خبرهای داغ:
مدير انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب از انتشار كتاب «تاريخ و عقايد مكتب اسلام نص‌گرا» در آينده‌اي نزديك خبر داد.
کد خبر: ۸۹۵۶۹۶۲
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد روحانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در قم،  با اشاره به کتاب تاریخ و عقاید مکتب اسلام نص گرا اظهار کرد: این کتاب در واقع در زمینه اخباریون است که به معنای مصطلح آن از قرن پانزدهم جای خود را در سنت فکری شیعه باز کرد و اخباری گری را محمد امین استرآبادی و پیروان آن پایه‌گذاری کردند.

وی خاطرنشان کرد: در اواخر قرن یازدهم آرای اخباریون به پیکره فقهی، اصولی و کلامی شیعه جایگاهی درخور پیدا کرد و با تلاش عالمان اخباری، اخباری گری توانست جای خود را در بین مدارس علمی تشیع باز کند و برای حدود 150 سال به یک جریان رسمی فکری در شیعه مبدل شد.

مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به دیگر موارد مطرح شده گفت: صحت تمام روایات کتب اربعه، لزوم کسب یقین، ‌انحصار منابع تفکر و استنباط به روایت اهل بیت(ع)، نداشتن حجیت ظواهر قرآن و نکوهش اصول و کلام عقلی از جمله دیدگاه‌های اخباریون است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: این کتاب در واقع 9 فصل دارد که از جمله فصول این کتاب می‌توان به محمد امین استرآبادی و شکل گیری مکتب اخباری، تفکر فقهی استرآبادی، اندیشه کلامی و فلسفی استرآبادی و گسترش اخباری‌گری پس از استرآبادی به عنوان موسس این فرقه می‌توان اشاره کرد.

روحانی تعیین حدود مناقشه اخباری و اصولی، تفسیر قرآن اخباری، سنت و اخبار در فقه اخباری و روش تفسیر اخباری را از دیگر فصول این کتاب ذکر کرد.

وی یادآور شد: در انتها پیوست‌هایی در ارتباط با عالمان اخباری ارائه شده و مباحث مختلفی از تفسیر فهرست‌های اختلاف بین اخباریون و اصولیون مطرح می‌شود.

کتاب تاریخ و عقاید مکتب اسلام نص گرا در 540 صفحه آماده شده که با قیمت 38 هزار تومان در آینده‌ای نزدیک به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب چاپ می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها