رئیس دفا‌تر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان یزد:

مسلم بودن عضو شورای شهر تاکید امام(ره) است/مطامع سیاسی؛ علت حمایت برخی ها برای ورود اقلیت‌ها به شورای شهر

رئیس دفا‌تر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان یزد گفت: در مجلس دلیلی که نماینده اقلیتهای مذهبی حضور دارد مجوز فقهی ولی فقیه است اما در رابطه با شورای شهر چنین مجوزی نیست.
کد خبر: ۸۹۵۵۶۸۵
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
رئیس دفا‌تر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان یزد؛ با اشاره به تصویب دو فوریت طرح عضویت پیروان ادیان الهی در شوراها اظهار کرد: از دو منظر باید به این مقوله نگاه شود، اگر از منظر فقهی و شرعی به این مسئله توجه شود صلاحیت ففها، مجتهدین و مراجع مطرح است و از اگر از منظر قانونی بخواهیم این مسئله را بررسی کنیم باید صلاحیت حقوقدانان را در نظر گرفت و در مواردی هم که قانون واضح و شفاف است عموم مروم می توانند با مراجعه به قانون مسئله را متوجه شوند.

**اصل 4 قانون اساسی بر عموم قوانین و اصول حاکم است

حجت لاسلام محمد مهدی حرزاده افزود: اصل 4 قانون اساسی تصریح می کند تمام قوانین حتی قوانین اصول قانون اساسی باید مطابق با شرع باشد و این اصل 4 بر عموم و اطلاق همه قوانین و اصول حاکم است به عبارتی اگر یک قانون خلاف و ناهماهنگ با شرع تفسیر شود این اصل 4 آن قانون را محدود می کند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه یزد ادامه داد: اما اینکه چه کسی باید تشخیص دهد که این قانون مخالف شرع است یک موضوعی است که جای بررسی دارد.

حجت الاسلام حرزاده با بیان اینکه در هر موضوع تخصصی باید متخصصین در آن حوزه اظهار نظر کنند تصریح کرد: اگر قرار باشد کسانی که در خصوص شرع تخصصی ندارد- هر چند وارد مجلس شده باشند- بخواهند تشخیص دهند که از بنیان این فرضیه کار نادرستی است چراکه در خصوص مسائل شرعی تنها فقها می توانند نظر بدهند که در مسئله قانون گذاری طبق قانون باید بر اساس نظر فقهای شورای نگهبان آن شرع معین شود.

**فقهای شورای نگهبان می تواند بنا به مستندات نظرشان را تغییر دهند

وی با بیان اینکه اگر فقهای شورای نگهبان در خصوص مسئله ای نظر بدهند این جایگاه وجود دارند که در نظرشان تغییر ایجاد کنند عنوان کرد: همانطور که گاهی مجتهدین فتوای خود را با بررسی بیشتر یک موضوع و عدله موجود تغییر می دهند، فقهای شورای نگهبان هم در موضوعات مختلف می توانند بنا بر عدله و مستندات، تغییر نظر در آن قانون اعمال کنند.

رئیس دفا‌تر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان یزد با اشاره به اینکه موضوع قانون گذاری یک مسئله اجتماعی است و باید نظر فقهای شورای نگهبان پذیرفته شود خاطرنشان کرد: زمان و مهلت خاصی برای نظر شورای نگهبان دیده نشده که مثلا فقها فقط در فلان برهه از زمان می توانند نظر دهند چراکه علیرغم شرع طبق قانون، شورای نگهبان هر زمان می تواند نظر دهد که فلان قانون مخالف شرع است که تاکنون هم موارد اینگونه بسیاری اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه عده ای حضور اقلیت های مذهبی درشورای شهر را سوای از مجلس شورای اسلامی می دانند تصریح کرد: در مجلس مصوبات حتما توسط شورای نگهبان کنترل و در صورت خلاف شرع رد می شود اما در شورای شهر، نظارت شورای نگهبان وجود ندارد و تنها فرمانداری نظارت می کند که مصوبات مغایر قانون هست یا خیر.

**مجوز فقهی برای حضور اقلیت ها در شورای شهر نیست

حجت الاسلام حرزاده ادامه داد: در مجلس دلیلی که نماینده اقلیتهای مذهبی می تواند حضور داشته باشد مجوز فقهی ولی فقیه است که در آن زمان حضرت امام(ره) مصلحت دانستند که این موضوع را بپذیرند اما ولایت فقیه در رابطه با شورای شهر چنین چیزی را مصلحت نداستند و در 12 مهر سال 58 در حضور نمایندگان مجلس خبرگان فرمودند حتما باید نماینده شورای شهر مسلمان باشد به طوری که در یک سخنرانی کوتاه بیش از 4 بار تأکید کردند که عضو شورای شهر باید مسلمان باشد.

**مسلم بودن عضو شورای شهر تاکید امام(ره)

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند اگر ولی فقیه حکمی داد و فوت کرد اعتبار حکمش باطل است گفت: چنین چیزی صحت ندارد و حداقال این است که تا ولی فقیه بعدی خلاف ان موضوع را نگفته است همان حکم ولی مبنای عمل قرار گیرد و مقایسه مجلس با شورای شهر مقایسه مع الفارق است.



** مطامع سیاسی؛ علت حمایت برخی ها برای ورود اقلیت ها به شورای شهر

حجت الاسلام حر زاده با اشاره به اینکه عده ای در قبال موضوع حضور اقلیت ها در شورای شهر به دنبال برداشت سیاسی هستند گفت: افرادی که موافق حضور اقلیت ها در شورای شهر هستند و مخالف نظر شورای نگهبان موضع می گیرند چند دسته اند، یک دسته کسانی که صادقانه تشخیص می دهند که مصلحت در حضور اقلیت ها است که نظرشان هم قابل احترام است اما باید بدانند تشخیص مصلحت بر عهده کسانی است که جایگاه قانونی برای آن ها تعریف شده است و نمی توانند اعمال نظر کنند.

وی افزود:دسته دوم کسانی هستند که نگرانی دارند این مسئله باب شود که شورای نگهبان هر زمانی که قانونی را خلاف شرع تشخیص داد باطل کند که این مسئله هم عیبی ندارد و ضامن اسلامیت نظام است چراکه باتوجه به عادل بودن فقهای شورای نگهبان به آن ها اطمینان وجود دارد.



**کینه از شورای نگهبان؛ دلیل حمایت از مصوبه دوفوریتی مجلس

مسئول نهاد رهبری دانشگاه یزد تشریح کرد: دسته سوم افرادی هستند که از شورای نگهبان به دلیل اینکه قبلا رد صلاحیت شدند یا به اینکه شورای نگهبان حافظ نظام بوده است کینه به دل دارند و باید به این دسته از افراد گفت بی جهت خود را به سختی نیاندازند چراکه به فرموده قران: «می خواهند نور خدا را خاموش کنند در حالی که خداوند نور خود را کامل می کند و خدا از دین خودش محافظت خواهد کرد».

رئیس دفا‌تر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان یزد در پایان با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در آخرت پاسخگوی همه رای هایی که دادند باشند تاکید کرد: سوال اینجاست که چطور برخی افراد اظهار ارادت به حضرت امام(ره) می کنند و در عین حالی که خود را پیرو و رهرو حضرت امام(ره) می دادند در مقابل فرمایشات صریح حضرت امام(ره) می ایستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار