محمدرضا ارغوانی مخترع و نخبه بسیجی گفت: در حال حاضر میزان آلودگی نفتی خلیج فارس چهل و پنج برابر آب‌های معمولی دنیاست که مشکلات زیست محیطی زیادی به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۸۹۵۶۷۷۵
|
۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
محمدرضا ارغوانی مخترع سوپر جاذب مواد نفتی و نخبه بسیجی در گفت‌و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج عنوان کرد: از مشکلات بزرگی که در دریاها و به خصوص خلیج فارس وجود دارد نشر آلودگی‌های نفتی به دریا است که تحت عنوان «لکه نفتی» شناخته می‌شود.
وی در توضیح این مطلب افزود: امروزه تعداد زیادی نفت کش به علت بهره برداری نفت از اعماق خلیج فارس نفت را حمل و نقل می‌کنند که موجب نشت نفت به دریاها می‌شود و یا از طریق منطقه استخراجی نفت نشت می‌کند و به دلیل اینکه نفت غیرقابل انحلال در آب است به صورت لکه باقی می‌ماند. بایستی لکه‌ها سریع برطرف شود زیرا که نفت به مرور با آب ترکیب می‌شود و در آب تجزیه و انحلال می‌یابد.

ارغوانی با اشاره به وضعیت بحرانی خلیج فارس بیان کرد: در حال حاضر میزان آلودگی نفتی خلیج فارس چهل و پنج برابر آب‌های معمولی دنیاست که مشکلات زیست محیطی زیادی به وجود می‌آورد.
وی در ادامه تصریح کرد: کل کشورهای منطقه برای حل این مشکل شورایی تشکیل داده اند که مشابه این امر در خلیج مکزیک نیز دیده شد و به نوعی فاجعه جهانی پیش آمد. نفت کش ‌هایی در اثر سانحه، نفت آن‌ها به دریا نشت کرد که توسط روش‌های مختلف مانند روش محصور لکه‌های نفتی توسط فوم‌های جاذب، نفت را جمع آوری کردند اما این روش سرعت و ظرفیت جذب پایینی دارد.

ارغوانی پیرو اختراع خودعنوان کرد: با توجه به این موضوع که افزایش سطح پلیمر به علت خواص مکانیکی آن دشوار است و به راحتی شکسته نمی‌شود. پلیمرهایی با گروه عاملی جاذب نفت مثل پلی یوتان و پلی استایرن را اصلاح و توسط روش‌های مکانیکی پلیمرهایی تولید کردم که می‌تواند پانزده برابر وزن خود نفت جذب کند.ونیز مخزن‌هایی روی سطح آب با فشار زیاد پمپ می‌شوند که مثل مگنت لکه‌های نفت را به خود جذب، به هم چسبیده و به شکل کلوخه در می‌آیند که توسط توری می‌توان نفت را به شکل جامد از سطح جدا کرد و بدین صورت آب از حضور نفت پاک می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه  روحیه خودباوری وخدمت به کشور باعث پیشرفتم شده است،  تاکید کرد: کلوخه‌های نفتی را می‌توان توسط مخزن‌هایی تحت فشار قرار داد و از آن نفت استخراج کرد.
ارغوانی در خصوص مزایای اختراع خود گفت: این روش سرعت بالایی دارد و جمع آوری قابلیت بازیافت مجدد نفت به راحتی امکان پذیر است.

وی در پایان با اشاره به عضویت در بسیج دانشگاه افزود: بسیج و روحیه‌ی بسیجی نقش بسزایی در پیشرفت بنده داشته است.
ارسال نظرات