خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد
یکی از مراجع تقلدی با بیان اینکه طلاب باید براساس ویژگی مخاطبشان، برای ایاشن سخن بگویند گفت: شیوه بیان مطالب برای دانشجویان با شیوه بیان مطالب برای مردم عادی متفاوت است.
کد خبر: ۸۹۵۶۰۸۱
|
۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های علامه طباطبایی اظهار کرد: این شخصیت بزرگوار مفسر بزرگ قرآن بود و او در علوم مختلف در سطوح عالی قرار داشت.

وی ادامه داد: منزل علامه طباطبایی طی سال‌های اخیر به دارالقرآن تبدیل شده است و درس‌های قرآنی در طول هفته در این دارالقرآن برگزار می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: قرآن خطاب‌های مختلفی دارد و مخاطبین هر کدام از این خطاب‌ها متفاوت است، یکی از اصول بلاغت این است که انسان مخاطب را بشناسد و براساس نیاز مخاطب با او سخن بگوید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به خطاب‌های قرآنی اظهار کرد: یکی از این خطاب یا ایها الناس است که در موارد بسیاری در آیات قرآن آمده است، همچنین موارد فراوانی عبارت یا ایها الذین امنوا در قرآن وجود دارد.

وی ادامه داد: خطاب یا ایها الناس در قرآن معمولا در خصوص کلیات دعوت رسول اکرم(ص) آمده، گاهی این خطاب دعوت به توحید است، اما عبارت یا ایها الانسان تنها برای خطاب‌های ویژه همچون سیر و سلوک انسان آمده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خطاب یا ایها الذین امنوا معمولا برای بیان احکام در قرآن آمده است، این کتاب آسمانی برای بیان مطالب منطقی عبارت یا اولوا الالباب را می‌آورد و خطاب‌های قرآن برای بیان مطالب مختلف، تفاوت دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی یاس نسبت به رحمت خداوند را گناه دانست و تصریح کرد: انسان براساس آیات قرآن نباید از رحمت خداوند ناامید شود و از توبه پرهیز کند، هر چه بیشتر به خطاب‌های قرآن توجه کنیم، نسبت به حکیمانه بودن این خطاب‌ها آگاه تر می‌شویم.

وی ادامه داد: طلاب باید براساس ویژگی مخاطبشان، برای او سخن بگویند، شیوه بیان مطالب برای دانشجویان با شیوه بیان مطالب برای مردم عادی متفاوت است. ائمه معصومین(ع) گاهی برای یک سوال، جواب‌های متفاوتی می‌دادند و جواب‌های ائمه معصومین(ع) برای هر کدام از مخاطبین مختلف، متفاوت بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید طلاب بدانند که لازم است با هر کدام از اقشار جامعه براساس نیازهایشان سخن بگویند، ائمه معصومین(ع) به گونه ای مردم را امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند که در آن‌ها موثر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مبلغین باید به خطاب‌های قرآن توجه داشته باشند و بی توجهی به این مساله موجب کاهش تاثیرگذاری سخنان مبلغین در مردم می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها