اصرار وزارت علوم برای الصاق برچسب سیاسی به دانشجویان

در جلسه هماهنگی سخنرانان روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان چه گذشت؟/ واکنش نماینده بسیج دانشجویی از برچسب زنی وزارت علوم

مراسم گرامیداشت روز دانشجو امسال هم با حواشی گواناگونی همراه شده تا جایی که برخی از تشکل‌های دانشجویی نظیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نامه‌هایی جداگانه به وزیر علوم به نحوه برگزاری مراسم روزدانشجو اعتراض کردند.
کد خبر: ۸۹۵۷۳۷۶
|
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، برگزاری زودهنگام روز 16 آذر «روز دانشجو» آن هم برخلاف سال‌های قبل در دانشگاه سیستان و بلوچستان، اعتراضاتی را در میان تشکل‌های دانشجویی به وجود آورد، آنچنان‌که نمایندگان تشکل‌ها می‌گویند برنامه‌ریزی وزارت علوم برنامه‌ریزی مناسبی نبوده و نتوانسته انتظارات دانشجویان را برآورده کند.

این اعتراض‌ها از آنجا ناشی می‌شود که براساس برنامه‌ریزی امسال، روز دانشجو در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، 4 سخنران از تشکل‌های دانشجویی دعوت شدند؛ یک نماینده از انجمن‌های علمی، یک نماینده از کانون‌های فرهنگی و هنری و دو نماینده از تشکل‌های اسلامی، برای سخنرانی در حضور رئیس جمهور دعوت شده‌اند. نکته قابل توجه اصرار عجیب وزارت علوم در رسته‌بندی سیاسی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه در جلسه امروز با تشکل‌ها بوده است. به گفته حاضرین در جلسه امروز سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم، در اقدامی قابل تامل تلاش کرده تا دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را به عنوان نماینده طیف‌ها و جریان‌های سیاسی حاضر در کشور معرفی کند. این صحبت آقای سرپرست با واکنش نماینده بسیج دانشجویی در جلسه مواجه می‌شود و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان از معرفی خود به عنوان نماینده یک جریان سیاسی امتناع می‌کند.

پس از این واکنش دیگر تشکل‌های اسلامی یعنی انجمن اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی دانشجویان از قبول این درخواست سرباز می‌زنند و از پذیرش آن خودداری می‌کنند تا از بین تشکل‌های اسلامی فقط انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام به نمایندگی از جریان اصلاحات در مراسم امروز مقابل رئیس جمهور سخنرانی نماید و بدین ترتیب هیچ یک از تشکل‌های منتقد اجازه سخنرانی پیدا نکردند.

وصله ناجور اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برای تشکل‌های دانشجویی

دسته‌بندی تشکل‌های دانشجویی به اصلاح‌طلب و اصولگرا مورد قبول برخی از تشکل‌های دانشجویی نیست چراکه معتقدند استفاده از این عناوین و برچسب‌ها ضمن آسیب‌های مختلف برای دانشجویان، زمینه‌ساز ورود سیاسیون و در نتیجه تبدیل دانشگاه به باشگاه‌ سیاسی خواهد شد.

محمدامین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی به خبرنگار آنا در این باره گفت: به ما اعلام کردند که تشکل بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل اصولگرا سخنران داشته باشد، ما این تقسیم‌بندی را قبول نداریم به همین دلیل تصمیم گرفتیم که سخنران نداشته باشیم.

او از برگزاری نمایشی روز دانشجو انتقاد کرد و ادامه داد: اینکه آقای رئیس‌جمهوری برای روز دانشجو به شهرستان برود خوب است ولی اینکه مراسم نمایشی باشد و منتقدان دولت در آن حضور نداشته باشند مناسب نیست. باید روز دانشجو نظم و نظام روشنی داشته باشد.

مهندسی مذموم مراسم گرامیداشت روز دانشجو

حسین اخگرپور دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان به خبرنگار آنا می‌گوید: هدف از برگزاری روز دانشجو تقویت روحیه ضداستکباری و ضداستعماری است. او معتقد است که اگر روز دانشجو به صورت مهندسی شده برگزار شود نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند.

او با انتقاد به نحوه برگزاری مراسم روز دانشجو آن را مهندسی شده دانست و گفت: از تشکل‌های سیاسی که دفاتر زیادی در دانشگاه‌ها دارند به صورت محدود دعوت شده بود ولی از تشکل‌هایی که سابقه فعالیت چندانی نداشتند افراد بیشتری دعوت شده بودند.

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: امسال به تشکل ما اعلام شده بود که شما نماینده‌ای برای سخنرانی مقابل رئیس‌جمهوری خواهید داشت ولی چند روز پیش به ما اعلام کردند که اتحادیه شما سخنران نخواهد داشت.

اخگرپور این تصمیم وزارت علوم را اوج بی‌تدبیری دولت اعلام کرد و گفت: نزدیکان آقای روحانی تصمیم درستی برای نحوه برگزاری روز دانشجو نگرفتند. آقای روحانی اگر اعتقادی به آزادی بیان داشت می‌توانست هفته وحدت را در سیستان باشد و روز دانشجو را با حضور تشکل‌های سابقه‌دار در تهران برگزار کند.

استفاده ابزاری آقای رئیس‌جمهور از تشکل‌های دانشجویی

همچنین محمدرضا گلرومفرد نیز از اجازه‌ ندادن برای سخنرانی در مقابل رئیس‌جمهوری انتقاد کرد و به خبرنگار آنا گفت: «عدم حضور دانشجویان منتقد در مراسم روز دانشجو در حالی است که آقای روحانی همیشه مدعی ایجاد فضای باز در دانشگاه و برگزاریِ روز 16 آذرِ متفاوت است.»

او در تحلیل رویکرد رئیس‌جمهوری نسبت به تشکل‌های دانشجویی ادامه داد: «در دولت یازدهم چندبار اجازه سخنرانی به نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی و نمایندگان نشریات و انجمن‌های علمی و صنفی داده شد که آقای روحانی پس از آن با ادعای نمایندگی کردن گفتمان آزادی، بهره‌برداری‌های سیاسی خود را از این جلسات کرد. به طوری که حتی سخنان دانشجویان در 16آذر مقابل رئیس جمهور در فیلم تبلیغاتی آقای روحانی آمد. اما ظاهرا پس از انتخابات ریاست جمهوری، خیال آقای رو حانی راحت شده و دیگر نیازی ندارد که خود را در بوته نقد دانشجویان قرار دهد.»

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد البته از همان سال‌های ابتدایی دولت یازدهم نگاه سیاست‌زده دولت به آموزش عالی مشخص بود و برگزاری برنامه‌های روز دانشجو مقابل رئیس‌جمهوری در سال‌های گذشته بیشتر یک شوی تبلیغاتی بود و دولت به انتقادات دانشجویان اهمیتی نمی‌داد.

گلرومفرد درباره زدن برچسب‌های سیاسی به تشکل‌های دانشجویی گفت: سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان مانیفست فکری این اتحادیه دانشجویی است. براساس این سند، ما ضمن قبول هر دو گفتمان، خود را خارج از این دو جریان تعریف می‌کنیم و فعالیت در قالب یکی از این عناوین را قبول نداریم.

منبع: آنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار