نابودي ساحل بندرعباس به بهانه توسعه شهري

"توسعه" تنها واژه اي است كه برخي از مديران با بهره‌گيري از آن، تمام نظرات غيركارشناسانه خود را به كار مي‌بندند تا نفس‌هاي ساحل شهر را به شماره اندازند و نظاره گر نابودي منظر شهري و جادبه‌هاي گردشگري باشند.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۳۲
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛زمانی افتخارمان این بود که به عنوان ساحل نشین،از هموطنانمان میزبانی می‌کنیم، اما امروز شهرمان با بی‌تدبیری و ضعف مدیریت چهره نازیبائی به خود گرفته است، در سطح ساحل فاضلاب و زباله پراکنده شده است، فاضلابی که از محلات وارد خورها و از خورها به صورت مستقیم و یا از طریق لوله‌های متعدد به دریا و ساحل سرازیر می شود.

اما ای کاش ورود فاضلاب به دریا تنها معضل شهرمان بود، از میان  تمام دردها و رنج‌های پرشمار این شهر، نابودی ساحل بکر و طبیعی دریا با طرح‌های غیر کارشناسی مانند تخلیه سنگ وخاک به بهانه توسعه خیابان شاهد تبدیل شهربندرعباس به یک شهر بی‌روح  و بدون ساحل هستیم و تنها جاذبه شهر را که همان دریا و ساحل ماسه ای بود را به ورطه نابودی کشانده است.

ای کاش زمانی که اولین تصمیم برای اجرای طرح تخلیه سنگ در سواحل شهر گرفته می‌شد حداقل یکی از اعضای شورای شهر معترضانه این طرح نادرست را در کشوهای مدیریت شهری بایگانی می‌کرد.

اما این طرح عملیاتی شد و اعتراضی هم به گوش نرسید، تکنولوژی و شبکه‌های مجازی و تنوع رسانه ها هم به شکل امروز نبود تا به امداد شهر و ساحلش بیاید...

اما سوال اینجاست که امروز دیگر چرا این روند در سکوت رسانه‌ها ادامه دارد، امروز کسی نیست تا با بیانی رسا خود را سپر قرار دهد و قطع کننده مرگ تدریجی ساحل می‌شود.

ورود فاضلاب به دریا علت اصلی مرگ آبزیان

یک عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: فاضلاب‌هایی که روزانه وارد دریا می‌شود، عامل مرگ و میر بسیاری از آبزیان و تغییر شرایط زندگی ماهی‌ها در خلیج فارس شده‌است.

 

 

مسئول بسیج اساتید هرمزگان با اشاره به مدیریت نامناسب منابع آب و خاک در کشورمان بخصوص در حوزه سواحل، افزود: فاضلاب‌های تصفیه‌نشده یکی از مرگ‌بارترین موادی است که بشر وارد دریا می‌کند و اگر چه ممکن است برخی تصور کنند که حجم فاضلاب ورودی به نسبت حجم آب دریا کم است اما متأسفانه همین نگاه و بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی سبب شده تا وضعیت سواحل خلیج فارس بسیار نامناسب بوده و عملا سرعت جریانات دریایی نتواند این حجم از آلودگی را پاسخ داده و عملاً شرایط بسیار سختی در خلیج فارس به‌وجود بیاید.وی در ادامه افزود: فاضلاب آلوده شهر بندرعباس که از طریق خورها به دریا سرازیر می‌شود آسیب بزرگی به محیط زیست دریایی خلیج فارس وارد کرده‌است و یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر گسترده و وسیع آبزیان در سواحل خلیج فارس نیز ورود همین فاضلاب‌های آلوده به دریا است که حجم آن نیز روز به روز افزایش می‌یابد.

 کامرانی ادامه داد: طبق اصل ۴۵ قانون اساسی کشورمان، دریاها جز اموال عمومی به‌شمار رفته و متعلق به حاکمیت هستند و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست به مانند دریاها وظیفه عمومی است و لذا باید همه ما نسبت به آنچه که در پیرامون‌مان درباره محیط زیست می‌گذرد حساس باشیم و اجازه ندهیم که براحتی مواهب خدادادی در اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری در معرض آسیب قرار گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: معضل جدیدی که این روزها آسیب‌های جدیدی را متوجه خلیج فارس کرده، احداث آبشیرین‌کن‌ها است که پساب بسیار شور این آبشیرین‌کن‌ها به دریا سرازیر می‌شود و شوری کلی آب خلیج فارس را بالا برده و این شوری بیش از اندازه سبب مرگ لارو آبزیان و خصوصا میگوها و کفزیان می‌شود که جبران آن ناممکن خواهد بود.

وی تأکید کرد: سواحل غرب بندرعباس یکی از اصلی‌ترین کانون‌های لاروگذاری آبزیان و به‌ خصوص نوزادگاه میگوها به‌ شمار می‌رود و ورود پساب‌ها و فاضلاب به این منطقه، معضلات زیست‌محیطی این حوزه را تشدید خواهد کرد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر روند فعلی احداث آبشیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس تداوم یابد، دیرزمانی نخواهد پائید که خلیج فارس تبدیل به دریاچه نمک خواهد شد چرا که شوری آب خلیج فارس به وضعیت کم‌سابقه‌ای رسیده که بیشترین آسیب در این مقطع متوجه آبزیان و جانداران درون آب است.

ارسال نظرات