خبرهای داغ:
این روزها، زلزله و بحث های پسا زلزله از مهم ترین اخبار داخلی کشور قرار گرفته است. از زلزله کرمانشاه با آن هم خرابی و ویرانی و داغ های زیادی که بر سینه ها نشاند و سپس نگرانی ها بابت بحران آفرینی مدیران بحرانی که انتظار می رفت بعد از تجربه زمین لرزه بم با دقت عمل بیشتری وارد کار شوند؛ تا وضعیت هموطنان مان .. شاید بخشی از این داغ ها و مشکلات به عدم آموزش های لازم به مسئولان و شهروندان جهت رویارویی با زلزله های احتمالی برگردد که نشان از عدم کارآرایی درست روزهایی مانند مانور زلزله در کشور دارد.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۳۱
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،محرم محمدیان - همه مردم ایران زمین در عمرشان ، چند بار ، رخ داد زمین لرزه را به چشم مشاهده  و یا احساس کرده اند.

گفتن کم و کیف این رخداد  زیاد درست نیست زیرا همه افراد، در همه زلزله هایی که در کشورمان روی داده است به ضعف مدیریت و حتی می شود گفت «نبود مدیریت» در پسا زلزله از همان ساعات اولیه - یعنی بحران مدیریت - اذعان دارند.  

مثال عینی این گفته را در زمین لرزه 7 و 3 دهم ریشتری 21 آبان  استان کرمانشاه و قل تر از آن در زمین لرزه استان خراسان شمالی و اکنون هم در وضعیت هموطنان در منطقه زلزله زده کران به خوبی مشاهده کرده اند!.

در زمین لرزه استان کرمانشاه ضعف مدیریت آنقدربالا بود که تابه امروز هم در ابعاد مختلف از اسکان تا فراهم کردن لوازم گرمایشی این عزیزان قابل مشاهده است.

جای تعجب دارد که در تقویم ما برای آمادگی جهت رویارویی با زلزله احتمالی و انجام مانور آمادگی و آموزش های لازم روزی وجود دارد. بله هشتم آذر که تقریبا 4 روزی از اجرای مانورهای مختلف در مدارس و .. در سطح کشور شد و به نظر می رسد این مانورها در حد مانور  باقی می مانند . ای کاش حداقل برای مدیران بحران آفرین « روزهای بحرانی » مانورهایی برگزار می شد!  

بله ! مانور سراسری زلزله و ایمنی ،با هدف ایجاد آمادگی های لازم در برابر زلزله و در نهایت کاهش تلفات و خسارات ناشی از آن، هشتم آذر در مدارس سراسر کشور و در دو مرحله پناه گیری و خروج برگزار شد. 

در این مانورسعی شده است تا عملکرد مجریان طرح ، در دو مرحله قبل و بعد از اجرا،سنجیده شود.

 اما ..

مهمترین سئوال اینست که آیا برگزاری چنین مانورهایی ،تاکنون توانسته است به اهداف پیش بینی شده ،پاسخ دهد یانه؟

*ارزشیابی

یکی از راهکارهای کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله ارتقای سطح آگاهی و آمادگی مردم جامعه از طریق اجرای مانور است. با توجه به این که تقریبا نیمی از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، اجرای مانور در مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است.

جمعیت هلال احمر در کشور به عنوان یکی از دست اندر کاران اجرای مانور ، به منظور آگاهی از نظرات و پیشنهادات شرکت کنندگان در مانور و با هدف برنامه ریزی و اجرای بهتر آن در سال های آینده ، مانور زلزله و ایمنی در مدارس سالهای قبل را ارزشیابی کرده است.

روش‌ها:

تعداد 1500 نفر به روش نمونه گیری غیر احتمالی (در دسترس)در این مطالعه پیمایشی وارد شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد.

 یافته ها:

نتایج نشان می دهد 60 درصد دانش آموزان از عملکرد امدادگران جمعیت هلال احمر و آتش نشانی در برگزاری مانور رضایت دارند. حدود 50 درصد دانش آموزان در حد بسیار زیاد و زیاد از برنامه های تدارک دیده شده در مانور راضی هستند؛ اما بیش از نیمی از شرکت کنندگان اظهار کردند که از آموزش های امدادی مانورهای قبلی هیچ استفاده ای نکرده اند.

نتیجه گیری:

در مجموع دانش آموزان از عملکرد مجریان و برنامه های مانور رضایت قابل قبولی داشتند؛ اما به منظور اجرای بهتر مانور باید بر کاربردی بودن برنامه ها و رعایت برخی نکات آموزشی ایمنی حین اجرای مانور تاکید بیشتری شود.

براي افزایش بهره وري مانور زلزله در مدارس ،برنامه ریزي ،چه جایگاهی دارد؟

بحران حادث شده براي يك مدرسه در زمان بروز حادثه زلزله يك بحران چند وجهي است كه متاسفانه در چند سال  اخير  در همه مانور هاي  برگزار  شده  تنها  به  موضوع  پناه  گيري  و  خروج  كودكان  از كلاس  هاي  درس  آن  هم  به صورت بسيار محدود شده پرداخته شده است .

پناه گيري و خروج كودكان در زمان حادثه با آنكه بسيار مهم و حياتي است اما از ديد كل نگر، اين كار از اجزاء مهم عملكرد هاي لازم براي مهار بحران در پيش رو در زمان بروز زلزله است. براي  آنكه  بتوان  بحران  هاي  پس  ا ز  زلزله  مدارس  را  تحليل و  مديريت  کرد  لازم  است  كه  موضوع  مديرت  بحران  را  به صورت جامع تري برنامه ريزي كرد تا بالاترين بهره را برد.

حال سئوال مهم این است که ،برگزاری چنین مانورهایی ،درمدتی  که اجرا شده ،آیا تاکنون جای امتحان دارد یا تجربه وعمل

درکشورما ،زلزله اردبیل ،بم ،منطقه ارسباران و اکنون هم کرمانشاه و بار دیگر بخشی از کرمانبیشترین خسارات و آسیب ها وتخریب ها را بوجود آورده اند و هزینه های سنگینی هم بابت بازسازی ونوسازی مناطق آسیب دیده هم پرداخت شده است.

پس، برگزاری مانورهای زلزله درمدارس بایداصولی با برنامه ریزی دقیق، سنجیده، نتیجه بخش، پژوهانه و عملی باشد، زیرا دانش آموزان امروز مدیران ، متخصصان، کارشناسان و آینده گران این جامعه هستند و نتیجه کار و فعالیت هم باید با ارزشیابی، منتج به نتیجه باشد تا در اتفاق جدیدی  عملگرا باشد نه  تخریب گرا؟/طنین یاس

ارسال نظرات