فوق تخصص کودکان بیمارستان الزهرا تبریز خبر داد؛

پاستوریزاسیون روزانه ۴/۵لیتر شیر مادر در بانک شیر بیمارستان الزهرا تبریز

فوق تخصص کودکان بیمارستان الزهرا تبریز از پاستوریزاسیون ۴/۵ لیتر شیر مادر در بانک شیر این بیمارستان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۵۵۴۳۱
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمدباقرحسینی اظهار کرد: مادرانی که در سطح شهر تبریز شیر خود را اهدا می‌کنند، شیر اهدایی آن ها در بانک شیر پاستوریزه شده و در بخشNICU بیمارستان الزهرا و بیمارستان کودکان استفاده می‌شود.

وی افزود: با توجه به استفتائات صورت گرفته از مراجع تقلید همچنین دفتر مقام معظم رهبری، استفاده از شیر اهدایی مادران به کودکان دیگر اشکال شرعی ندارد و آنها اعلام کرده‌اند اگر تغذیه زیرسینه نباشد هیچ اشکال شرعی ندارد و در این مرکز نیز تغذیه زیرسینه نیست.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان الزهرا تبریز با اشاره به آغاز فعالیت بانک شیر بیمارستان الزهرا تبریز ادامه داد: این مرکز اولین واحد بانک شیر مادران در سطح کشور است که از تیرماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی، هدف از تاسیس بانک شیر مادر را استفاده از شیر مادرانی دانست که علاوه بر تغذیه فرزند، خود شیر مازاد را اهدا می‌کنند تا به صورت امن و پاستوریزه شده و بدون این که پیک خطر انتقال بیماری داشته باشد، به نوزادان دیگر اهدا کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اذعان به این که در سراسر دنیا بانک شیر مادر وجود دارد، تصریح کرد:در اروپا ۲۲۰بانک شیر و در آمریکا ۱۶ مرکز بانک شیر مادر وجود دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: در کشور ایران نیز بانک شیر بیمارستان الزهرا اولین بانک شیر در کشور است که فعال است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به انجام آزمایش‌های خاص و اختصاصی از مادران اظهار داشت: برای احراز سلامت مادران چند نوع آزمایش تخصصی همچون آزمایش هپاتیت B و هپاتیت C و آزمایش Hiv با هزینه بانک شیر به عمل می‌آید تا سلامت مادران تایید شود.

وی ادامه داد: بعد از تایید سلامت مادر، راننده‌ به درب منازل این مادران رفته و شیر آنها را هر روز صبح دریافت می‌کند و بعد از جمع‌آوری شیرها مراحل پاستوریزاسیون صورت می‌گیرد و شیر سه یا چهار مادر با هم ادغام می‌شود و در دستگاه منحصر به‌فردی که در داخل کشور ساخته شده است، تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌گیرد و به این ترتیب وقتی تیم پزشکی به قطعیت رسیدند که عفونت میکروبی در شیر وجود ندارد، از این شیرهای پاستوریزه شده استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به نادرست بودن  مصرف شیرخشک در تغذیه نوزادان افزود: مصرف شیرخشک برای نوزادان اصلا مطلوب نیست و باید یادآوری کرد که سازمان بهداشت جهانی و یونیسف اعلام می‌کند، بهترین شیر برای نوزاد شیر مادر است.

حسینی گفت: اگر به هر دلیلی نوزاد نتوانست از شیر مادرش تغذیه کند، بهترین شیر، شیر یک انسان دیگر برای جایگزینی است و امن‌ترین شیر نیز شیری است که از بانک‌های شیر دریافت  می‌شود چرا که امنیت و سالم بودن شیر در بانک‌های شیر تضمین شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار