خبرهای داغ:

پدیده " تقدس " را در ازدواج فراموش کرده ایم!

یک کارشناس فرهنگی و مشاور خانواده با بیان اینکه امروزه پدیده " تقدس" از امر ازدواج فراموش شده است، گفت: نمود تقدس در پیمان ازدواج همین بس که در ادیان الهی شاهد جاری شدن خطبه عقد و مراسم آن در اماکن مقدسی چون کلیسا ، کنیسه و مسجد بوده ایم از این رو برای ازدواج درست نباید معیارهای نادرستی چون مال و جمال و تفاوت سنی را لحاظ و بر آن اصرار کرد.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۳۵
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،در بخش اول گفت وگو با معصومه حکیمیان، مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور به معیارهای درست ازدواج با نگاه به ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه (س) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرداختیم. در این بخش معیارهای غلط امروزی را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

 

از مباحث فرهنگی و اقتصادی به عنوان مهم ترین دلایل از بین 40 دلیل برای بالارفتن سن ازدواج در جامعه  امروزی یاد می شود. در بخش فرهنگی لانه کردن معیارهای نادرست برای انتخاب همسر هم کفو به جای معیارهای درست ملی – مذهبی از تأثیرگذارترین دلایل است. معیارهایی که بیشتر چشم سر را راضی می کند تا دل آگاه و عاشق را.. در بحث اقتصادی نیز که تأثیرپذیرفته از مباحث فرهنگی است،مهریه های کلان، چشم و هم چشمی، جشن های مجلل عروسی، مسکن، توجه به داشته های مالی خانواده دختر و پسر و .. از مهم ترین دلایلی است که افراد را به مجرد بودن ترغیب می کند.

 

ولی الله نقی پور عضو هیئت علمی دانشگا قم در خصوص نقش مسائل فرهنگی و اقتصادی و تأثیر آن در بالا رفتن سن ازدواج جوانان گفت: حداقل 60 درصد مسائل فرهنگی و 40 درصد مسائل اقتصادی باعث بالا رفتن سن ازدواج جوانان شده است.

 

از دیدگاه اسلام، جامعه سالم مساوی با خانواده سالم است و  در شکل‌گیری جامعه سالم، ازدواج اگر بتواند مختصات حقیقی خود را داشته باشد، می‌تواند تکامل بخش باشد.

 

برای مطالعه بخش اول این گزازش در خصوص مختصات و معیارهای درست انتخاب همسر اینجا کلیک کنید.

 

و اما اگر معیارها و مختصات انتخاب همسر به عنوان نخستین گام در تشکیل بنیان خانواده نادرست باشد ، قطعا هسته اولیه تشکیل بنیان خانواده متزلزل بوده و شاهد فروپاشی عن قریب آن خواهیم بود!. در نیتجه جامعه ای سالم را نیز نخواهیم داشت.

 

معصومه حکیمیان در این خصوص با اشاره به اینکه در اکثر طلاق ها شاهد این هستیم که انتخاب نادرست بر چگونگی زندگی کردن اولویت دارد، گفت: معیارهای نادرست ازدواج را می توان در سه دسته مباحث  مالی، زیبایی و محوریت قراردادن تفاوت سنی دختر و پسر قرار داد.

 

وی معیار قرار دادن مادیات در امر ازدواج را ظلم به خود دانسته و می گوید: کسی که مادیات را معیار انتخاب همسر قرار دهد بعد از مدتی خواهد دید که هیچ چیز، جز مال نخواهد داشت و سؤال اینجاست که چند وقت این معیار می تواند او را سرپای این زندگی نگاه دارد.

 

معیارهای مادی نگاه وسیع است از درآمد پسر، تا میزان داشته های مالی خانواده او، از تدارکات جشن عروسی تا خانه ای که دختر باید در آن سکنی بگیرد، از مهریه ای که پسر متقبل می شود تا سایر چشم و هم چشمی هایی که می تواند برای مدت کوتاهی جایگزین مباحث اخلاقی و رفتاری شود.

 

البته  درآمد مکفی برای شروع یک زندگی و داشتن سرپناه چیزی نیست که آن را  نادیده گرفت اما با سبک زندگی اسلامی و آغاز ساده یک زندگی مشترک می شود ، با حداقل درآمدها ازدواج کرد.

این حقیقت انکار ناپذیر است که بی کاری چشمگیر جوانان و رها شدن گرگ تورم در بین جوانان و بازتاب این ناامنی در تصمیمات مهم زندگی باعث شده است تا گرفتن تصمیم برای امر خطیر ازدواج سخت‌تر شود و در شرایط پیش رو به نقش رسانه‌ها در آسان‌سازی ازدواج  بسیار با اهمیت است.

 

این کارشناس فرهنگی و مشاور خانواده یکی دیگر از معیارهای غلط امروزی جوانان برای انتخاب همسر را توجه افراطی به " زیبایی" دختر و گاها پسر برشمرد و افزود: دختر و پسر باید آموزش ببینند و به این درک برسند که زیبایی سیمای دختر خوشبختی نخواهد آورد و حتما دختر باید از نظر جمال در حد بالایی باشد همینطور دختران باید بدانند که وجاهت ظاهری مرد نباید در اولویت های اول قرار بگیرد.

 

وی ادامه می دهد: این زیبایی های ظاهری در گذشت زمان ، عادی شده و کمتر به چشم می آید و این عاقلانه و عالمانه نیست که به دنبال همسری باشیم که زیبایی های ظاهری او بعد از مدتی در کاستی های رفتاری او گم شده و به چشم نیاید.

 

این مشاور خانواده با استناد به حدیثی از امام صادق علیه السلام که فرموده اند: کسی که به خاطر جمال و مال ازدواج کند از هیچ کدام سودی نخواهد برد، افزود: زیبایی خلق، منش و شخصیت فرد برای انتخاب همسری در اولویت قرار دارد زیرا انسان می خواهد یک عمر با همسر و شریک زندگی خود زیر یک سقف زندگی کند و شاهد چیزهایی می شود که روی آن حساب و کتابی باز نکرده است و زیبایی پاسخ گوی شان نیست!.

 

این کارشناس فرهنگی با اشاره به بحث تفاوت سنی بین دختر و پسر گفت: امروزه در جامعه عرف است که از تفاوت سنی 5 تا 10 سال و بزرگ تر بودن مرد سخن به میان می آید. این مسئله اگر چه با یافته های علمی، روانشناسی و تفاوت های فیزیولوژیک بدن زن و مرد قابل تطبیق است ما نباید روی آن اصرار و پافشاری داشت.

 

حکیمیان با اشاره به ازدواج مقدس تاریخی و تأثیرگذار  پیامبر و حضرت علی علیه السلام، افزود: این موارد نشان می دهد که نمی توان اصرار داشت که اگر دختر از پسر بزرگ تر بوده و یا پسر تفاوت سنی بیش از 10 سال با دختر داشته باشد، ازدواج آنها محکوم به شکست است.

 

وی با بیان اینکه امروز هم مستندات قابل قبولی برای معیار و در اولویت قرار ندادن تفاوت سن دختر و پسر برای ازدواج وجود دارد گفت: سال های قبل استادی مطرح می کرد که پژوهشی در سطح جهانی انجام شد و نتیجه آن پژوهش نشان داد، خوشبتخت ترین و کم طلاق ترین زوج ها در سطح جهانی زو ج هایی بودند که 12 سال مرد از زن بزرگتر بوده است.

 

این کارشناس فرهنگی و مشاور خانواده با اشاره به حدیث امام صادق علیه السلام که می فرمایند هر زن دو فرزند در دامن خود دارد، یکی فرزندی که خودش آورده و دیگری فرزندی که دیگری آورده است ( منظور شوهر زن است)، اظهارداشت: زن با اینکه بانوی خانه است ولی در برخی از جاها و روزها باید بتواند مادر باشد و نقش دلگرمی مادرانه را برای همسرش ایفا کند و نوعی پشتوانگی مادرانه را برای او به وجود بیاورد.

 

این مشاور خانواده، بیان کرد: برخی از زنان فقط زن بودن را یادگرفته اند و پشتوانه و پشتگرمی مادرانه را نمی تواننند داشته باشند به همین خاطر برخی از مردان در جمع خانواده احساس تنهایی می کنند .

 

حکیمیان در ادامه با بیان اینکه  ما در امر ازدواج، پدیده تقدس را فراموش کرده ایم، افزود: از قدیم گفته اند« پیمان مقدس ازدواج » و به همین دلیل آن را در مکان های مقدس انجام می دادند  . در تاریخ صدر اسلام داریم که پیامبر خطبه های عقد را در مسجد می خواندند، در میان مسیحیان رایج است که مراسم عقد در کلیسا انجام شود و همینطور سایر ادیان الهی خطبه عقد را در فضاهای عبادی خود جاری می کنند و حال باید دید چه کسی و بر اساس چه معیاری و چگونه این رسم مبارک را از ما گرفته است؟!.

 

این کارشناس فرهنگی و مشاور خانواده گفت: من نمی دانم چرا ما نمی خواهیم پیمان مقدس ازدواج را به مساجد برگردانیم و ای کاش مقدس بودن ازدواج را حداقل از حیث مکان به او بر می گرداندیم در این صورت شاهد نبودیم که به راحتی زوج ها قید آن را بزنند و به این پیمان مقدس خاتمه دهند.

 

وی در پایان کلام به برخی از سنت های فراموش شده دیگر در امر ازدواج اشاره کرد و گفت: فراموش کردن یا کم رنگ شدن این سنت های زیبا که با شادی و تشویق جوانان به ازدواج و فراهم کردن شرایط زندگی برای آنها همراه بود، می تواند از دلایل مهم تأخیر در ازدواج باشد. مسائلی چون فراهم کردن جهیزیه عروس با کادوهایی که اقوام به زوج جوان برای تشکیل خانواده می دادند و یا برگزاری چشن های ساده و چندین شبانه روز که شادی  وشعف زیادی را در خانواده به پا می کرد یا طراحی لباس های زیبای عروس و داماد با توجه به عرف و سلیقه بومی منطقه که باعث این شود دختر و پسر هر وقت از کنار فروشگاه یا مغازه رد می شوند برای پوشیدن آن لباس آرزو کرده و تشویق به امر تشکیل خانواده شوند./طنین یاس

 

ارسال نظرات