خبرهای داغ:
مدير حوزه‌هاي علميه گفت: حوزه خود را مخاطب پيام رهبر معظم انقلاب در زمينه زكات مي‌داند و لازم است حوزه در قلمرو تحقيقات كلامي و فقهي در حوزه زكات قدم‌هاي بيشتري بردارد.
کد خبر: ۸۹۵۶۷۳۱
|
۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،‌ آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در پنجمین همایش سراسری زکات که در مجتمع حضرت معصومه کمیته امداد امام خمینی استان قم برگزار شد با بیان اینکه گسست اجتماعی وحدت جامعه را تهدید می‌کند اظهار کرد: یک جامعه از نظر نسلی، دینی، مذهبی، خانوادگی، علم و دانش و فرهنگ می‌تواند دچار گسست باشد.

وی با اشاره به گسست فقر و غنا گفت:‌ به دلیل سیطره نظام ناعادلانه جهان گرسنگان فراوانی وجود دارد و انباشت ثروت و جذب منابع در چند کشور با مرکزیت آمریکا صورت می‌گیرد که با چشمان باز و بی‌تفاوت فقر و محرومیت سایر کشورها را مشاهده می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در ابعاد گسترده‌ می‌توان بیان کرد حداقل نیمی از جهان زیر خط فقر هستند که دلیل آن نظام نادرست حاکم در جهان است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه فقر وجود دارد گفت: در بخش نخست باید به ذات فقر توجه داشت و بخش دوم فاصله‌های آزاردهنده و کشنده را شامل می‌شود.

اعرافی خاطرنشان کرد: فاصله‌های بین فقرا و اغنیا منشأ تفرق اجتماعی است بنابراین همه افراد مسؤولیت رسیدگی به مستمندان را دارا هستند. اگر زکات و خمس پاسخ ندهد حاکم می‌تواند مالیات وضع کند.

وی با اشاره به تکالیف افراد در برابر فقر گفت:‌ اغنیا گروه نخست در زمینه تکلیف ادای زکات هستند؛ حاکمیت و مسؤولان امور در گروه دوم قرار می‌گیرند و بخش سوم کسانی هستند که می‌توانند کار کنند ولی به دلیل کار نکردن متوجه این امر شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه به اهمیت معالجه فقر اشاره کرد و افزود: اسلام برای این امر تکالیفی در قالب واجب و مستحب دارد، اسلام تلاش اقتصادی را به اندازه عبادت واجب کرده همه در این زمینه مسؤول هستیم تا این گسست کشنده جامعه معالجه شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در حوزه زکات کار می‌کنند، در حوزه این تکلیف بزرگ الهی اقدام کردند تا در جامعه فقر به حداقل برسد.

اعرافی عنوان کرد:‌ باید آنچه در قوانین برای توسعه زکات آمده با اهتمام خوب دنبال شود، البته در اجرای آن قوانین در بسیاری از مکان‌ها شاهد هستیم که نوعی صوری‌سازی و شکلی عمل کردن است.

وی ادامه داد: نیاز است قوانین درست شود و در اجرا از کارهای شکلی و تشریفاتی پرهیز شود و آنچه در قالب ستادها و قوانین زکات آمده اصلاح و ارتقا پیدا کند؛ وظیفه دولت همراهی در این راه است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه خود را مخاطب پیام رهبر معظم انقلاب می‌داند گفت: حوزه در قلمرو تحقیقات کلامی و فقهی در حوزه زکات قدم‌های بیشتری باید بردارد البته اقداماتی در زمینه فقه معاصر و توسعه کرسی‌های فقه معاصر در حال انجام است و همچنین توجه به مسائل نوپدید و مورد نیاز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه باید ابعاد دیگر زکات علاوه بر ابعاد فقهی دنبال شود گفت: در مقام ترویج و فرهنگ‌سازی نیز کارهای زیادی لازم است انجام شود بنابراین حوزه مسؤولیت مهم در احیای فرایض از جمله زکات دارد.

اعرافی یادآور شد: سرنوشت نظام اسلامی با گشایش این گره‌های اقتصادی گره خورده است بنابراین باید به وظایف خود عمل کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها