با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیر دنیا درزمینه اینترنت و پوشش تلفن‌های همراه، جمعیت۴۰ هزارنفری بشاگرد هنوز باید در لابه‌لای کوه‌های این منطقه به دنبال شکار امواج تلفنی باشند.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۲۹
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ به نقل از بشاگرد نیوز، زمانه تغییر کرده و در سایه پیشرفت در زمینه ارتباطات و  اینترنت همه‌چیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

روزانه میلیون‌ها اطلاعات گوناگون در فضای مجازی در حال جابه‌جا شدن است که اگر چندهفته‌ای از آن دور بمانید حجم وسیعی از آن‌ها را از دست خواهید داد.

در کشورهای پیشرفته دنیا تمام امکانات به‌صورت الکترونیکی و در ارتباط با اینترنت ساخته‌وپرداخته می‌شوند  به‌گونه‌ای که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاید زندگی بدون اینترنت و امواج تلفن همراه ممکن نباشد.

اینترنت و زندگی‌های امروزی!

خودروهای آینده جهان در حال حرکت به سمت عدم دخالت سرنشین و کنترل خودکار آن با استفاده از GPS هستند که به‌راحتی عمل مسیریابی را انجام داده و حرکت می‌کند.

حتی وسیله‌های آشپزخانه مانند هود، یخچال‌فریزر و… به اینترنت متصل شده و کاربردهای فراوانی را برای شما به وجود می‌آورند.

از طرفی وجود صفحات مجازی و گرایش تمام‌قد مردم به سمت آن‌ها باعث شده بسیاری از اعمال ازجمله  مطالعات و پیگیری اخبار از این طریق صورت گیرد.

با توجه به پیشرفت‌های روزمره دنیا در جهت تکنولوژی و فناوری‌های جدید کشور ما همچنان درگیر سطوح پایینی از اینترنت است که کار را برای مردم دشوار کرده است.

بوی عصر ارتباطات هنوز به مشام بشاگرد نرسیده است

شهرستان ۴۰ هزارنفری بشاگرد در عصر ارتباطات و اطلاعات و پیشرفت‌های دنیا  سال‌هاست درگیر عدم پوشش خطوط تلفن‌های همراه و اینترنت می‌باشد که شرایط بسیار نامناسبی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیر دنیا در زمینه اینترنت و تلفن‌های همره مردم بشاگرد هنوز باید در لابه‌لای کوه‌های این منطقه به دنبال شکار امواج تلفنی باشند.

سهم مردم بشاگرد از وجود اینترنت و خطوط تلفن همراه قطعی‌های مکرر چندروزه و چندهفته‌ای بدون داشتن یکی از مهم‌ترین اجزاء زندگی بشر یعنی اینترنت است.

بشاگرد امروز مملو از ظرفیت‌های گوناگون

بشاگرد امروز تغییرات چشم‌گیر بسیاری نسبت به گذشته دارد و نسل جدید آن را قشر جوان تحصیل‌کرده‌ای از فوق‌لیسانس‌هایی در  فیزیک هسته‌ای، علوم سیاسی و انواع مهندسی‌ها  تشکیل می‌دهد که نبود اینترنت در آن شرایط را برای آینده‌سازان این شهرستان مشکل کرده است.

ظاهراً مسئولان استانی و کشوری هنوز این شهرستان بزرگ و ظرفیت‌های موجود در آن را ندیده و با شناخته‌های سابق خود این منطقه را قضاوت می‌کنند که سال‌ها است در این زمینه کاملاً بی‌تفاوت بوده و از کنار آن عبور می‌کنند.

عباس محمودی، دانشجوی بشاگردی با اشاره به لزوم اینترنت در بهبود کیفیت تحصیل، اظهار کرد: برای امور دانشگاهی‌ به اینترنت نیاز بسیاری داریم به‌خصوص در زمان انتخاب واحد که با قطعی اینترنت به مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم.

 

صدها کیلومتر رانندگی برای یک انتخاب واحد دانشگاهی!

این دانشجوی بشاگردی ادامه داد: برای دریافت جزوات و مقاله‌های موردنیاز و انجام امورات دانشجویی باید به شهرستان‌های اطراف سفر کنیم که نزدیک‌ترین آن بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی ادامه داد: نبود اینترنت در این شهرستان در حالی است که زیرساخت‌ها و دکل‌های ارتباطی تا حدودی آماده و بلااستفاده مانده‌اند و شرایط کوهستانی بودن منطقه کمک بسزایی در پوشش سرتاسری روستاهای بشاگرد با تجهیز دکل‌های موجود خواهد کرد.

عدم آشنایی اپراتورهای تلفن همراه به خیل عظیم مردم بشاگرد

جای بسی تعجب است که چرا اپراتورهای متعدد تلفن همراه که برای تبلیغ کار خود هزینه‌های میلیاردی را صرف می‌کنند جهت افزایش مشترکین خود اوضاع نامناسب اینترنت این منطقه را بهبود نمی‌بخشند و از طرفی مسئولان  برای پایان دادن به این مشکلات آن‌ها را دعوت نمی‌کنند؟

تنها نقطه بشاگرد که تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت، مرکز شهرستان با جمعیتی حدود یک هزار نفر است که بلافاصله پس از خروج، اینترنت و آنتن قطع و ضعیف می‌شود و ۳۹ هزار نفر جمعیت روستاهای بشاگرد هم ظاهراً هیچ اهمیتی برای کسی ندارند.

دهستان جکدان یکی از قدیم‌ترین و تقریباً پرجمعیت‌ترین مناطق بشاگرد واقع در بخش مرکزی این شهرستان است که سال‌ها است باوجود داشتن ساختمان مخابرات و دو عدد دکل تلفن همراه در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات اینترنت و پوشش امواج تلفنی است.

ضعف اینترنت حتی صدای کاسبان منطقه را درآورده است

نبود اینترنت بیش از همه برای فروشندگان این دهستان مشکل ایجاد کرده و دستگاه‌های کارت‌خوانی به‌سختی، زیر سایه نبود اینترنت کار می‌کنند.

سکوی مقابل فروشگاه‌های این دهستان تبدیل به تنها جایگاهی شده که فروشندگان گمان می‌برند اگر بر روی آن دستگاه‌های کارت‌خوان خود را به‌سوی آسمان بگیرند شاید فرجی شود و خدا به دادشان برسد.

عده‌ای دیگر از جوانان روستا به دنبال کورسوهای اینترنت نسل اول به زیر دکل مخابراتی پناه می‌برند تا به امید به‌روز کردن صفحات مجازی خود از دنیا عقب نمانند و همین باعث شده دست به این کار خطرناک بزنند.

دهستان جکدان به‌واسطه موقعیت مکانی خود در مرکز چندین روستای کوچک و بزرگ قرار دارد که به‌راحتی می‌توان با بهبود اوضاع اینترنت این روستا، بسیاری از مناطق را تحت پوشش اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه قرارداد.

ضعف در زیرساخت‌ها کار دست فروشندگان و مشتری‌ها داده است

محمد نظری مغازه‌دار اهل دهستان جکدان در خصوص اوضاع آشفته اینترنت این شهرستان، اظهار می‌کند: دیگرکسی پول نقد با خود حمل نمی‌کند و همه با کارت‌های بانکی‌شان به خرید می‌آیند و انتظار دارند ما هم دستگاه کارت‌خوان داشته باشیم.

این مغازه‌دار بشاگردی ادامه داد: نبود اینترنت باعث غیرفعال شدن دستگاه‌های کارت‌خوان شده است که تأثیرات بسیار بدی بر فروش گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: اختلالات دستگاه‌های کارت‌خوان باعث می‌شود برای یک مبلغ ساده مدت‌ها منتظر بمانیم و یا در اثر چندین بار کارت کشیدن، مبالغ بیشتری از کارت‌بانکی مشتریان کم شود و یا به دلیل عدم کارکرد آن‌ها آمار فروش نسیه بالا رود.

خیل عظیمی از جمعیت بشاگرد که بیشتر دانشجوها و نان‌آوران خانواده هستند به دنبال تحصیل یا کار به شهرستان‌های اطراف سفرکرده که به دلیل دوری چندماهه یا حتی سالانه نیاز مبرم به تماس‌های تلفنی دارند.

اگر در این شهرستان یک نیاز کوچک به اینترنت داشته باشید مجبورید ده‌ها کیلومتر را در جاده‌های عموماً نامناسب رانندگی کنید تا به مرکز شهرستان برسید که این مسئله صدای اعتراض اکثر مردم را درآورده است.

شبکه‌های تلفنی که حتی قابلیت ارسال پیامک هم ندارند!

اکثر روستاهای این شهرستان هم از پوشش مناسب تلفنی برخوردار نیستد و یا توسط خطوط روستایی یا به‌اصطلاح «نور تل» که حتی قابلیت ارسال پیامک ندارند و تنها کاربرد آن‌ها یک تماس ساده  است استفاده‌شده که با کوچک‌ترین باد و بارانی قطع می‌شود.

حسن عید زاده شهروند بخش گوهران شهرستان بشاگرد با اشاره به مشکل تمام‌نشدنی خطوط تلفن همراه و اینترنت در این منطقه، می‌گوید: در بخش گوهران بشاگرد هنوز روستاهایی وجود دارد که تاکنون از نعمت تلفن برخوردار نبوده‌اند و برای کوچک‌ترین تماسی مجبورند کیلومترها راه را طی کنند.

این شهروند بخش گوهران بشاگردی،اینترنت را عضو جدایی‌ناپذیر زندگی امروز دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه در عصر ارتباطات و اطلاعات زندگی می‌کنیم نه‌تنها بیشتر روستاهای بخش گوهران از اینترنت برخوردار نبوده بلکه پوشش تلفن همراه آن‌ها به‌هیچ‌عنوان رضایت‌بخش نیست.

قطع مکرر امواج تلفنی و گیرنده‌های تلویزیونی

وی تصریح کرد: با کوچک‌ترین بارشی در منطقه، پوشش تلفن‌ها قطع شد و اتصال مجدد آن چندین روز به طول می‌انجامد.

این شهروند بشاگردی در ادامه با اشاره به ضعف امواج تلویزیونی در این منطقه خاطرنشان کرد: برخی از روستاهای منطقه به دلیل نبود امواج تلویزیونی، رویدادهای کشور را از رادیو دنبال می‌کنند و آن دسته از روستاهایی که گیرنده تلویزیون دارند فقط قادرند دو الی سه شبکه ببینند.

مرگ اینترنت در روستای « مرگ دود»

زارعی شهروند «بل بل آباد» بخش مرکزی شهرستان بشاگرد، که به روستای « مرگ دود» در کشور معروف بوده و هیچ‌گونه مواد مخدری در آن یافت نمی‌شود از اوضاع نامناسب شبکه‌های تلفن همراه در این منطقه گله‌مند بوده و اظهار می‌کند: دکل تلفن همراه سر به فلک کشیده در روستای بلبل آباد باوجود اینترنت‌های نسل جدید ازجمله ۳G و ۴G، همچنان از آنتن دهی و اینترنت نسل یک هم برخوردار نیست.

این شهروند بشاگردی ادامه داد: در سایه بی‌توجهی مسئولان  بالغ بر دو سال است مردم روستا از مشکل ضعف پوشش تلفنی رنج می‌برند.

شهرستان بشاگرد در شرقی‌ترین قسمت استان هرمزگان واقع‌شده که حدود ۲۰۰ روستای کوچ و بزرگ نزدیک به هم دارد.

ارسال نظرات