از امسال در مجلس شورای اسلامی، بهره‌برداری از جنگل ممنوع شد و تا سه سال اجازه بهره‌برداری تجاری داده نشد.
کد خبر: ۸۹۵۵۷۵۶
|
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای حفظ سرزمین و منافع ملی کشور ، باید طرح استراحت جنگل را اجرایی کرد.

دلاور حیدرپور افزود: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری، حفظ، حراست و صیانت از جنگل‌ها و مراتع را به عهده دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در کشور به بحران رسیده است، گفت: اثرات سوء رفتار ما با طبیعت، به خودمان برگشته و حیات انسان در معرض تهدید است.

وی تصریح کرد: از امسال در مجلس شورای اسلامی بهره‌برداری از جنگل ممنوع شد و تا سه سال اجازه بهره‌برداری تجاری داده نشد به‌جز درختان پوسیده، افتاده و شکسته که از جنگل خارج شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: 2 هزار و 300 نفر در مشاغل مرتبط با جنگل‌های استان مازندران اشتغال داشتند و افرادی که چندین سال در طرح جنگلداری مشغول فعالیت بودند بیکار شدند و بر این اساس، در طرح جدید جنگلداری این افراد به‌کارگیری خواهند شد.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که مشکلات چندین ساله داشتند خود را به موضوع طرح عدم بهره‌برداری از جنگل وصل کردند در حالیکه مشکلات آن واحدها ربطی به این موضوع نداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اجرای طرح تنفس جنگل با دستور وزیر جهاد کشاورزی است و باید اجرایی شود، بیان کرد: منابع طبیعی کشور زمانی منابع ملی خوانده می‌شود که منافع ملی داشته باشد،  پس به‌منظور حفظ سرزمین و منافع ملی کشور باید طرح استراحت جنگل را اجرایی کرد.

این مسؤول با بیان اینکه 23 گشت 131 شبانه روزی در استان مازندران فعال است که گشت‌زنی در جنگل‌های استان خواهند داشت، افزود: زراعت چوب از درآمدزایی خوبی برخوردار است اما توجهی به آن نشد و سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرای طرح زراعت چوب را در دستور کار دارد و یکی از فعالیت‌های توسعه باغ در اراضی شیبدار می‌تواند انجام زراعت چوب باشد.

 حیدرپور اظهار کرد: زراعت چوب در راستای سیاست وزارت جهاد کشاورزی و کاهش به فشار جنگل است و باید پیگیری جدی در این زمینه انجام شود.

وی اضافه کرد: هر جا که زمین قابل واگذاری است، زراعت چوب انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران  با بیان اینکه عرصه‌هایی داریم که فنی نیست و سبب ضربه به خاک می‌شود که باید از این عرصه‌ها به شکل صحیح بهره‌برداری شود، گفت: عرصه‌هایی که قابلیت احیای جنگل را دارد باید انجام شود و در غیر اینصورت باید تولید علوفه داشته باشیم و یا باغ مثمر، گیاهان دارویی و گل محمدی احداث شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها