  قرار داده، تاکید کرد، ما در بخش خصوصی نسبت به تسویه بدهی از طریق اسناد خزانه و اوراق بدهی به شدت نقد داریم و این روش یک راهکار درست و عادلانه برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران نیست.

شافعی تاکید کرد، اما حداقل مزیت این روش این است که اسناد خزانه از بلاتکلیفی و شرایطی که  هیچ گونه پاسخ گویی وجود ندارد، قابل قبول تر است.

وی افزود، دولت و بخش خصوصی باید در این زمینه به اشتراک نظر برسند تا بخش خصوصی متحمل خسارتهای بیش از این نشود.

وی در خصوص محتوای نامه خود به کرباسیان گفت: به هرجهت از این باب که موضوع بدهی دولت به بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته و درموردش  گفتگو شده،  از وزیر اقتصاد تشکر کردیم. هرچند  همچنان  به نحوه تسویه بدهی از طریق اوراق خزانه نقد داریم و در این مورد باید راهکار جدید ارائه شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد؛ اوراق خزانه و اوراق بدهی پول نقد نیست و در هنگام نقد کردن به بخش خصوصی خسارت وارد می‌کند. علاوه بر آن باید این نکته را در نظر داشت که انتشار اوراق خزانه و اوراق بدهی در مقیاس زیاد این نگرانی ایجاد کرده که دولت ایران در آینده نزیدک به یک دولت بدهکار تبدیل شود.

ارسال نظرات