رئیس جمهور در جمع مردم سیستان؛

گاز در سال آینده به سیستان می رسد/ فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار افتتاح می‌شود/ منطقه آزاد سیستان تحول عظیم ایجاد خواهد کرد

رئیس جمهور گفت: منطقه آزاد سیستان تحول عظیم در توسعه و اشتغال منطقه ایجاد خواهد کرد
کد خبر: ۸۹۵۷۱۲۰
|
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
به گزارش خبرنگار بسیج از زابل؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جمع مردم سیستان در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی زابل عنوان کرد: مردم سیستان و بلوچستان در طول تاریخ ایران و انقلاب اسلامی همواره بار سنگین مسولیت را بر دوش کشیده و مرز‌های شرقی را نگهبانی کردند.

وی افزود: اینجا سرزمینی است که اسطوره‌های تاریخی زیسته اند و این سرزمین حامل پیام ایران و اسلام به شبه قاره هند بود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه دریاچه هامون به عنوان مرز ایران و شبه قاره هند بود، ادامه داد: مردم این دیار فرهنگ عظیم اسلام را به شبه قاره هند و شرق جهان اسلام بردند.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان دارای تنوع مذهب و قومی است، اما این مذاهب از درخت اسلام نشات گرفته و از ایران و ایرانیت سرچشمه می‌گیرد و همه مردم آن افتخار می‌کنند ایرانی و مسلمان هستند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: سیستان سرزمین علما، شهدا و به ویژه آیت الله سیستانی است که برای تمامی شیعیان و اهل سنت عراق دارای محبوبیت است چرا که به فرمان و جهاد او، مردم در برابر تروریست‌ها قیام کرده اند.

وی بیان داشت: ایام به نام رسول گرامی اسلام و امام صادق است پیامبری که هر چه فخر و شرف داریم و جهان بشریت از علم و دانش از آن افتخار دارد در سایه پیام رسان او است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: سیستان و بلوچستان با همه تنوع خود وحدت و مرزبانی و مرزداری خود را در ایران و در طول تاریخ حفظ کرده و در انقلاب، دفاع مقدس و حتی زلزله غرب کشور حضور چشگیر یافته که این وحدت مردم در حوادث نشان می‌دهد که ایران متحد در تمامی شرایط است.

وی اضافه کرد: در تمامی حوادث و مشکلات، مردم ایران اعم از شیعه و سنی وحدت خود را همه جا به نمایش گذاشته اند که در این راستا تروریست در همه جا به جز ایران رخنه کرده اند که نشان از وحدت و همدلی مردم دارد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ابراز داشت: مردم ایران اسلام را به شرق جهان منتقل کرده اند و هیچ وقت مردم این منطقه و کشور فرصتی را برای تروریست فراهم نیاورده اند.

وی با بیان اینکه امروز خوشحالیم که ملت‌های منطقه توانستند در برابر تروریست‌ها فائق آیند، یاداور شد: قصد داشتند تروریست را در کل جهان توسعه دهند و تمدن و توسعه جهان اسلام را از بین ببرند و چهره اسلام را واژگون نشان دهند و جای پای خود را در منطقه ثابت کنند، اما مردم بیدار و هوشیار ایران توانستند این توطئه‌ها را خاموش کنند.

رییس جمهور با عنوان اینکه پایگاه‌های اصلی داعش در منطقه از بین رفته که امیدواریم اساس تروریست در منطقه نابود شود، گفت: عشق ما به پیامبر، کتاب ما قران و راه نجات ما وحدت، انسجام و برادری است چرا که همه ما یک اخلاق محمدی داریم و ما همه از شیعه و سنی عاشق خاندان رسالتیم و در پی اتحاد و انسجام هستیم و ما یار و یاور همه مسلمانان در سراسر منطقه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان سرزمین پهلوانان و دلاوران است، بنابراین توسعه شرق کشور از اینجا آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم تلاش داشت که کمبود‌های انباشته تاریخی سیستان و بلوچستان را رفع کند و در این راستا مقدار بودجه عمرانی که برای سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم در نظر گرفته شد، دو و نیم برابر چهار سال قبل بود که نشان می‌دهد تمام توان خود را برای توسعه به کار گرفتیم، اما نیاز به تلاش بیشتر وجود دارد.

وی اذعان داشت: در جلسه وزرا در تهران تصمیم گرفته شد ۲۴ طرح دولت دوازدهم که در استان سیستان و بلوچستان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرا خواهد شد دارای ارزش ۱۰۳۸ میلیارد تومان است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: مشارکت مردم استان در انتخابات در سطح بالای مشارکت بود مردم با حضور خود در این انتخابات دین خود را ادا کردند.

وی ابراز داشت: قول من به مردم زابل در سال ۹۳ این بود که در سیستان ۴۶ هزار هکتار زمین را با کشاورزی مدرن آباد کنیم که از این تعداد ۱۰ هزار هکتار از نظر کار‌های زیربنایی آماده است و از نظر برق رسانی هزار و ۱۵۰ هکتار برق رسانی می‌شود و کار خود را آغاز خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تاکید کرد: تا پایان سال ۱۰ هزار هکتار زمین فعال می‌شود و باقی طرح در سال آینده و ابتدای سال ۹۸ اجرایی می‌شود تا تحول بزرگ در کشاورزی منطقه ایجاد شود.

وی اذعان داشت: مسئله منطقه آزاد سیستان یک تحول بزرگ تجاری و اشتغال در این سرزمین به وجود خواهد آورد، ما لایحه منطقه آزاد سیستان را سال گذشته به مجلس تقدیم کردیم همه ما امیدواریم مجلس در سال جاری منطقه آزاد سیستان را به تصویب برساند چرا که منطقه آزاد سیستان حق و خواست مردم سیستان بوده و ما هم موظف به تقدیم لایحه آن بودیم.

وی در زمینه بازارچه‌های مرزی گفت: تاکید به وزیر کشور می‌کنیم تا تمام توان خود را برای بازارچه‌های مرزی به کار گیرد و با کمک نماینده، ولی فقیه، امام جمعه اهل سنت، مردم و استاندار پیگیر آن خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در خصوص گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان ابراز داشت: در سال ۹۳ وقتی در زاهدان به مردم قول دادم که لوله گاز را به زاهدان خواهیم رسانید برخی ازدوستان تعجب کردند و می‌گفتند کار سختی است و اجرایی نمی‌شود، اما در سال گذشته مشعل گاز در زاهدان روشن شد.

وی در این راستا افزود: به بانک مرکزی دستور دادم که به هر خانه‌ای ۲ میلیون برای گازکشی دهد بنابراین مردم می‌توانند وام خود را دریافت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: برای انتقال گاز به زابل، لوله کشی از زاهدان به زابل به زودی آغاز خواهد شد و لوله گازی هم که در نظر گرفتیم بیش از نیاز مردم خواهد بود و در صنایع هم به کار گرفته می‌شود.

وی گفت: به طور موقت از مهر ماه سال آینده گاز به زابل خواهد رسید و همزمان با لوله کشی از طریق سی ان جی گاز را به زابل خواهیم رساند و در سال آینده گاز به زابل خواهد رسید و در این راستا استاندار با من در تماس باشد تا وعده عملی شود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی اذعان داشت: راه آهن و بندر بزرگ چابهار مسئله بعدی است چراکه بزرگترین بندر تجاری در آینده در ایران چابهار خواهد بود و تنها بندر اقیانوسی بندر چابهار است بنابراین باید سیستان و بلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل کند که در این راستا اولین محموله‌های گندم به افغانستان از طریق بندر چابهار ارسال شده است.

وی تاکید کرد: فردا فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن افتتاح خواهد شد و افتتاح این بندر توسعه سیستان و بلوچستان را دربردارد.

رئیس جمهور ادامه داد: طرح راه آهن پی که چابهار را به زاهدان و زاهدان را به بیرجند و مشهد متصل خواهد کرد شروع شده و برای اجرای آن چهار هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که با سرمایه داخلی و خارجی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: قرارداد بین افغانستان و ایران باید اجرایی شود وحق آبه ایران از افغانستان گرفته شود، با افغانستان رابطه دوستانه داریم و برای این کار یک قرارداد بزرگ با ان بسته شده که بخشی از این قرار داد حق آبه هامون است و دولت تمام توان خود را در این زمینه به کار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: سیستان و بلوچستان سه کشور بزرگ منطقه را به ایران متصل کرده که تلاش داریم روابطمان با این سه کشور بهتر از همیشه باشد، ما خواستار منطقه امن هستیم ما خواستار منطقه قدرتمند هستیم ما در رقابت با دیگران در زمینه همکاری برای توسعه هستیم.

وی در ادامه گفت: ما خواهان فاصله نیستیم ما نمی‌خواهیم بین ایران و کشور‌های همسایه و دنیای عرب و دنیای اسلام فاصله باشد، بنابراین اگر بعضی از کشور‌ها همسایه خود را سه سال است که بمباران کردند و به داعش کمک کردند تقصیر مانیست، ما خواهان دوستی با همه و به دنبال وحدت و یگانگی هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی بیان داشت: دولت دوازهم یکی از برنامه هایش دادن مدیریت جامعه به جوانان و بانوان است بنابراین در استان سیستان و بلوچستان در شورا‌ها و در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بانوان حضور دارند چرا که اصل بر شایستگی است و شیعه و سنی بودن، مرد یا زن بودن و یا بلوچ و سیستانی بودن ارجحیتی ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه در زمینه کشاورزی، حق آبه، توسعه بندر و راه آهن، در زمینه نیروگاه‌ها و آب‌های بهداشتی آشامیدنی استان تلاش خواهد شد، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به واسطه دارا بودن چابهار سرزمین چهار بهار، سیستان سرزمین تاریخی و سایر شهرستان‌ها سرزمین گردشگری است بنابراین از طریق گردشگری و توسعه راه آهن شاهد استانی آباد در آینده خواهیم بود.
ارسال نظرات