کد خبر: ۸۹۵۶۲۴۲
|
۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

در این دیدار که به مناسبت هفته بسیج با حضور دکتر بهزاد مریدی برگزار شد، ابتدا مسئول کانون بسیج رسانه شیراز ضمن تبریک آغاز هفته بسیج با تاکید بر این کلام مقام معظم رهبری که جزء به جزء جامعه عضو سازمان بسیج باشند گفت: عمده فعالیت های بسیج رسانه به جهت مرکز استان و تجمیع اصحاب رسانه در این شهر متمرکز شده است.

رضا جاویدی با بیان اینکه در سال جاری مجموعه بسیج رسانه بنا به تدابیر فرماندهی سازمان بسیج، در حال حاضر با توجه به حضور سردار غیب پرور در راس سازمان بسیج مستضعفین کشور ایشان در موضوع دکترین سازمان بسیج و ایجاد تحولاتی در حوزه های مختلف مواردی را به سازمان افزودند که در چارت تشکیلاتی این سازمان می گنجند.

جانشین رئیس سازمان بسیج فارس در عین حال با توجه که بسیج رسانه سازمانی نوپاست عنوان کرد: در حال حاضر این نهاد شاهد رشد بیش از پیش در کشور است درحالیکه زایش بسیج رسانه از استان فارس کلید خورد؛ اکنون بسیج رسانه یکی از سازمان های موفق و اثرگذار در سطح کشور به شمار می رود. وی به روحیه و کارکرد بسیج رسانه اشاره کرد و افزود: تلاش در تربیت و رشد اصحاب رسانه در طراز انقلاب اسلامی است که بتواند با هوشیاری و دشمن شناسی به موقع نسبت به رسالت اطلاع رسانی خویش گام بردارند. به همین نسبت هم رویکرد سازمان بسیج رسانه استان فارس کار در دوبخش دنبال می شود.

مسئول کانون بسیج رسانه شیراز با اعلام اینکه بخش آموزشی و پژوهشی این سازمان در فارس به تعریف دوره هایی زده عنوان کرد: این دوره ها در راستای ارتقا سطح دانش اصحاب رسانه برگزار می شود که نیازمند راهنمایی های تیم کارشناسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این حوزه می باشد. وی در توضیح برنامه های آموزشی بسیج رسانه فارس از دعوت استادان برجسته حوزه رسانه به شیراز خبر داد و گفت: در کنار این بخش، مسایل عقیدتی و عبادی، آموزشی و سیاسی را از بابت شناخت بهتر و رسالت اصلی سازمان در اختیار اصحاب رسانه قرار دهیم.

وی از تلاش برای ارتقا معیشت اصحاب رسانه با همکاری سازمان بسیج رسانه خبر داد و گفت: موضوع بیمه تکمیلی خبرنگاران در اولویت این کانون قرار گرفته است این درحالیست که در حوزه ورزشی و رفاهی گام هایی برداشته شده تا دغدغه این قشر زحمت کش هم دیده شود. او هدف از این دیدار را گسترش همکاری های دوجانبه میان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان بسیج رسانه فارس در راستای هم افزایی اعلام کرد و افزود: در حوزه آموزشی و ارتقا سطح خبرنگاری نیازمند همکاری مجموعه فرهنگ و ارشاد هستیم.

مصطفی اژدری رئیس سازمان بسیج رسانه استان فارس در ادامه این دیدار با اعلام خدا قوت به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و این مجموعه از برگزاری این دیدار ابراز تشکر کرد. مصطفی اژدری که در دوره ای کارشناس هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به شمار می رفت گفت: در بسیج رسانه بدون در نظر گرفتن طیف و جناح سیاسی رسانه ها جامعه مخاطب خویش را به کی دید می نگریم؛ با این دید که همه ما ایرانی، هم زبان و در مواجهه با دشمن ید واحدیم به فعالیت مشغولیم.

او که دارای پیشینه رسانه ای در میلاد لارستان و ایسکانیوز هم هست افزود: بسیج رسانه فارس خادم خبرنگاران و اهالی مطبوعات و رسانه های استان است و نمی پرسیم که گرایش رسانه ها به چه سمت و سویی است چراکه فضای رسانه ای نیاز به تحول دارد.

اژدری با اعلام اینکه سازمان بسیج کشور برای بسیج رسانه استان ها ٤ هدف قرار داده که برای تحقق این اهداف ٤ ماموریت تعریف کرده است گفت: پس از جذب و آموزش، نیرویی که توسط بسیج رسانه پرورش یافته به ماموریت گذاشته می شود؛ ماموریت اصلی سازمان بسیج رسانه برای این اصحاب دشمن شناسی و شیوه برخورد با دشمنان است. یعنی وقتی رسانه های بیگانه اطلاع رسانی می کنند فرد رسانه ای ما بتواند در این زمینه دست به تحلیل بزند.

وی وجود خبرنگارنماها را در میان اصحاب رسانه ضعف برشمرد و افزود: بدین منظور پیشنهاد تدوین اساسنامه ای جدید داده شد که مورد پذیرش رئیس سازمان بسیج کشور هم قرار گرفته تا بسیج رسانه فارس بدون در نظر گرفتن ابلاغ های بسیج رسانه کشور و فعالیت های آن به شناخت نیازمندی های خویش بپردازد.

اژدری افزود: ما به دنبال این هستیم که اساسنامه ای جدید بنویسیم و نیازمندی ها را در آن تنظیم کنیم و به سمتی برویم که سالی چندین اصحاب رسانه حرفه ای تربیت کنیم که هم به درد مدیرمسئول بخورد و هم در راستای خدمت به خود و جامعه گام بردارد تا وقتی دشمن تک می زند، این فرد بتواند پاتک بزند. ما به دنبال این هستیم که خبرنگار حریت لازم را داشته باشد و دست به تابو شکنی بزند؛ خبرنگاران باید اهل تحلیل باشند و بتوانند به دشمن شناسی مبادرت کنند.

وی استکبار شناسی و وزانت را از نیازهای اصحاب رسانه برشمرد و خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه باید بتواند ریشه دشمنی ها را بشناسد و بر پایه مهدویت و عاشورا زیست داشته باشد. اژدری با توجه به اینکه از سال گذشته جشنواره ای در حوزه رسانه ای سال گذشته کلید خورده که هنوز اختتامیه آن برگزار نشده تصریح کرد: اکنون هم جشنواره ای با عنوان ابوذر با محتوای خبر، عکس، گزارش و... اعلام شده که با جشنواره پیشین در یک راستاست. لذا باید در این باره خدماتی به اصحاب رسانه داده شود.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به پیامی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «تا بسیج هست، نظام جمهوری اسلامی تهدید نخواهد شد» گفت: هفته بسیج را به شما تبریک می گویم.

بهزاد مریدی با اعلام اینکه در وجود دغدغه ها نقطه اشتراکی میان فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج رسانه فارس هست خاطرنشان کرد: هیچ تفاوتی ندارد وقتی موضوع رفاهی حوزه اهالی رسانه یا آموزش اصحاب این بخش مطرح می شود، دقیقا مباحثی است که دغدغه همه ما به شمار می رود.

وی افزود: انتظار داریم حوزه آموزش و پژوهش اصحاب رسانه توانمند شود؛ تصور ما از حوزه ارتباطات و آموزش، خبرنویسی، گزارش نوسی و دانستن دستور نگارش است، اما امروزه بحث فلسفه زبان و ارتباطات معنا و مفهوم جدی خود را دارد. ما اگر ارتباطات را درست و تاثیرگذار نداشته باشیم، حتی اگر به زیباترین شکل ممکن بنویسیم هیچ تاثیری نخواهد داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با توجه به آنچه رسانه های بیگانه به آن اهتمام دارند و به کار می گیرند خاطرنشان کرد: رسانه های بیگانه حتی در فرم و رنگ رسانه ای کوچکترین موارد را در نظر گرفته تا تاثیرگذاری خویش را انجام دهند؛ اصحاب رسانه ما به عنوان بخشی از جامعه فرهنگی و هنری باید بتوانند یک گام پیشتر از مردم حضور و اشراف داشته باشند.

مریدی بر نگاه اندیشمندانه حوزه رسانه تاکید کرد و گفت: باید قوی ترین اندیشمندان میان اصحاب رسانه باشند و کسانی را شامل شوند که تحلیل اولیه و ثانویه، تحلیل متون و تحلیل کلام را خوب انجام دهند؛ در حوزه رسانه باید روزنامه نگاری در حوزه نشانه شناسی، معناشناختی و پراگماشناسی داشته باشیم، زیرا ما در این حوزه ها کارکرد جدی نداشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه بر مطالعه بروز اصحاب رسانه تاکید کرد و افزود: امروزه میزان تاثیرگذاری را باید از راه حوزه نشانه، معنا، پراگما و حتی هرمنوتیک داشت؛ اگر این فضا را در نظر نگرفت و منابع را در نظر نگیریم، چگونه می توانیم این شبکه ارتباطی را ایجاد کنیم.

وی فضای نقد و نقادی اصحاب رسانه را در میزان باور مردم به اطلاع رسانی دقیق موثر دانست و گفت: در این صورت اگر فضای نقد نباشد مردم به این باور می رسند که رسانه ها دروغ می گویند و رسانه های بیگانه راست می گویند، در حالیکه واقعیت این نیست.

وی خواستار همکاری بسیج رسانه در گسترش فضای نقد و نقادی در رسانه های استان شد و گفت: هیچ اشکالی بر نقد وارد نیست، اما اگر نقد بر پایه حرمتها و اخلاق شکل نگیرد، برخلاق فلسفه وجودی دین که همانا اخلاق است پیش نرفتیم؛ اگر حوزه اخلاق عمومی و اخلاق دینی مورد اهتمام قرار گیرد، بسیاری از مسایل حل خواهد شد، زیرا ما انتظار داریم رسانه ها دست به نقد عملکرد بزنند و مسایل پیرامونی این حوزه را مورد کنکاش قرار دهند تا اعتماد جامعه هدف باز گردد.

مریدی تاکید کرد: بدیهی است که خبرنگاران دوست دارند بنویسند و اطلاع رسانی کنند؛ از این رو با توجه به جسارت و شهامتی که در روحیه بسیج بوده و هست انتظار می رود فضای نقد گسترش یابد. دبیر شورای فرهنگ عمومی در پایان پیشنهاد کرد که در حوزه فرهنگی پتانسیل های بسیج مورد نظر قرار گیرد و از گنجینه های این نیروی خادم انقلاب در تمامی حوزه ها استفاده شود

ارسال نظرات