کارشناس فرهنگی مذهبی مطرح کرد:

تبعیت از ولی‌فقیه تمرینی برای اطاعت‌پذیری در دوران ظهور

کارشناس فرهنگی مذهبی گفت: اطاعت از ولی فقیه در دوران غیبت به نوعی تمرین برای اطاعت‌پذیری در زمان ظهور است و در واقع یاران امام زمان(عج) در سایه رهبری ولی فقیه خود را برای یاری ایشان آماده می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۵۵۶۸۸
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، کارشناس فرهنگی مذهبی ، در سالروز آغاز امامت امام زمان حضرت حجت ابن الحسن(عج) با بیان اینکه 1184 سال از غیبت حضرت مهدی(عج) گذشت گفت: با توجه به روایات منتظران ظهور امام زمان(عج) دارای معرفتی عمیق نسبت به ایشان هستند و این معرفت به معنای شناخت شناسنامه‌ای ایشان نیست بلکه منتظران جایگاه حقیقی حضرت مهدی(عج) را می‌شناسند و می‌دانند فلسفه وجودی آن‌ها وابسته به امام زمان(عج) است و اگر ایشان نبودند هیچ‌چیز در عالم وجود نداشت، در حقیقت عالم امکان و امام زمان(عج) رابطه وجودی دارد.
ویژگی یاران امام زمان(عج)
معرفت عمیق به خدا و امام خویش
علی‌اکبر علیانژاد در بیان ویژگی‌های فردی و اجتماعی منتظران امام زمان(عج) اظهار کرد: در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است:«در قلوب آنان (یاران مهدی عج)‌ شكّی به ذات خدا نیست». یعنی یاران حضرت چنان به خداوند معرفت دارند كه ذرّه‌ای تردید و شك در آنان راه ندارد و همچنین در روایتی از امام سجاد علیه‌السلام درباره با صفات منتظران زمان غیبت نقل شده است:« آنان كسانی هستند كه به امامت آن بزرگوار اعتقاد دارند» که این اعتقاد، برخاسته از عقل و درك است.

وی افزود: اعتقاد به امام زمان(عج) در منتظران به نحوی است که در تمام کارها خود را با ایشان هماهنگ می‌کنند.
اطاعت كامل
علیانژاد اذعان کرد: یکی دیگر از خصوصیات منتظران امام مهدی(عج) اطاعت‌پذیری است به نحوی که قلب و عمل منتظر با امام زمان هماهنگ است مانند هماهنگی با امام جماعت در هنگام نماز جماعت در نتیجه معرفت صحیح، اطاعت همه جانبه از امام است و در بیان این ویژگی منتظران ظهور از امام صادق علیه‌السلام چنین نقل شده است «اطاعت آنان از امام،‌ از فرمان‌برداری كنیز در برابر مولایش بیشتر است».

عبادت و صلابت
وی عبادت جدی و شوق به عبادت را از ویژگی‌های یاران امام عصر(عج) عنوان کرد و گفت: در زمان حال می‌بینیم جوانان و نوجوانان که شوق عبادت دارند و اهل بندگی خداوند هستند و همین عبادت‌ها موجب صلابت در ایمان آن‌ها شده است.

کارشناس فرهنگی مذهبی ادامه داد: همین ذكر دائمی و همیشگی خدا است كه از آنان، مردانی آهنین می‌سازد كه هیچ چیز صلابت و استواری آنان را درهم نمی‌شكند و امام صادق علیه‌السلام درباره آن‌ها فرمود:«آنان، مردانی هستند كه گویا دل‌هایشان پاره‌های آهن است».

علیانژاد با بیان اینکه یاد حق، در همه‌ حالات یاران امام عصر(عج) تجلّی دارد تصریح کرد: امروز می‌بینیم در قرن 21، با پشتوانه دنیای استکبار شجره خبیثه داعش رشد می‌کند و درصدد نابودی دنیای اسلام است اما رزمندگان اسلام استوار و با صلابت در برابر آن‌ها می‌ایستند و جان خود را فدا می‌کنند که نشان دهنده یاران امام عصر(عج) است به نوعی که نشان دهنده روحیه شهادت‌طلبی جامعه ما است.

جان‌نثاری و شهادت‌طلبی

وی با بیان حدیث « یاران مهدی‌ علیه‌السلام در میدان رزم، گرد او می‌گردند و با جان خود، از او محافظت می‌كنند» از امام صادق(ع) گفت: معرفت عمیق به خدا و امام، نگاه یاران امام زمان(عج) را به زندگی و حقیقت انسانیت، تنظیم می‌كند و شناخت صحیحی از هدف زندگی و وظیفه یك انسان به آنان می‌دهد و آنان در می‌یابند كه برای كسب كمال، زندگی می‌كنند و می‌فهمند كه راه تحصیل كمال، آن است كه همه‌ وجود‌شان برای خدا و دین خدا باشد؛ از این رو حاضر به هر نوع فداكاری و ایثار هستند و به گفته امام صادق(ع) نهایت آرزوی یاران امام مهدی(عج) این است که درراه خدا و رکاب امام به شهادت برسند.

شجاعت و دلیری

علیانژاد اظهار کرد: یاران مهدی علیه‌السلام مانند مولایشان، افرادی شجاع و مردانی پولادین هستند كه از هیچ چیز جز خدا هراس ندارندو امام علی علیه‌السلام در وصف آنان فرمود: «همه آنان، شیرانی هستند كه از بیشه بیرون شده‌اند و اگر اراده كنند، كوه‌ها را از جا می‌كنند».

کارشناس فرهنگی مذهبی همچنین بر اساس روایات «صبر و بردباری، اتحاد و همدلی، زهد و پارسایی» را از دیگر ویژگی‌های امام زمان عنوان کرد و افزود: مادران باید بکوشند فرزندانی بردبار و صبور تربیت کنند و مدارس در تربیت نسلی مؤمن و متعهد و متخصص بکوشند تا شاهد تغییر رنگ و بوی جامعه باشیم.

رهبری جامعه در دوران غیبت

وی در خصوص رهبری جامعه در دوران غیبت امام زمان(عج) گفت: رهبر جامعه اسلامی در زمان غیبت باید در سطح کلان خصوصیاتی که در روایات برای یاران امام زمان(عج) آمده را داشته باشد و به خصوصیات فردی و معنوی امام زمان(عج) نزدیک باشد و همچنین شجاع، دلیر، فقیه و دین شناس باشد و جامعه را با معیارهای دین مدیریت کند و علاوه بر اینکه دین خودش را حفظ کند مطیع امر امام زمان(عج) باشد.

علیانژاد افزود: در طول تاریخ رهبران دینی به شایستگی جامعه اسلامی را هدایت کرده‌اند و در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی نیز حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای این وظیفه را به شایستگی انجام داده‌‌اند.

وی اذعان کرد: اطاعت از ولی فقیه در دوران غیبت به نوعی تمرین برای اطاعت‌پذیری در زمان ظهور است و در واقع یاران امام زمان(عج) در سایه رهبری ولی فقیه خود را برای یاری ایشان آماده می‌کنند و تبعیت از ولی فقیه سنجش ایمان انسان‌ها در دوران غیبت می‌باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار