تماس مشاور ترامپ با روسیه دستور خود ترامپ بود، دامادش برای اسرائیل لابی می‌کرد
مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ سرانجام در دادگاه به جرم خود در ارائه اطلاعات نادرست به پلیس فدرال امریکا درباره رابطه‌اش با روس‌‌‌‌ها قبل از انتخابات ریاست جمهوری اقرار کرد.
کد خبر: ۸۹۵۷۴۰۳
|
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
 
 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از جوان، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ سرانجام در دادگاه به جرم خود در ارائه اطلاعات نادرست به پلیس فدرال امریکا درباره رابطه‌اش با روس‌‌‌‌ها قبل از انتخابات ریاست جمهوری اقرار کرد. یک روزنامه امریکایی نوشت که این می‌تواند پایان کار دولت امریکا را رقم بزند. به خصوص که خود ترامپ دستور ارتباط‌گیری با روس‌‌‌ها را به مشاورش داده است. علاوه بر بحث نفوذ روسیه، مشخص شده است که حلقه ترامپ از جمله داماد یهودی‌اش با رژیم صهیونیستی تماس داشته و دست به لابی‌گری به نفع این رژیم در شورای امنیت زده است.

 
رابرت مولر، دادستان ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات اخیر امریکا و مشاور سابق رئیس‌جمهوری امریکا در بیان اظهارات نادرست به پلیس فدرال امریکا درباره جلسه با سفیر روسیه در چندین هفته پیش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور امریکا به جرم خود اعتراف کرد تا فعلاً بلندپایه‌‌‌‌ترین عضو دولت ترامپ باشد که در این پرونده محکوم شده است. حالا نگاه‌‌‌ها به سمت ترامپ و دامادش معطوف شده است.  فلین با حضور در دادگاهی در واشنگتن به یک مورد اظهارنظر نادرست‌، ساختگی و فریبکارانه اعتراف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه در دادگاه، قاضی اقرار به جرم مایکل فلین را پذیرفت و اعلام کرد که او به این علت دادگاهی نخواهد شد.  فلین سپس در بیانیه‌ای گفت: من متوجه می‌شوم کار‌‌‌هایی که امروز در دادگاه به آنها اشاره کرده‌ام نادرست بوده و با توجه به اعتقادی که به خدا دارم تلاشم را برای درست شدن مسائل انجام می‌دهم.  در بیانیه‌ای که توسط فلین برای دادستانی قرائت شد بدون اینکه به نام شخص خاصی اشاره شده باشد درباره یک مقام ارشد تیم ترامپ صحبت شده و به نظر می‌رسد تحقیقات مولر به این سمت کشیده خواهد شد.
 
اما ای‌بی‌سی‌نیوز گزارش داد که بر اساس گزارش یک منبع موثق مایکل فلین در راستای قول خود برای همکاری با تیم رابرت مولر گفته که او آماده است شهادت بدهد که خود دونالد ترامپ به او دستور برقراری ارتباط با روس‌‌‌‌ها را داده است تا فلین به روس‌‌‌ها بگوید که ترامپ مشخصاً در صورت به قدرت رسیدن درباره مبارزه با داعش در سوریه با مسکو همکاری خواهد کرد.
    
ضربه نهایی به ترامپ
 
روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به اعترافات فلین نوشت او ممکن است ضربه نهایی را به «دونالد ترامپ»، وارد کند.  واشنگتن‌پست نوشته است: «اعتراف فلین، نشانه‌ای شوم برای کاخ سفید است، زیرا اسناد دادگاهی نشان می‌دهند که فلین اکنون در حال همکاری در پرونده تحقیقات روی همکاری‌های ستاد تبلیغاتی ترامپ با کرملین برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2016 است.» واشنگتن‌پست به نقل از کارشناسان مسائل امنیت ملی نوشته اعترافات فلین می‌تواند در چندین زمینه، مؤثر و سودمند باشد. او می‌تواند جزئیاتی درباره نحوه فعالیت روس‌‌‌‌ها فراهم کند. او همچنین می‌تواند درباره مراوداتش با جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ زبان به سخن بگشاید و درباره کانال‌های مخفی او با روس‌‌‌‌ها  یا معاملات فعلی‌اش با آنها نکاتی را بازگو کند.  اما نکته‌ای که بیش از همه برای ترامپ نگران‌کننده است این است که فلین بتواند شواهدی فراهم کند مبنی بر اینکه ترامپ با اخراج رئیس وقت اف‌بی‌آی، جیمز کومی، در روند تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا اخلال ایجاد کرده است.  
 
بنابراین، در صورتی که گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز دقیق باشد، متهم شدن ترامپ به کارشکنی در پرونده تحقیقات است که می‌تواند برای ریاست‌جمهوری او گران تمام شود.  واشنگتن‌پست نوشته است: «در صورتی که فلین شواهد مستقیمی درباره تبانی ترامپ با روس‌‌‌‌ها ارائه دهد، شمارش معکوس برای پایان روزهای ترامپ در قدرت آغاز شده است.» از سوی دیگر، جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا او را مجبور به استعفا کرد، به اخباری مبنی بر اینکه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق امریکا به دروغ به اف‌بی‌آی اقرار کرده است و اکنون با شورای ویژه رابرت مولر که مسئول بررسی درباره ارتباطات احتمالی میان کمپین ترامپ و روسیه همکاری می‌کند، گفت «‌عدالت‌» در حال پیروزی است. 
 
 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، کومی در توئیتی نوشت: اما اجازه دهید عدالت همچون آبی روان و همچون نهری جریان داشته باشد.  مایکل فلین و جیمز کومی جزو مقام‌‌‌‌هایی در دولت ترامپ بودند که تحت شرایط کاملاً متفاوت اما مرتبط از کار برکنار شدند. کومی در آن زمان به عنوان رئیس اف‌بی‌آی مسئول هدایت تحقیقات درباره مداخله روس‌‌‌‌ها در انتخابات امریکا بود. یکی از دلایل ترامپ برای اخراج کومی «‌مسائل روسیه‌» بود اما دولت او توجیهات دیگری هم داشت.   کومی پس از آنکه اخراج شد یادداشت‌‌‌‌هایی درباره دیدار با ترامپ منتشر کرد که در آن رئیس‌جمهور امریکا با تأکید از او خواسته بود از خیر رسیدگی به پرونده مرتبط با فلین بگذرد. این تلاش مذبوحانه ترامپ گرچه با تصمیم او برای اخراج کومی همراه شد اما باعث شد نهایتاً رابرت مولر به ریاست شورای ویژه درآید و درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا تحقیق کند. 
    
لابی به نفع اسرائیل قبل از قدرت
 
فلین ساعاتی قبل از رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل در ۲۳ دسامبر گذشته یعنی زمانی که هنوز انتخابات امریکا برگزار نشده بود،‌ درباره شهرک‌سازی‌های اسرائیل تماس‌‌‌‌هایی با هیئت‌های کشورهای اروگوئه و مالزی در سازمان ملل به منظور لابی‌گری با آنها به نفع اسرائیل انجام داده و همچنین کوشنر نیز با کیم داروچ، سفیر انگلیس در سازمان ملل ارتباط برقرار کرده بود.  خبرگزاری رویترز، در گزارشی درباره اقدامات ستاد انتخاباتی ترامپ قبل از رسیدن به قدرت به نقل از دیپلمات‌‌‌‌هایی که نام‌شان را فاش نکردند، نوشت: بر اساس این گزارش جارد کوشنر، داماد ترامپ بوده که از مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا خواسته نزد روس‌‌‌‌ها برود و از آنها بخواهد رأی‌گیری در سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را به تأخیر بیندازند.
 
وی در عین حال علاوه بر روسیه در این رابطه نزد کشورهای دیگری نیز لابی کرده است.  این در حالی است که این لابی‌گری پیش از آنکه ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه رسماً ریاست جمهوری خود را آغاز کند، انجام شده بود و با این حال در نهایت شکست خورد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۴ رأی موافق و یک رأی ممتنع امریکا تصویب کرد و در آن از اسرائیل خواست به شهرک‌سازی‌هایش در اراضی فلسطینی‌‌‌‌ها پایان دهد.  یک مقام ارشد اسرائیلی هم به رویترز گفت: مقام‌های اسرائیل با تیم انتقال قدرت ترامپ در سطحی عالی ارتباط برقرار کرده و از آنها خواهان کمک شدند.  
 
براساس اسناد مربوط به دادگاه در امریکا که روز جمعه علنی شدند، یک عضو تیم انتقال قدرت ریاست جمهوری ترامپ که بعداً منابع او را جارد کوشنر معرفی کردند، به فلین در تاریخ ۲۲ دسامبر گفت تا با مقام‌های دولت‌های خارجی از جمله روسیه تماس برقرار کرده و آنها را برای به تأخیر انداختن این رأی‌گیری یا وتو کردن قطعنامه متقاعد کنند.  طبق این اسناد، فلین سپس با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در امریکا در همان روز صحبت کرد و یک بار دیگر نیز روز بعد از آن با او تماس گرفت.  براساس یک قانون کمتر استفاده شده در امریکا به نام قانون ۱۷۹۹ لوگان شهروندان غیرمجاز و خصوصی در امریکا که خود ترامپ، فلین و کوشنر در آن زمان به دلیل عدم شروع به کار رسمی دولت ترامپ شامل حال‌شان‌‌‌ می‌شد، اجازه مذاکره با دولت‌های خارجی را ندارند.  با این حال در تاریخ امریکا تنها در دو مورد در سال‌های ۱۸۰۲ و ۱۸۵۲ دو امریکایی در این ارتباط محاکمه شدند که در نهایت نیز محکوم نشدند. 
ارسال نظرات