سید ساجد یعقوبی
شرحی از موفقیت های برترین پایگاه بسیج سرعین:
در این باب به بررسی فعالیت برترین پایگاه بسیج شهرستان سرعین می پردازیم که سردار بابازاده فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) نیز ازآن بعنوان فعال ترین پایگاه یاد می کند.
کد خبر: ۸۹۵۶۹۳۴
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

پایگاهی که به طلایه دار فرهنگ و نخبه پروری مبدل شده

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بسیج در هر منطقه زمینه ساز شکوفایی استعداد ها است و نقش اثر گذاری در فرهنگ سازی و گره گشایی در عرصه های گوناگون ،فرهنگی ،اجتماعی وورزشی را دارد اگرچه مشکلات زیاد است اما بسیج با روحیه جهادی توانسته گره از مشکلات بسیاری از هموطنان عزیز را بگشاید که در این باب به بررسی فعالیت برترین پایگاه بسیج شهرستان سرعین می پردازیم که سردار بابازاده فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) نیز از ان بعنوان فعال ترین پایگاه یاد می کند.

آتشگاه کجاست؟

روستای آتشگاه که به روستای آغ امام نیز معروف است از توابع سر سیبز سبلان و در 7 کیلومتری شمال سرعین و در 21 کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده و جمعیتی بالغ بر 1500 نفر دارد.
این روستا یکی از روستاهای تاریخی سرعین و نام آتشکده اذرفریق بر فراز تپه باستانی استکه امروزه خرابه هایی از آن به چشم می خورد.این روستا یکی از مراکز مهم و مقدس ایین زرتشتی بوده که با مرور زملان و رواج دین اسلام مردم با شناخت، دین اسلام را پذیرفته اند.

پایگاهی برای مردم

پایگاه بسیج روستای آتشگاه در اویل پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و مردم ایناین روستا سهم بزرگی در انقلاب اسلامی دارند که نباید از یاد برد.
در زمان انقلاب در این روستا مردان بسیاری به تبلیغ و مبارزه با حکومت رژیم شاهنشاهی پرداخته اند و یکی از کسانی که جرقه علنی و آشکار مبارزه با رژیم طاغوتی را در این روستا رواج داد شهید سردار سید سیاوش عیسی نژاد بود که حتی مورد ضرب و شتم مزدوران شاه قرار گرفته بود.
باپیروزی انقلاب اسلامی و اغاز جنگ تحمیلی جوانان آتشگاه پایگاهی را در مسجد جامع این روستا تاسیس کردند.و در ان به تعلیم و قران و معارف واحکام اسلامی و اموزش بسیج مبادرت کردند.و باهمت و هدایت شهید سید حسین اسمعیلی و سید سیاوش عیسی نژاد و عده ای از بسیجیان و اهالی پایگاه بسیج در یک زمینی اهدای احداث شد.


پایگاهی که به طلایه دار فرهنگ و نخبه پروری مبدل شده

بنا بر گفته مردم قرانی این روستا و دومین فرمانده پایگاه اقای احمدی تمامی مخارج پایگاه بر عهده بسیجیان بود و بعد از تشییع پیکر اولین شهید روستای به نام سید علی رفیعی مزین شد.
این پایگاه در ان زمان نیز علاوه بر اعزام نیرو به جبهه ها در بر طرف کردن اختلافات طایفه ای و حفظظ و انسجام اتحاد مردم پیشرو بود.
و اگر بخواهیم این پایگاه را در زمان جنگ معرفی کنیم این پایگاه در سال 62 توسط جوانانی تاسیس شد که بعدا به درجه رفیع شهادت نایل امدند. و عده ای قابل توجه رزمنده ،جانباز ،و 21 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که هر یک در مسئولیت ها خطیر همچون فرمانده گردان مشغول خدمت بودند. و حتی شهدای این پایگاه (شهید سید محی الدین احمدی) بعد از شهادت خود نیز به یاری مردم شتافته و ارثیه پدری خود را صرف احداث جاده این روستا بنا بر وصیت خود کردند.

 تشکیل اولین گروه تئاتر بسیج در سرعین

پایگاهی که به طلایه دار فرهنگ و نخبه پروری مبدل شده

از جمله فرماندهان این پایگاه شهید سید حسین اسمعیلی، سید علی احمدی، میکائیل محمد پور و در حال حاضر هوشنگ مددی است که بعد از مدتی پایگاه به رکود رفته بود کار های فرهنگی بسیاری انجام داد.
سرهنگ میری رزمنده هشت سال دفاع مقدس اولین فرمانده سپاه ناحیه سرعین از این پایگاه می گوید:پایگاه شهید رفیعی مرا به یاد جوانان اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی انداخت هر ماموریتی که به این پایگاه محول می شد با گوش جان پذیرا بودند و اولین کاروان راهیان نور و حرم امام خواهران و برادران با اینکه هنوز حتی پایگاه خواهران تشکیل نشده بود از شهرستان سرعین با حضور اکثریت بسیجیان این پایگاه راهی کربلای ایران و حرم امام شد .

سرهنگ میری افزود:اولین گروه تئاتر بسیج در پایگاه شهید رفیعی تشکیل و به بررسی ناهنجاری های اجتماعی با زبان طنز پرداخت.

 یادگار هشت سال دفاع مقدس گفت:اولین سرگروه های صالحین از این پایگاه راهی دوره های آموزشی در جنوب کشور و مشهد مقدس شدند و ثمره ان تشکیل حلقات صالحین در سطح های گوناگون بود.
وی تصریح کرد:یکی از بزرگترین یادوارهای شهرستان با حضور فرمانده سپاه حضرت عباس و فرمانده کنونی سپاه عاشورا در این روستا برگزار شد و همانطور که بنده در مراسمات این روستا تا بدین لحظه شرکت داشتم با شور اشتیاق خاص تمامی مردم بسیج شده و احساناتی نیز تدارک می بینند.
میری در پایان گفت:فعالیت های گونا گون و متفاوت فرهنگی این پایگاه باعث شد تا بعنوان برترین پایگاه شهرستان سرعین معرفی و لوح زرین بهترین رده بسیج را از دستان سردار نقدی دریافت کند.
اجرای برنامه های فرهنگی مذهبی این پایگاه باعث شد تا جو روستا دگرگون شده و مراسمات مختلف در این منطقه اجرا شود. تاجایی که مردم در تمامی مراسمات ملی مذهبی شهرستان حضور فعال دارند.و به صورت خود جوش به برپایی برنامه های فرهنگی مذهبی تقویمی وابلاغی و ابتکاری می پردازند.

ایت الله اصغری امام جمعه سرعین در باره فعالیت های این پایگاه می گوید :پایگاه شهید رفیعی یکی از فعالترین مراکز بسیج است هر موقع احساس نیاز شد بسیجیان ان قد علم کرده و به صحنه می ایند و دانشجویان افراد موثر روستا به اداره پایگاه و حلقات صالحین می پردازند.

تشکیل اولین گروه جهادی و پخت احسان 7 هزار نفری برای اولین بار در سرعین

سرهنگ حسین ایرانی دومین فرمانده سپاه ناحیه سرعین در مورد پایگاه شهید رفیعی چنین می گوید :پایگاه شهید رفیعی آتشگاه اولین گروه جهادی بسیج را برپا کرده و در بازسازی بنای جدید امامزاده عبدالله حضور پررنگ داشت .

 وی افزود:حضور پر رنگ بسیجیان پایگاه شهید رفیعی باعث شد تا اولین گروهان رژه شهرستان سرعین تشکیل شود و به اجرای رژه در شهرستان اردبیل بپردازد.
ایرانی می افزاید:بسیجیان وفرمانده این پایگاه در طبخ و اماده سازی بزرگترین احسان نذری شهرستان که به تعداد 7 هزار نفر بود زحمات قابل توجهی انجام دادند و هزینه های این احسان را با همت خود کاهش دادند.

وی در پایان گفت:پایگاه شهید رفیعی با فعالیت های چشمگیر خود برای دومین بار متوالی پایگاه نمونه انتخاب شد و لوح بهترین رده را در جشنواره کشوری مالک اشتر کسب کرد.
پایگاه شهید رفیعی آتشگاه با تشکیل حلقات صالحین و استعداد یابی بسیجیان باعث شد تا نوجوانان به رشته مختلف ورزشی روی بیاورند از جمله این بسیجیان سعید اسمعیلی است .

با نخبگان بسیجی آتشگاه

سعید اسمعیلی متولد 77 است در رشته رزم سلطان به فعالیت می پردازد و در این زمینه می گوید :در حلقات صالحین به ما اموختند که باید برای اینده هدف داشته باشیم و تلاش خود را برای رسیدن به موقعیت مناسب در جامعه روز افزون کنیم .
سعید می گوید :علاقه خاصی به رشته های رزمی داشتم که از این رو به رزم سلطان روی اوردم و در عرض دوسال عناوین مختلف جهانی و کشوری را کسب کردم .
از جمله عناوین کسب شده توسط این بسیجی ورزشکار مقام سومی در مسابقات بین اللملی جام خلیج فارس ،کسب دو مقام نایب قهرمانی کشوری و مقام اولی در استان اردبیل است.
سعید هم اکنون به مسابقات جهانی که در اوکراین برگزار خواهد شد دعوت شده است و نکته قالب توجه این است که عناوین کسب شده طی دو سه سال اخیر که وی در این ورزش به فعالیت پرداخته کسب شده است .
از دیگر نخبگان بسیجی این پایگاه میلاد اتشگاهی و صالح اسمعیلی است که با تشویق ابراهیم مددی یکی از بسیجیان و عضوی شورای این پایگاه راهی مسابقات کشور ملی مهارت شدند.
میلاد و صالح در مرحله کشوری چهارمین و پانزدهمین مسابقات ملی مهارت در رشته طراحی فضای سبز "دیپلم افتخار "این مسابقات را کسب کردند.
از دیگر بسیجیان موفق این پایگاه جعفر اسمعیلی و رضا میرزایی در رشته دوی استقامت حائز عناوین اول استانی شده اند و البته باید گفت که با برگزار ی مسابقات در سطح پایگاه استعداد این نوجوانان کشف و راهی مسابقات حرفه ای شدند.
هادی مددی نیز که از بسیجیان درس خوان این پایگاه است هم اکنون در رشته پزشکی مشغول تحصیل است.

وحید دانشگر از دیگر نخبگان بسیجی آتشگاه که واژه از هر انگشتش یک هنر می بارد را معنا کرده و با برپایی کارگاه صنایع دستی به رشته مختلف همچون خراطی،حکاکی روی چوب و آینه،خوشنویسی،مجسمه سازی و .... می پردازد.

پرورش روحانیون

پایگاه شهید رفیعی که در سال 87 فعالیت عمده خود را آغاز کرده بود باعث شد تا تعداد زیادی از جوانان و نوجوان روستا راهی حوزه های علمیه شوند که هم اکنون ملبس به لباس روحانیت هستند و هم اکنون به تبلیغ می پردازند.
این مرکز فرهنگی تعداد قابل توجهی از بسیجیان خود را نیز وارد عرصه اشتغال کرد و در ادارتی و سازمان های همچون سپاه ،اداره گاز ،کمیته امداد ،نیروی انتظامی این عزیران مشغول خدمت هستند.

کسب سه عنوان برتر در جشنواره مالک اشتر

سرهنگ طاهر رحیمی فرمانده سابق سپاه سرعین و فرمانده کنونی سپاه ناحیه گرمی با تمجید از فعالیت های ارزنده این پایگاه می گوید :پایگاه شهید رفیعی با همت بسیجیانش برای سومین بار پیاپی بعنوان پایگاه نمونه در سطح استان انتخاب شده و راهی جشنواره کشوری مالک اشتر شده است.

و از جمله فعالیت ها مهم آن کمک های شایان به جبهه مقاومت نگارش کتاب شهدای روستای توسط خود بسیجیان و ساخت ساختمان جدید توسط بسیجیان این پایگاه است.

  یادوراه 21شهید روستای آتشگاه برگزار شد

رحیمی گفت:در پایگاه شهید رفیعی فعالیت های بخصوص و ویژه ای انجام می شود که از جمله آن برپای کلاس های زبان انگلیسی،ریاضیات ،برق و مکانیک توسط ابرهیم و اسماعیل مددی است که دانش اموزان بسیجی و اهالی را با علوم مختلف آشنا می سازند و ثمرات این کلاس ها حضور دانش اموزان در مدارس نمونه دولتی و دانشگاه ها است.
پایگاه شهید رفیعی با این اوصاف لقب ترین های در اجرای برنامه های مختلف ابتکاری و ابلاغی به خود اختصاص داده و اولین فعالیت های بسیج و طلایه داری را برعهده گرفته است.

ارسال نظرات