براساس آمار گمرک در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۳۹ هزار تن سیب زمینی با قیمت حدودی ۸۹۰ تومان به ۲۲ کشور جهان صادر شده است.
کد خبر: ۸۹۵۷۰۱۶
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج،  آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی ۶ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۳۹ هزار و ۸۲۰ تن سیب زمینی به صورت تازه یا سرد کرده به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

براساس صادرات این حجم سیب زمینی به کشور‌های مختلف، درآمد ۳۷ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۱۹ دلاری نصیب کشور شده است.

لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر ۱۲۴ میلیارد و ۶۱۷ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۳۶۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

با در نظر گرفتن حجم صادرات سیب زمینی در ۶ ماهه نخست سال جاری و درآمد ریالی کسب شده از آن، می‌توان قیمت هرکیلو سیب زمینی صادراتی را حدود ۸۹۱ تومان برآورد کرد.

این درحالی است که رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی کاران با بیان اینکه قیمت تمام شده سیب‌زمینی برای کشاورز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است خاطرنشان کرد: در سال گذشته کشاورز سیب‌زمینی را به‌طورعمده بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان عرضه می‌کرد که این رقم هزینه‌های تولید را برای کشاورز جبران نمی‌کرد.

در این میان با درنظر گرفتن قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی برای کشاورز و قیمت صادراتی آن که حدود ۸۹۰ تومان است می‌توان گفت که کشت سنتی این محصول با قیمت تمام شده بالا در کنار قیمت صادراتی پایین عملا برای کشاورز صرفه اقتصادی بالایی ندارد.

از این رو مکانیزه کردن کشت محصولی، چون سیب زمینی در سطح بالا در کنار بالا بردن بهره وری این محصول تا حد زیادی قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد که این امر نیز نیاز به برنامه ریزی در بخش کشاورزی دارد.

گفتنی است در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۲ کشور جهان از ایران سیب زمینی خریداری کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به انگلیس، ایالات متحده آمریکا، عراق، استرالیا، ترکیه، امارات متحده عربی و سوئد اشاره کرد.

ارسال نظرات