خبرهای داغ:
«به زودی اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج مکزیک را همگان خواهند دید». شاید همان خارکی که در معرض تبدیل شدن به یک تالار بود و سرانجام بعد از گذشت چندین سال به دست متخصصان توانمند داخلی احیا و بهسازی شد، گزینه اصلی حضور در آبهای قاره آمریکا باشد.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۳۷
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود نیروهای مسلح کشورهای طراز اول جهان در رتبه‌های بالای قدرت نظامی در سطح جهانی قرار بگیرند، مرمّت و به‌روز رسانی صنایع دفاعی در این کشورهاست. اقدامی که چندین سال است در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز بکارگیری شده و سازمان‌های تحقیقات و جهاد خودکفایی وزارت دفاع، ارتش و سپاه در این راستا اقدامات ارزنده‌ای را انجام داده‌اند.

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در مراسم تکریم و معارفه فرماندهان قدیم و جدید نیروی دریایی ارتش که ۱۷ آبان برگزار شد، اظهار کرد: «گردشکار خارج از کار شدن ناو خارک روی میز رئیس ستاد مشترک بود و قرار بر آن بود که اتاق‌های این ناو، برداشته و خارک به یک تالار تبدیل شود؛ اما دیدیم که ناو خارک با همت امیر سیاری و همکارانش در نیروی دریایی، حرکت کرد و چندین ماموریت مهم را انجام داد و به یکی از قدرت‌های نیروی دریایی تبدیل شد.»

نیروی دریایی

ناو «خارک» با طول بیش از ۲۰۰ متر و ۳۳ هزار تُن وزن، به عنوان بزرگترین ناو لجستیک جنوب غرب آسیا، طی دو سال و نیم توسط متخصصین نیروی دریایی ارتش، مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت به طوری که تمامی تجهیزات از جمله سامانه رانشی آن بومی شدند. پس از انجام این تعمیرات، این ناو در جریان رزمایش دریایی ولایت ۹۵ در تاریخ ۸ اسفند ۹۵ عملیاتی شد و به ناوگان دریایی ارتش بازگشت.

امیر حبیب‌الله سیاری فرمانده پیشین نیروی دریایی و معاون هماهنگ‌کننده فعلی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۵، درست سه ماه پیش از عملیاتی شدن ناو خارک در رزمایش دریایی ولایت ۹۵، گفته بود «تا به امروز کسی به سامانه رانش ناو خارک دست نزده بود؛ این ناو امروز کاملا نو و جدید شده است و می‌توان آن را یک ناو تمام ایرانی دانست.»

نیروی دریایی

در تعمیراتی که متخصصان نیروی دریایی ارتش بر روی خارک انجام دادند، دیگ‌های بخار و سیستم رانش این ناو به طور کامل عوض شدند. در کنار سیستم رانش، بسیاری از سیستم‌ها و سامانه‌های موجود بر روی این ناو نیز بهینه‌سازی و یا تعویض شدند.

«خارک» که از قابلیت حمل ۱۷ هزار تُن سوخت برخوردار است، می‌تواند با بهره‌گیری از همین سوخت و جیره غذایی ۱۸۰ روزه، دو بار دور کره زمین بچرخد.

یکی از نکات برجسته تعمیر و مرمت ناو «خارک» توسط نیروی دریایی ارتش آن است که در این فرآیند حتی از یک قطعه خارجی هم استفاده نشده است و تمام قطعات، لوله‌ها و تجهیزات جدیدی که روی دیگ‌های بخار نصب شده‌اند، تولید ملی هستند.

امیر سیاری با بیان اینکه برخی از تجهیزاتی که در ناو خارک بکار گرفته شد، به اندازه‌ای پیشرفته است که شاید کسی باور نکند ایران از این توانمندی برخوردار باشد، گفته بود: «خارجی‌ها فکر نمی‌کردند ما بتوانیم تعمیرات و بازسازی‌های ناو خارک را انجام دهیم، اما ما پس از تعمیر اساسی زیردریایی طارق و ناوشکن خارک، همه آن‌ها را متحیر ساختیم.»

نیروی دریایی

امروز ناو به‌روز شده «خارک» به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ناوبری و قابلیت حمل بالگرد‌های SH-۳D مجهز است و از همین رو، یکی از اصلی‌ترین کاندیدا‌های حضور در ماموریت اقیانوس اطلس نیروی دریایی ارتش قلمداد می‌شود. در همین زمینه، امیر سیاری پاییز سال ۹۵ گفته بود: «اگرچه سخنگوی پنتاگون بر روی نقشه گفته که ایرانیان نمی‌توانند ۹ هزار و ۵۰۰ مایل دریایی را طی کنند و به اقیانوس اطلس برسند، اما در آینده نه‌چندان دور، عرض اقیانوس اطلس را با ناو خارک طی خواهیم کرد.»

امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه وعده حضور ناوگروه‌های ایرانی در آب‌های قاره آمریکا را داد. او گفت: «به زودی اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج مکزیک را همگان خواهند دید». شاید همان خارکی که در معرض تبدیل شدن به یک تالار بود و سرانجام بعد از گذشت چندین سال به دست متخصصان توانمند داخلی احیا و بهسازی شد، گزینه اصلی حضور در آبهای قاره آمریکا باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها