همزمان با روز جهانی معلولان مراسم گرامی داشت این روز در شهرستان مریوان با حضور نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد و برخی از مسئولان این شهرستان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۸۸
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در ابتدای این مراسم ضمن گرامی داشت این روز اظهار کرد: بنا بر آمار‌های موجود بیش از ۳ هزار نفر در شهرستان مریوان دارای معلولیت‌های مختلفی هستند که به صورت ویژه از اداره بهزیستی مریوان خدمات دریافت می‌کنند.

رنجبر با اشاره به این نکته که به جای کلمه معلولین امید است مدیران و مسئولان و حتی مردم این افراد را افرادی با نیاز‌های ویژه عنوان کنند اظهار کرد: افراد زیادی درون جامعه ما هستند که به ارائه خدمات ویژه نیازمند هستند و این افراد نباید از جامعه ترد شوند.

وی عنوان کرد: امروزه در اداره بهزیستی شهرستان مریوان به ۳ هزار نفر با نیاز‌های ویژه ارائه خدمات می‌شود که جدای از این تعداد افراد به ۳۰۰ نفر از سوی اداره آموزش و پرورش مریوان خدمات آوزشی پرورشی و توانبخشی ارائه می‌گردد.

دکتر خلیل رنجبر افزود: متاسفانه بیش از ۱۶ سال است که فضا‌های نامناسب استان کردستان برای حضور افراد بانیاز‌های ویژه هیچ تغییری نیافته است و این مکان‌ها کماکان به شکل قبلی خود دست نخورده باقی مانده اند.

دکتر رنجبر افزود: ۱۶ سال است که حتی یک متر مربع به فضا‌های آموزشی استان کردستان در راستای ارائه خدمات به افراد نیاز‌های ویژه افزایش داده نشده است و این مهمترین معضل در پیش روی تمامی افرادی است که به نوعی معلولیت‌های جسمی دارند.

رنجبر افزود: ۹۳ نفر از افراد با نیاز‌های ویژه از آموزش و پرورش استان کرستان خدمات تلفیقی به صورت فراگیر دریافت می‌کنند و این بدین معنی است که دانش امورانی در سه مقطح متوسطه اول و دوم و سوم در مدارس عادی هستند، ولی مشکلات معلولیتی دارند و درس می‌خوانند، ولی قطعا بر این تعداد از دانش اکموزان در سال‌های آینده نیز افزایش را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگر امروزه در مکان‌های عمومی شهر کمتر شاهد حضور افرادی با نیاز‌های ویژه هستیم بدین معنی نیست که این افراد وجود ندارند بلکه به معنی عدم اعتماد این عزیزان به مکان‌های عمومی است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: متاسفانه سطح بانک ها، مساجد، سالن‌های ورزشی و فرهنگی در حوزه مناسب سازی آنچنان که باید مناسب سازی صورت بگیرد انجام نشده است و این امر نیازمند تلاش بیشتری از سوی مسئولین را می‌طلبد.

دکتر خلیل رنجبر افزود: امید است که انجمن معلولین مریوان ضمن بررسی نیاز‌های این افراد در این شهرستان با همراهی و همکاری مدیران و مسئولان بتوانند راه را برای حضور بیشتر معلولین در مکان‌های عمومی فراهم نمایند.

رنجبر عنوان کرد: تمامی افراد درون جامعه در خلقت برابر هستند و در توانائی‌های موجود نیز تفاوت‌های ان چنانی وجود ندارد که همگی نیز در نهایت با هم برابر هستیم شاید تفاوت هائی اندکی داشته باشیم لذا باید تمامی آحاد درون جامعه از خدمات و امکانانت موجود بهره‌مند گردند.

وی با انتقاد از سطح نامناسب فضاسازی‌های اداری موجود بیان کرد: تا اکنون مسئولان به چه اندازه در مکان سازی‌های اداری و حتی برای استفاده از مکان‌های فرهنگی و ورزشی و همچنین سرویس‌های بهداشتی موجود در داخل شهر برای حضور معلولان و افراد با نیاز‌های ویژه تلاش نموده اند؟

فرماندار شهرستان مریوان در ادامه این مراسم اظهار کرد: در شهرستان مریوان انجمن معلولین متشکل از افراد با نیاز‌های ویژه برای مناسب سازی سطح شهرس وجود دارد که امید است به زودی این گروه ضمن فعال شدن بیش از پیش برای مناسب سازی فضای شهر و ادارات فعال گردد و با عزمی جزم این فعالیت‌ها را شروع کند.

شفیعی اظهار کرد: مقرر گردیده است تا برای راحتی عزیزانی که به صورت ویژه در مدارسی تحصیل می‌کنند اعتباراتی را در نظر گرفته و برای ایجاد یک آسانسور در این مدارس اقدامات لازمه صورت گیرد و همچنین باید عنوان کرد که به هر تعداد مدارسی که افراد در آن تحصیل می‌کنند آسانسور مناسب تعبیه و اعتبارات ان تخصیص داده خواهد شد.

محمد شفیعی افزود: از سوی انجمن معلولین شهرستان مریوان گروهی برای مناسب سازی فضای شهر وجود دارد که می‌بایستی بازدیدی از تمامی ادارات اتخاذ نموده و بررسی کنند که چه تعداد از ادارات اکنون قابلیت اصلاح را دارند.

شفیعی بیان کرد: اداراتی که قابلیت اصلاح را دارند باید در مدت سه الی چهار ماهه آینده فضا‌های موجود خود را برای ارائه خدامت به معلولین شهرستان مریوان اصلاح نمایند تا افرادی که از نظر جسمی معلولیتی دارند از ارائه خدمات ادارات بهره‌مند شده و بتوانند همانند سایر افراد جامعه در این مکان‌ها حضور یابند.

وی با انتقاد از فضای کنونی موجود در فرمانداری شهرستان مریوان عنوان کرد: متاسفانه ساختمان فرمانداری شهرستان مریوان اکنون فضای فیزیکی مناسب در شانیت افراد معلول ندارد.

فرماندار مریوان خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال احداث ساختمانی جدید در محوطه فرمانداری هستیم که در ساختمان جدیدی که در محوطه فرمانداری در حال ساخت است این امکانات در نظر گرفته شده و تعبیه شده اند.

محمد شفیعی تصریح کرد: امید است پس از پایان این فضاسازی موجود بتوان با برگزاری یک جشنی برای جامعه ۳۶۰۰ نفری معلولین شهرستان مریوان در اردیبهشت ماه سال آینده در میدان استادیوم با استفاده از توانائی‌های هنرمندان معلول این شهرستان به جشن و پای کوبی بپردازیم.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات