کد خبر: ۸۹۵۶۴۹۲
|
۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سرو ابرکوه؛ در حال حاضر که بیکاری یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه است، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی که بار‌ها و بار‌ها مقام معظم رهبری و کارشناسان اقتصاد به آن تأکید کردند، راهگشای برون‌رفت از وضعیت نابسامان اقتصاد کشور است.

در همین راستا "مجید بمانی" پرورش‌دهنده شترمرغ در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، در لیست کارآفرین‌های شهرستان ابرکوه، ثبت شد.
با شش شترمرغ پیش مولد شروع کردم/ احتیاج به مراقبت خاصی ندارد
بمانی در خصوص چگونگی راه‌اندازی این شغل در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: حدود ۲ سال و نیم پیش در قالب اقتصاد مقاومتی به پیشنهاد یکی از دوستانم، با هزینه ۱۰۰ میلیون ریال و با خرید شش شترمرغ پیش مولد (شترمرغی که بزرگ‌تر از جوجه و کوچک‌تر از بالغ است) کارم را شروع کردم.

وی با تأکید بر اینکه پرورش شترمرغ از نظر اقتصادی نسبت به نگهداری گوسفند و گاو بسیار مقرون‌به‌صرفه است، گفت: شترمرغ پرنده‌ای است که سیستم دفاعی بدنش در برابر سرما مقاوم‌تر از گرما است و با شرایط جوی متفاوت و مناطق مختلف خشک، شرجی و... خود را وفق می‌دهد و، چون در برابر بیماری‌ها واکسینه می‌شود، به همین علل احتیاج به مراقبت ویژه‌ای ندارد.
پرورش شترمرغ مناسب شرایط جوی ابرکوه است
پرورش‌دهنده شترمرغ در ابرکوه افزود: با توجه به مشکل بحران آب و خشک‌سالی‌های اخیر ابرکوه، پرورش شترمرغ در این شهرستان بازدهی خوبی خواهد داشت، زیرا زمانی که این پرنده بالغ و مولد (۲ تا ۳ ساله) می‌شود روزانه ۲ الی ۲ کیلو و نیم تغذیه لازم دارد که ۹۵ درصد آن جذب و تنها ۵ درصد پسماند دارد، درصورتی‌که مثلاً گاو شیرده نسبت به زمان مشابه حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلو آذوقه مصرف می‌کند.

بمانی با اشاره به بازدهی چندین برابر شترمرغ نسبت به دیگر حیوانات پرواری، بیان کرد: همه فراورده‌های شترمرغ همچون؛ گوشت، تخم و پوست آن، پوست چرم، پَر، روغن و... در مصرف غذایی و دارویی انسان‌ها کاربرد دارد و زمینه ایجاد مشاغل خدماتی وابسته را فراهم می‌کند.
شترمرغ مولد بین ۶۰ تا ۸۰ عدد تخم تولید می‌کند
وی تصریح کرد: هر شترمرغ مولد در شش ماه تخم‌گذاری سال اول بین ۱۵ تا ۲۰ عدد، سال دوم بین ۴۰ تا ۶۰ عدد و سال سوم بین ۶۰ تا ۸۰ عدد تخم تولید می‌کند، که درصورتی‌که در شرایط مساعد نگهداری شود بیشتر آن‌ها به جوجه تبدیل می‌شود و تلفات چندانی ندارد. به‌جز هزینه‌ای که صرف تغذیه و محل نگهداری آن‌ها خواهد شد مابقی سود خالص است.

بمانی ضمن بیان این مطلب که شروع و استمرار هر کاری ضرر و زیان‌هایی دارد، گفت: افراد جویای کار می‌توانند با ۵۰ میلیون ریال سرمایه اولیه و خرید چند جوجه، پرورش شترمرغ را شروع کنند. البته عواملی ازجمله رعایت اصول و قواعد، صبر و حوصله داشتن از قوانین این کار است چراکه پرورش شترمرغ در طولانی‌مدت جواب می‌دهد.

سود حاصله از مشاغل تولیدی چندین برابر مشاغل اداری است
کارآفرین ابرکوهی در پایان خطاب به جوانان تحصیل‌کرده عنوان کرد: دنبال مشاغل اداری و استخدام در دستگاه‌های دولتی نباشید، زیرا برخی مشاغل آزاد که با قواعد علمی و فنّاوری‌های به‌روز پیش می‌رود، سودی چندین برابر حاصل افراد می‌کند.

وی ضمن تشکر از دستگاه‌های مربوطه در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، تأکید کرد: ضرورت توسعه و آبادانی کشور ما تربیت افراد کارآفرین است که به‌نوعی برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند و این نکته را مدنظر داشته باشند که تحصیلات و روش‌های علمی در هر حرفه‌ای، موجب موفقیت و پیشرفت می‌شود.
ارسال نظرات