ساحل آلوده بندرعباس

نفس ساحل بندرعباس به شمارش افتاده است

دریا و ساحل مهمترین نماد شهرهای بندری می‌باشد که جاذبه‌های فراوانی دارد و در حقیقت ساحل از زیباترین نقاط بندری است که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود . اما آلودگی‌ها و تخریب گسترده ساحل بندرعباس، نفس ساحل را به شماره انداخته است.
کد خبر: ۸۹۵۷۰۰۳
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ دریا و ساحل مهمترین نماد شهرهای بندری است که جاذبه‌های فراوانی دارد و در حقیقت ساحل از زیباترین نقاط بندری است که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. اما آلودگی‌ها و تخریب گسترده ساحل بندرعباس، نفس ساحل را به شماره انداخته است.

 

استان هرمزگان با دارا بودن ۱۴۰۰کیلومتر نوار ساحلی می‌تواند  سهم زیادی در جذب گردشگر داشته باشد که بدلیل عدم وجود زیرساخت های لازم در این بخش، حرفی برای گفتن ندارد و علی‌رغم وجود جاذبه های توریستی مانند تالاب خورآذینی، جنگل های مانگرو... ، حتی این ظرفیت‌های گردشگری  بخوبی معرفی نگردیده و از آن استفاده نشده که اگر مورد توجه قرار می‌گرفت، گردشگرانی از نقاط مختلف کشور وارد شهرستان‌های مختلف شرق وغرب وجنوب‌استان می‌شدند و حتی زمینه اشتغال دهها نفر نیز فراهم می‌شد.

 

بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان دارای سواحلی زیبا می‌باشد، اما  مانند سواحل شرق وغرب و جنوب استان دست نخورده وبکر باقی نمانده . در ساحل بندرعباس به راحتی فاضلاب های خانگی و صنعتی رها شده‌است و خورهای بزرگی مانند "خورگورسوزان"  و لوله های بزرگ فاضلاب را روانه دریا می کنند که اگر در برخی ساعات که آب دریا در حالت مد باشد، به مناطقی مانند جنب هتل هرمز که ورودی  خورگورسوزان به دریاست بروید، از یک طرف متوجه کدر بودن آب دریا می‌شوید واز طرفی دیگر هم بوی تعفن از اطراف خور استشمام می شود.میهمانانی که از سایر مناطق کشور به هرمزگان می‌آیند و شوق دیدن ساحل و دریا را دارند، وقتی که با ساحل کثیف و پراز زباله و فاضلاب‌جاری مواجه می‌شوند، این سوال برای‌شان پیش می‌اید که چرا برای صیانت از ساحل و دریا در این منطقه اقدامی نمی‌‌شود؟

 

چندی پیش مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان نسبت به ورود کودکان به برخی از نقاط ساحلی شهربندرعباس از جمله سواحل "سورو"، خواجه عطا" و... هشدار داده بود .

 

آنچه که درسال های اخیر شهروندان مشاهده کرده‌اند، ورود فاضلاب به دریاست و علی‌رغم اینکه بارها شهروندان نسبت به این موضوع از طریق رسانه‌ها گلایه کرده اند، اما کمتر مورد توجه متولیان قرار گرفته است.

 

از طرفی دیگر گاهی مشاهده می‌شود که ساحل را باسنگ پرمی‌کنند که حتی راه ورود شهروندان به ساحل مسدود می‌شود. شهروندان نسبت به وضعیت موجود همچنان گلایه مندند و خواستار توجه مسولان به ساحل و دریا هستند.آنان نسبت به وضعیت ساحل نگرانی‌هائی دارند و خواستار توجه به این نعمت خدادادی هستند.

 

رفتن به دریا در چهارشنبه‌ها

 

یکی از شهروندان بندرعباسی می‌گوید:از کودکی بخاطر دارم که براساس سنتی دیرینه، مردم شب‌های چهارشنبه به دریا می‌زدند و معتقد بودند که رفتن چهارشنبه‌ها به دریا باعث دفع چشم زخم و بیماری‌ها می‌شود.بندری‌ها برای دردهای کمر، زانو،مفاصل و... به دریا می‌رفتند.حتی برخی پزشکان به بیماران شان توصیه می کنند که برای درمان برخی بیماری‌هابه دریا بروند که عمل به توصیه پزشکان در برخی از نقاط ساحل به دلیل آلودگی دریا  چندان آسان نیست.

 

 این شهروند می‌گوید:از طرفی دیگر مهمترین تفریح خانواده ها وبخصوص کودکان از گذشته های بسیار دور رفتن به دریا بود.کودکان ونوجوانان بخصوص کسانی که در محلات ساحلی زندگی می‌کردند، تفریح وبازی‌شان در ساحل و دریا بود. اما در این چندسال ساحل و دریا را اینقدر آلوده کرده اند که نه خودمان ونه بچه های‌مان را می توانیم به دریا ببریم. ساحل "خواجه‌عطا" هم که بوسیله چند لوله و خور فاضلاب به دریا وارد می‌شود که بوی تعفن آن آزار دهنده است و نمی دانم که چرا به این وضعیت رسیدگی نمی‌شود؟

 

آلودگی دریا وگرانی ماهی

 

یکی دیگر از شهروندن می‌گوید: من فکر می‌کنم گرانی ماهی ومیگو بی ارتباط با کمی صید در اثر آلودگی دریا نیست. گرانی ماهی و میگو باعث شده است که بسیاری از مردم حتی نتوانند این آبزیان را در سفره شان داشته باشند.

 

مرگ عروس ماهیان

 

یکی دیگر از شهروندانی که به ساحل خواجه عطا  آمده بود  با اشاره به صحنه مرگ عروسهای دریائی در ساحل. تعداد زیادی عروس ماهیانی را  که از مدت ها قبل در ساحل دریا ریخته شده  را نشانم می‌دهد و می‌گوید :این فاجعه زیست محیطی است که در ساحل دریا در بندرعباس رخ داده است و هیچکس هم به این موضوع توجهی نمی‌کند.حتی تشکل های زیست‌محیطی هم واکنشی نشان ندادند؛ درصورتیکه اگر چنین اتفاقی در سواحل دیگر استان‌ها و شهرهای بندری سایر کشورها رخ می‌داد ،بطور حتم مردم و تشکل های محیط زیستی ساکت نمی‌نشستند. روزی ماهیان و سفره ماهیان و روزی دیگر نوع دیگری از آبزیان می‌میرند وتا مدت‌ها مردم لاشه‌هایشان را در ساحل مشاهده می‌کنند، اما کسی نسبت به این صحنه ها توجهی نمی‌کند. از طرفی در همین ساحل خواجه عطا نگاه کنید که چند روز است با بیل‌مکانیکی ولودر و... به جان ساحل افتاده‌اند وبا تخلیه سنگ در دریا و ساحل می‌خواهند بخشی از ساحل را خشک کنند.

 

شهروندی دیگر می‌گوید: این سوال را از مسولان بپرسید که چرا اجازه می‌دهند فاضلاب در دریا تخلیه شود وچرا طرح‌های موفقی که در سایر استان‌ها اجرا شده است را اجرا نمی‌کنند تا مانند آن مناطق از پساب فاضلاب استفاده شود؟ یا شهرهایی که دریا ندارند ،با فاضلاب‌شان چه کار می‌کنند که در هرمزگان نمی‌توانند انجام دهند؟ آیا همین فاضلاب را نمی‌شود تصفیه کرد ودر بخش های فضای سبز و غیرشرب استفاده نمود؟ در شهری مانند بندرعباس که کمبود آب وجود دارد وباید از  هرفرصتی استفاده کرد و از پساب فاصلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد، اما مشاهده می‌کنیم که با آب شرب فضای سبز را آبیاری می کنند وفاصلاب را به دریا می‌ریزند.

 

مردم انتظار دارند که ساحل زیباترین منطقه شهرباشد و دریا هم عاری از هرنوع آلودگی باشد و از ورود فاضلاب به دریا جلوگیری شود

ارسال نظرات