مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نشست با اعضای دبیرخانه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام، گفت: فعالیت فرهنگی نباید محدود و محصور در بین نخبگان باشد، بلکه باید در عرصه عمومی گسترش یابد.
کد خبر: ۸۹۵۶۹۰۵
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور با اشاره به این‌که برای فعالیت در ادبیات آذربایجان بستر مناسبی وجود دارد، اظهار کرد: ملزم هستیم در حوزه ادبیات فولکلوریک و شفاهی ورود کنیم و نگذاریم این‌ داشته‌ها که بنا به اقتضا و ضرورت‌های تاریخی به وجود آمده‌اند و ذخایر فرهنگی ما هستند، از بین بروند.

وی بیان کرد:‌ برجسته و مطرح‌شدن ادبیات شفاهی و تبیین اهمیت آن در قالب همایش و جشنواره و برنامه‌های متعدد ضرورتی است که باید به آن عمل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بابیان این‌که به ضرورت‌ها از منظر نیاز فرهنگی نگاه می‌کنیم، گفت: حجم عظیمی از کارها در سطح استان وجود دارد که با منابع محدود دولتی نمی‌توان انجام داد، بلکه باید مکانیزم و بستر و روشی تعریف و پایه‌ریزی شود که اگر نیازی احساس شد، برای استمرار آن و برای راه افتادن یک حرکت و جریان فرهنگی، خط و ربط های پایدار و پرقوتی ایجاد شود.

محمدپور اضافه کرد:‌ پیوند دادن نیازها و ضرورت‌هایی که به‌حق هم باید انجام بگیرند، به منابع ناپایدار، روش و روال نادرستی است، ورود عامه مردم به برنامه‌ها، منابع پایدار به ‌حساب می‌آید و مشارکت عمومی شکل می‌گیرد چراکه در انجام چنین ضرورتی، عامه مردم اتفاق‌نظر پیدا می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین گفت:‌ فعالیت‌های فرهنگی نباید محدود و محصور در بین نخبگان باشد، بلکه باید در عرصه عمومی گسترش یابد. باید استعدادهای مختلف ادبی و هنری را حتی در مناطق دور افتاده و روستاها شناسایی کنیم و بستری فراهم شود که این استعدادها بروز یابند.

محمدپور افزود:‌ احساس نیاز جامعه برای مسائل و ضرورت‌های فرهنگی باید تقویت شود و همگانی گردد. به عبارتی مسائل فرهنگ و هنر باید به نیاز همگانی در جامعه تبدیل شود و همه مشارکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،‌ برگزاری همایش نظیره سرایان در اهر را حرکتی ارزشمند عنوان کرد و گفت: ‌ارزش و اعتبار این کار در آن است که یک جمع فرهنگی برای برگزاری آن احساس نیاز کرده‌اند و اساساً باید خاستگاه برنامه‌های فرهنگی خود جمع فرهنگی و خود مردم باشد.

محمدپور افزود:‌ از برگزاری این همایش در اهر حمایت می‌کنیم و لازم است برای برگزاری آن در دوره‌های بعد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام بگیرد.

 دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام روز پنج‌شنبه ۹ آذر سال جاری در اهر برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها