تولید کننده موفق ورمی کمپوست با بیان اینکه مسئولان از کارآفرینان حمایت کنند، گفت: استقبال کشاورزان هرمزگانی از کود ورمی کمپوست ضعیف است که استفاده از این کود نیاز به اطلاع رسانی دارد.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۴۵
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ نقش زنان در زمینه کار و تولید کشور و تقویت نهاد خانواده را نمی توان غیر انکار دانست و امروزه زنان باید در اقتصاد مقاومتی حضور  پیدا کنند که با افزایش حضور پررنگ روزانه زنان در چرخه اقتصاد می‌توانیم با حمایت از تولید داخلی و اصلاح الگوی مصرف قدم‌های خوبی را برداریم. دراین میان به سراغ بانویی هرمزگانی رفتیم که با همت و اراده و پشتکارش قدمی در این مسیر اقتصادی مقاومتی برداشته است.

رقیه غفاریان، از چهره های موفق حوزه اقتصاد مقاومتی در شهرستان میناب است جهت کاهش بیماری ها، کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی با راه اندازی کارگاه تولیدی کود ورمی کمپوست در انجیرک زمینه اشتغال خود و اطرافیان خود را فراهم کرده است.

۶ سال است در زمینه تولید کود ورمی کمپوست فعالیت دارم

رقیه غفاریان، تولید کننده کود ورمی کمپوست در گفتگو با خبرنگار هرمز ،اظهار کرد: بنده متولد شهر تهران هستم و تحصیلات خود را در بندرعباس در رشته کارشناسی محیط زیست گذرانده ام و نزدیک به ۶ سال است که در کارگاه تولیدی کود ورمی کمپوست در هشتبندی شهرستان میناب مشغول به کار هستم.

کارآفرین شرق هرمزگان به انگیزه خود جهت راه اندازی کارگاه تولید کود آلی ورمی کمپوست، اشاره کرد و گفت: من بخاطر همسرم که شغل شان پزشک بود و بنده هم مجبور شدم به هشتبندی بیایم و در این شهرستان که آمدم حشرات و آلودگی های زیادی وجود داشت که البته هنوز هم این آلودگی کماکان وجود دارد و می توان پیدایش خیلی از آلودگی ها به مصرف بی رویه انواع کود ها به خصوص کودهای شیمیایی و کود مرغ در مزارع کشاورزی باز می گردد.

غفاریان در ادامه بیان کرد: ما جهت مبارزه با این آلودگی ها به فکر جایگزینی مناسب برای کشاورزان بودیم که در نهایت به کود ورمی کمپوست رسیدیم و از طرفی هم همسرم پزشک است و در استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند از انواع بیماری هایی که در منطقه وجود داشت اطلاعاتی در این زمینه داشتم.

نحوه تولید کود آلی ورمی کمپوست

وی در خصوص نحوه تولید کود آلی ورمی کمپوست، افزود: در هشت بندی میناب در فصول کشاورزی مانند گوجه،بادمجان، بامیه و…. به جهت آلودگی محیط و همچنین استفاده از انواع کودها اسهال بسیار زیاد می شود از طرفی هم کودهای شیمیایی سبب بیماری های گوارشی می شود به طوری که در سال گذشته قریب به ۱۷ مورد سرطان گزارش شد.

این چهره موفق اقتصاد مقاومتی هرمزگان در ادامه با بیان اینکه کودهای ارگانیک و آلی یک کود جایگزین است اما برای تولید کود ورمی کمپوست از ضایعات کشاورزی و دامی استفاده می شود، تصریح کرد: این مواد در اختیار کرمی به نام ” ایزینا فوتیدا” قرار می گیرد که مدفوع آن به عنوان کود آلی و پاک شناخته شده است.

غفاریان یادآور شد: در کشورهای اروپایی بیش از ۷۰ سال است کود ورمی کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد و آنها از کودهای مرغ و گاو استفاده نمی کنند اما متاسفانه اینجا هنوز جا نیفتاده است و این کود هم عناصر ماکرو و هم میکرو دارد و باید به مرور استفاده شود تا بافت خاک که بر اثر استفاده از کودهای دیگر از بین رفته است اصلاح شود.

مزایای کود ورمی کمپوست

وی با اشاره به مهمترین مزایای کود ورمی کمپوست، گفت: کود ورمی کمپوست سبب ریشه زایی گیاهی می شود و همچنین رطوبت را در خود حفظ می کند که این باعث می شود تا ۷ برابر میزان آبیاری کاهش پیدا کند و عناصر میکرو و ماکرو را با هم دارد و یکی دیگر از مزایای این کود حاوی اسید هیومیک است.

تولید کننده کود ورمی کمپوست، سطح زیر کشت را ۳ هزار متر عنوان کرد و گفت: از سال ۹۰ شروع به تولید کود ورمی کمپوست کردم اما در نخست یک سوله بود که بعدها دو سوله دیگر اضافه شد از سال ۹۰ تا الان هر سال حدود ۲۰۰ تن تولید داشته ایم ولی امسال به دلیل اضافه شدن سوله تولید بیشتری خواهیم داشت.

در طول یک سال ۳۰۰ تن کود ورمی کمپوست را برداشت می کنیم

غفاریان خاطر نشان کرد: در طول یک سال ۳ دوره کود ورمی کمپوست را برداشت می کنیم و در هر دوره ۱۰۰ تن در نتیجه در یک سال ۳۰۰ تن خواهد بود.

وی با بیان اینکه بازار تولید ما در هرمزگان است، گفت: این کودها در استان هرمزگان به مصرف می رسد اما متاسفانه استقبال کشاورزان این منطقه ضعیف است که این موضوع به کم آگاهی کشاورزان برمی گردد که اطلاعاتی در این زمینه ندارند و به همین علت کشاورزان به سمت آن نمی روند.

کشاورزان اطلاعات خود را در زمینه کودهای ورمی کمپوست افزایش دهند

کارآفرین شرق هرمزگان ادامه داد: کشاورزان تاکنون به صورت سنتی کار کرده اند و برای محصولات کشاورزی خود از کود مرغ استفاده می کنند و در حال حاضر به دلیل اینکه آموزش در این زمینه ندیده اند برایشان دشوار است که یک باره از کود دیگری استفاده کنند پس ضروری است که کشاورزان در ابتدا اطلاعات خود را در زمینه کودهای ورمی کمپوست افزایش دهند و برای اطمینان نیز می توانند از مزارعی که از این کودها استفاده کرده اند دیدن کنند.

غفاریان با اشاره به اینکه این مرکز نخستین و بزرگترین مرکز تولید کود کمپوست در هرمزگان است، تصریح کرد: تاکنون از طرف سازمان های مختلف به عنوان تولید کننده لوح تقدیر گرفتیم و همچنین از طرف محیط زیست هم به عنوان مرکزی که خدمات سبز ارائه می کند جایزه دریافت کردم که از طرف معاون رئیس جمهور اهدا شده بود با همه این اوصاف مردم استقبال چندانی از این کود ندارند.

ترویج استفاده از ورمی کمپوست یک کار فرهنگی است

وی،ترویج استفاده از ورمی کمپوست یک کار فرهنگی دانست و گفت: بنده به جهاد کشاورزی پیشنهاد دادم که یک زمین آزمایشی راه اندازی کند و من کود رایگان در اختیار کشاورزان قرار می دهم که کشاورزان از نزدیک نظاره گر تاثیر و نتایج آن باشند ما خودمان برای درخت هایمان از کمپوست استفاده می کنیم و از کودهای شیمیایی و سم تاکنون استفاده ای نکرده ایم.

تولید کننده کود ورمی کمپوست بیان کرد: ما در کنار کارگاه تولیدی کود ورمی کمپوست یک باغ داریم و درخت های مختلفی که با آب و هوای گرم و خشک منطقه سازگاری دارند را کشت کرده ایم که برای پرورش آنها فقط از همین کود که خود تولید کرده ایم استفاده شده است و به خوبی هم جواب داد.

غفاریان به درختان کاشته شده خود اشاره کرد و افزود: درخت های مثل نارنگی، توت فرنگی، پرتقال، موز، زیتون، انبه، نخل، انگور، لیمو، لیمو شیرین، قهوه، تمبر هندی، انواع گل و غیره در این مرکز کشت کرده ام که تعدادی از آنها جنبه تجاری و برخی دیگر نیز برای مصرف خانگی کشت شده اما هدف اصلی ما تجاری سازی این محصولات می باشد که در آینده تمرکز بیشتری در جهت آن خواهیم داشت.

وی با اشاره به هزینه کود ورمی کمپوست ، گفت: ما در سال های گذشته تنی ۴۵۰ و حتی ۴۰۰ هزار تومان به فروش رساندیم که کود مرغ تنی ۳۵۰ هزار تومان خریداری می شد و این مقدار هزینه آن قدر بالا نیست که مشکل ساز شود و اگر هزینه کود کمپوست مقداری بیشتر است اما در قبال آن مزایای زیادی هم دارد که عدم آلودگی محیط، عدم بیماری و مرض های خطرناک ازمزای آن است.

درآمد و اشتغال با کرم خاکی

این کارآفرین با بیان اینکه با راه اندازی این کار به ۵ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است، تصریح کرد: در این مرکز یک نفر که به طور دائم مشغول به کار است و در زمان برداشت این کود ۳ الی ۴ نفر اضافه می شود و یک راننده نیز در این مرکز حضور دارد.

غفاریان به زمان برداشت این کود اشاره کرد و گفت: زمان برداشت کود ورمی کمپوست اواخر تیرماه آغاز می شود.

وی ضمن توصیه ای به کشاورزان و مسئولان، خاطر نشان کرد: مهم ترین چیز سلامت مردم است که باید هم برای مسئولان و هم خود مردم حائز اهمیت باشد و مردم از طریق استفاده از کود ورمی کمپوست و مسئولان نیز از طریق حمایت از کارآفرینان از این نوع کودها می توانند گامی برای تندرستی هرچه بیشتر سلامتی مردم بردارند.

ارسال نظرات