شرکت ملی نفت ایران پس از اینکه قیمت‌های ماه دسامبر را در برابر نفت عربستان به کمترین میزان سال‌های گذشته کاهش داد، محموله‌های فوری نفت سبک و سنگین را به خریداران آسیایی خود پیشنهاد کرده است.
کد خبر: ۸۹۵۵۲۱۴
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۷

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج،ایران تلاش می کند تا مشتریان نفتی خود در آسیا را حفظ کند و امید دارد که علی رغم تهدید احتمالی اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا، کاهش قیمت، بر جذابیت نفت خام این کشور در مقایسه با دیگر انواع نفت در غرب آسیا بیفزاید.

سه منبع آگاه به موضوع گفتند شرکت ملی نفت ایران در چند هفته گذشته، پس از اینکه قیمت های ماه دسامبر را در برابر نفت عربستان به کمترین میزان طی سال های گذشته کاهش داد، محموله هایی برای بارگیری فوری، از نفت سبک گرفته تا نفت سنگین را به خریداران آسیایی خود که قرارداد مدت دار با آنها دارند، پیشنهاد کرده است.

این درحالی است که کنگره آمریکا تا نیمه دسامبر تصمیم خواهد گرفت تا دوباره تحریم ها علیه ایران را فعال کند یا نه. این تحریم ها در قبال کاهش فعالیت های هسته ای ایران برداشته شده بود.

تیلاک دوشی، مشاور شرکت استنسیل در سنگاپور گفت:«تهدید کنگره آمریکا بر ایران فشار وارد کرده است تا در بازار تخفیف قیمتی و حمل محموله برای نفت خام خود ارائه دهد.»

به گزارش رویترز، شرکت ملی نفت ایران ابتدا در ماه اکتبر، قیمت رسمی نفت سنگین خود را در برابر نفت نیمه سنگین عربستان کاهش داد و بار دیگر در ماه دسامبر کاهش دیگری اعمال کرد. این سبب شد که قیمت نفت سنگین ایران برای ماه دسامبر، بیشترین تخفیف را در برابر عرب مدیوم در یک دهه گذشته ثبت کند.

در عین حال، کاهش قیمت نفت سبک ایران نیز در کمترین رقم در 2 سال گذشته در برابر نفت سبک عربستان قرار گرفت.

به گفته منابع آگاه، این تخفیف برای حفظ خریداران موجود نفت ایران اعمال شد.

به گفته منابع تجاری، خریداران ژاپنی و هندی در ماه اکتبر به کاهش قیمت ها با افزایش واردات پاسخ دادند و انتظار می رود که این حجم را به علت قیمت های رقابتی حفظ کنند.

پیشنهادهای ایران برای ماه دسامبر، هفته ها پیش از نشست اوپک و غیر اوپکی در 30 نوامبر، ارائه شده است.

اسحاق الحق، مدیر بخش نفت خام و محصولات پالایش شده در موسسه مشورتی ریسور ایکانومیست گفت این اقدامات به دنبال افزایش صادرات نفت بصره عراق و افزایش عرضه از قطر در ماه ژانویه است که نفت ایران را تحت فشار می گذارد.

با توجه به تولید روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت ایران و صادرات 2.4 تا 2.6 میلیون بشکه در روز این کشور، تاجران و تحلیلگران انتظار ندارند که جنگ برای سهم از بازار که پیش از نشست اوپک در سال 2016 برای توافق کاهش تولید به پا شد، تکرار شود.

یک تاجر نفت ایران گفت: «آنها میزان صادرات شان را به بالاترین میزان رسانده اند مگر اینکه میزان تولیدشان را بیشتر کنند.»

ارسال نظرات