خبرهای داغ:
کتاب «قرآن و مسأله اکراه در دین» از سوی دفتر نشر معارف روانه کتابفروشی‌ها شد.
کد خبر: ۸۹۵۵۹۷۰
|
۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «قرآن و مسأله اکراه در دین» با نگاهی به شبهات اثر دکتر حسین کامیاب با همکاری دانشگاه معارف اسلامی توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

یکی از آیات گهربار قرآن کریم، آیه 256 سوره بقره است: «لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشدُ من الغی؛ هیچ اکراهی در [پذیرش] دین نیست، [چرا که] به یقین [راه] هدایت از گمراهی، روشن شده است.» این آیه شریفه که عهده‌دار بیان «عدم اکراه در دین» است، به دلیل سبک و سیاق بیانی‌اش و با توجه به شبهات و مسائل پیرامون آن هرگز رنگ کُهنگی به خود نگرفته و در هر برهه و دوره‌ای از زمان که بیان شود، تازگی و طراوت دارد.

در مورد این آیه پرسش‌هایی چند مطرح می‌شود: مقصود خداوند از این آیه چیست؟ اکراه به چه معناست؟ معنای «لا» در «لا اکراه فی الدین» چیست؟ دین، رشد و غیّ به چه معناست؟ رابطه این فراز از آیه با فراز قبل  و بعد از آن چگونه است؟ رابطه این آیه با آزادی عقیده و اختیار و ارتداد چیست؟ چرا از یک سو خداوند، انسان را در این انتخاب راه سعادت، آزاد قرار داده و به اختیار او در این مسیر رسمیت داده، اما به مجرد آنکه وی راهی غیر از اسلام برگزید و مرتد شد، او را به شدت مجازات می‌کند؟ این آیه چگونه با جهاد ابتدایی جمع می‌شود؟ جهاد ابتدایی چگونه با آیه «لا اکراه» که بر آزادی دین تأکید می‌کند، سازگاری دارد؟

دکتر حسین کامیاب، عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در کتاب «قرآن و مسأله اکراه در دین»، با دقت و موشکافی و تتبع در قرآن و منابع روایی و تفسیری، به این سئوالات و شبهات پاسخ می‌دهد.

کتاب «قرآن و مسأله اکراه در دین» در 280 صفحه با قیمت 13 هزار 500 تومان توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها