تحول‌آفريني بسيج در جامعه:
بسيج، واژه پرمعنایی که با امنیت، آرامش و اقتدار عجين شده است؛ فعاليت حدود چهار دهه بسيج در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، علمي، سازندگي و امنيت، كارنامه درخشاني را از بسيج در اذهان متبادر ساخته است كه روز به روز بر اين افتخارات و خوشنامي‌ها افزوده مي‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۴۹۰۷
|
۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، از شهرستان نکا، ایران بعد از انقلاب اسلامی ایران، در همان روزهای اوایل انقلاب دستخوش تغییر و تحولات مختلف شد و دست‌اندازی‌های مختلف دشمنان بر ایران با توطئه، ترور، جنگ تحمیلی، تحریم و موارد مختلف آغاز شد و از همان اوایل انقلاب و با گذشت قریب به یکسال از عمر این انقلاب، امام راحل با دوراندیشی منحصر به فرد خود، نهاد بسیج را پایه‌گذاری کرد.

نهادی که گرچه در گمنامی به سر می‌برد اما با فعالیت‌های منسجم و با برنامه خود، به قدرتی بزرگ و عظیم تبدیل شده است که بسیاری از قدرت‌های بزرگ را به زانو درآورده است.

بدون شک نیروی بسیج یکی از بزرگترین سرمایه‌های نظام و انقلاب است که با استفاده از توان نیروهای مردمی توانسته است به نیرویی تحول‌آفرین تبدیل شده، نقش ارزنده‌ای در سرنوشت ملت ما ایجاد کرده و جامعه را به سمت تغییرات مثبت هدایت کند.

فرمان تأسیس بسیج 20 میلیونی در 5 آذرماه 1358 به فرمان امام راحل در حالی صادر شد که امام در این راستا فرمودند: " همه جا باید این طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگ‌دار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد.."

بسیج با اهداف خاص تأسیس شد که از جمله این اهداف می توان به حفظ و پاسداری از نظام، ایجاد آمادگی دفاعی و رزمی برای بسیجیان، ارتقای توان دفاعی، کمک به دولت برای سازندگی و محرومیت‌زدایی، ایستادگی و مقاومت، حفاظت و پاسداری از انقلاب اشاره کرد.

*بسیج، معجزه بزرگ قرن

بسیج بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به رهبری امام راحل برای تثبیت نظام و استقرار حکومت اسلامی بنا نهاده شد و از همان ابتدا نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را برهم ریخت و امروز به قدرت و معجره‌ای بزرگ تبدیل شده است که این عظمت، در گرو از خودگذشتگی و ایثار ایثارگرانی است که از خود گذشتند تا انقلاب و ارزش‌ها باقی باشد.

بحران و قائله گنبد، توطئه کردستان، توطئه‌های خلق عرب و بلوچستان و توطئه‌های مختلف در درون انقلاب تنها بخشی از برنامه‌های دشمنان برای سرنگونی نظام بود.

بسیجیان در طول این انقلاب همواره در صحنه بوده‌اند و به نوعی نقش تعیین‌کننده در مراحل سخت و حساس این انقلاب داشته‌اند و در این بین آنچه بسیج را بیش از همیشه مطرح کرده است؛ روحیه ایثار، شهادت‌طلبی و گمنامی بسیج است.

آری در طول هشت سال دفاع مقدس، بسیجیان هم‌پای سپاه و ارتش وارد میدان شدند اما آنچه موجب متمایز شدن بسیجیان شد؛ همین گمنامی آنان بوده و اینکه از بطن مردم و انقلاب برخواسته‌اند و با ایثارگری‌های خود بر دشمن نائل آمدند.

علاوه بر نقش‌‎‌آفرینی بسیج در ایران اسلامی، در مبارزات عراق و سوریه هم نقش مهم نیروهای مردمی در دفاع از مسلمانان و اهل بیت(ع) با الگوبرداری از فکر و اندیشه امام راحل و اطاعت از رهبری و ولایت فقیه، رمز موفقیت بوده است.

* بسیج، بازوی توانمند و قدرتمند برای برنامه‌های سازمانی و غیرسازمانی سپاه

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نکا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا، پشتوانه امروز سپاه را نیروهای بسیجی دانست که بازوی توانمند و قدرتمند برای برنامه‌های سازمانی و غیرسازمانی است.

سیدابراهیم شریفی گفت: ملت ما با تکیه بر این نیرو، قریب به 40 سال بر بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی نائل آمده است و پشتوانه محکمی برای ملت بوده است.

وی اظهار کرد: اکنون هم نقش بسیج در عرصه‌های مختلف سازندگی، محرومیت‌زدایی، مبارزه با ظلم و ستم و مقابله با فقر بر کسی پوشیده نیست و حضور پر شور و شعور بسیجیان در صحنه‌های مختلف، موجب اقتدار همه‌جانبه شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نکا با اعلام اینکه امروز دشمن تغییر ذائقه داده است و مبارزه از سلاح گرم به جنگ نرم تبدیل شده است؛ خاطر نشان کرد: اگر تا دیروز مبارزه دشمن در مرزهای سرزمینی ما بوده است و دشمن نوک حمله خود را به مرزها و سرزمین ما دوخته بود؛ امروز نوک حمله دشمن به ارزش‌ها و اعتقادات ما است و حمله دشمن به منازل و فرزندان ما شروع شده است.

شریفی ادامه داد: امروز در برابر حمله نرم دشمن باید با آگاهی و بصیرت بیشتری وارد صحنه شویم و بدانیم امروز گرامی داشتن کرامت و شعائر انقلاب، پاسداری از انقلاب است.

وی گفت: دشمن در جنگ فرهنگی امروز به خانواده‌ها نفوذ کرده است و افزایش طلاق، مواد مخدر، کاهش کرامت انسانی، از بین بردن احترام در خانواده‌ها و کم‌رنگ کردن ارزش‌ها از جمله حمله‌های نرم دشمن است که بسیج در این عرصه با قوت وارد میدان شده است و برگزاری نشست‌های بصیرتی، تربیتی، روشنگری و اجرای حلقه‌های صالحین از جمله مبارزات مهم بسیج با دشمنان در جنگ فرهنگی است.

این مسؤول اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما همواره با زور، تزویر و نفاق مبارزه کرده است و امروزه هم این تزویرها وجود دارد و برپایی جنگ‌های داخلی در منطقه، آشوب‌های مختلف، مرجع تقلید قلابی، فتواهای قلابی، شعارهای ضدانقلابی، تضعیف ولایت فقیه و همه این برنامه‌ها ناشی از همین تزویر و نفاق در منطقه است که باید با نیروی بسیج و اتحاد همه‌جانبه، با آن مقابله کرد.

* مسجد محوری عمل کردن، عملکرد مهم سازمان بسیج

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نکا با اعلام اینکه مشکل امروز جامعه فاصله گرفتن نسل جوان از مسجد است؛ به خبرنگار فارس گفت: عملکرد مهم سازمان بسیج، مسجد محوری است و بر همین اساس تلاش دارد تا جوانان و نوجوانان را جذب مساجد کند.

شریفی افزود: شاید در برخی از موارد، یکی از نقاطی که مورد غفلت واقع شده است؛ مساجد بوده است و به نوعی مساجد به محلی برای اجتماع پیران تبدیل شده است که باید از این حالت خارج و با شناسایی مشکلات جوان‌گرایی شود.

وی گفت: نقش برجسته نماز در جامعه و در زندگی فردی و اجتماعی باید بیش از پیش در جامعه ترویج شود و اکنون یکی از کارهای مهم بسیج، مسجد محوری عمل کردن است و تلاش داریم تا برنامه‌ها با اولویت مساجد برگزار شود.

*بسیج نماد سازندگی و پیشرو در اقتصاد مقاومتی

در کنار همه فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی بسیج، فعالیت سازندگی بسیج، چندسالی است که با قوت در حال انجام است و در این بین تلاش برای ایجاد اشتغال خانگی، کسب و کار خرد و کاهش بیکاری از جمله رویکردهای مختلف بسیج است.

در دستور کار قرار دادن اشتغال در بسیج موجب شد تا بسیج سازندگی عضو کارگروه اشتغال استان‌ها قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های مدون‌تری را در دستور کار خود قرار دهد.

بسیج سازندگی به دنبال این است که فرهنگ خدمات‌رسانی را در بین آحاد مختلف جامعه نهادینه کند و با استفاده از ظرفیت‌هایی که در استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور وجود دارد، خدمات رایگان به مردم ارائه کند.

براساس آنچه از آمار و ارقام اعلام شده است؛ سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا مازندران از ابتدای سال ۹۱ تا سال ۹۵ با عاملیت بانک مهر اقتصاد برای ۱۲ هزار و ۱۷۷ نفر شغل ایجاد شد که عمده تسهیلات این بخش جذب‌شده است که این مهم بیانگر اهتمام ویژه بسیج برای اشتغال است.

عرصه‌هایی همچون کشاورزی و صنایع‌دستی و صنایع تبدیلی در روستاها مورد توجه بسیج برای اشتغال‌زایی بوده است و متقاضیان پس از آموزش و توانمندسازی و اقدامات بعدی، درخواست خود را برای دریافت تسهیلات ارائه می‌کنند.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری توجه به صنایع تبدیلی را در روستاها مورد تأکید قرار دادند بر این اساس محور فعالیت‌های بسیج سازندگی از سال گذشته براساس صنایع تبدیلی بنا نهاده شده بود که برنامه‌ریزی‌های مناسب و مدونی برای ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با شهرستان‌ها از گلوگاه تا رامسر مورد ارزیابی قرار گرفت.

 به عنوان نمونه شهرستان گلوگاه به عنوان پایلوت صنایع تبدیلی انجیر، بهشهر به عنوان پایلوت تولید رب انار و شهرستان‌های مختلف به فراخور تولیدات، صنایع تبدیلی مرتبط را در دستور کار قرار دادند.

*ایجاد اشتغال برای بیش از 3700 بسیجی در مازندران

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا مازندران در نشستی، اعتبار امسال در بخش اقتصاد مقاومتی را بیش از ۳۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با پرداخت تسهیلات برای 3 هزار و ۷۷۱ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

غلام‌رضا شریعتی افزود: تسهیلات طرح‌های اقتصاد مقاومتی از ۵ تا 150 میلیون تومان است که این میزان بر اساس نوع واحد تولیدی ارائه می‌شود و سود تسهیلات برای صنایع کشاورزی ۱۶ درصد و برای صنایع تبدیلی ۱۸ درصد است.

وی با اعلام اینکه سال گذشته اعتبار اشتغال در بسیج سازندگی استان مازندران ۳۱ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان بوده است، ادامه داد: عمده این رقم جذب و در عرصه‌های کشاورزی، صنایع‌دستی و صنایع تبدیلی روستایی به‌کارگیری شد.

شریعتی، همچنین برگزاری اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی را از دیگر ماموریت‌های سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد و گفت: جوانان سرمایه‌های جامعه هستند که می‌توانند در کار و تلاش و سازندگی بسیار مؤثر باشند که در اجرای اردوهای جهادی و رفع محرومیت‌زدایی در بسیج سازندگی نقش مهمی دارند.

به گزارش فارس، مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف و استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات از جمله مواردی است که در اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود و در این بین استان مازندران تلاش دارد تا با نهادینه کردن این مهم، راهی برای خودکفایی و قطع وابستگی‌ها بردارد.

این روزها که دشمن با اعمال تحریم‌های بیشتر و سنگ‌اندازی در فعالیت‌های مختلف، به دنبال محدود کردن ملت ما است، مهم‌ترین عنصر مقابله با تهاجمات دشمنان در عرصه‌های مختلف، نیروهای مردمی و بسیج مردمی است، نیروهایی که با آماده‌باش کامل در عرصه‌های مختلف همچون همیشه آماده دفاع از ارزش‌ها باشند.

با توجه به تغییر ذائقه دشمن از جنگ سخت و نظامی به جنگ اقتصادی، توجه به اقتصاد مقاومتی مهمترین عامل برخورد با دشمن در این جنگ نرم اقتصادی است که باید بیش از پیش در این عرصه وارد میدان شد.

آری حدود چهار دهه تلاش در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، امدادی، سازندگی، علمی و اقتصادی برای اقتدار ایران اسلامی، کارنامه درخشان نهادی است که در عرصه مجاهدت‌های شبانه‌روزی خود جانانه وارد میدان شده است و بی‌ادعا برای اقتدار و عظمت ایران اسلامی، تلاش کرده است.

اکنون بسیج در عین گمنامی خود، خوش‌نام‌ترین نهادی است که در عرصه‌های مختلف شجاعانه وارد و تحول‌آفرین شده است؛ و هفته بسیج فرصت مغتنمی است تا با مروری دوباره بر فعالیت‌های بسیج از 5 آذرماه سال 1358 تاکنون، مجاهدت‌های این فعالان گمنام عرصه‌های مختلف را ارج نهیم و تلاش کنیم تا روحیه بسیجی به یک فرهنگ و گفتمان تبدیل شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها