معاون استاندار کردستان:

رونق صادرات کالا‌های ایرانی با تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان

معاون استاندار کردستان گفت: تصویب منطقه آزاد بانه موجب رونق صادرات در منطقه می‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۷۲
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حسین فیروزی در کمیته برنامه ریزی و توسعه شهرستان بانه با اشاره به سابقه مبادلات تجاری مرزی در شهر‌های بانه و مریوان گفت: سابقه مبادلات مرزی در شهر‌های بانه و مریوان سابقه‌ای طولانی به درازای ۴۰۰ سال دارد.

معاون استاندار کردستان به ضرورت ایجاد زیر ساخت‌هایی که موجب توسعه استان می‌شود هم تاکید کرد و گفت: انجام اقدامات زیربنایی و زیرساخت‌های توسعه در استان کردستان بستگی به مثبت اندیشی و نگاه باز مسئولین کلان کشوری دارد.

وی افزود: با توجه به این سابقه طولانی و تجاربی که این دو شهر مرزی در حوزه مبادلات با کشور همسایه عراق دارند لذا تصویب لایحه منطقه آزاد بانه و مریوان می‌تواند موجب رونق صادرات بویژه صادرات کالا‌های ایرانی به کردستان عراق و سایر کشور‌های همسایه باشد که در نتیجه این امر موجب توسعه شهرستان‌های بانه و مریوان بلکه منطقه شمالغرب می‌شود.

وی قرابت فرهنگی و مراودات کهن با کردستان عراق را از جمله دلایل مثبت برای تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان عنوان کرد و گفت: این تناسب و همگونی فرهنگی و قومی می‌تواند موجب توسعه مبادلات مرزی و در نتیجه صادرات شود.

محمد فلاحی فرماندار بانه هم در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود: مردم مرزدار بانه ۸۴۰ شهید و هزار و ۳۰۰ جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

وی تراکم جمعیت شهری و پراکندگی جمعیت روستایی را از مشکلات موجود در زمینه برنامه ریزی‌های اجرایی در این شهرستان ذکر کرد و اظهارداشت: با وجود پتانسیل نوار گسترده مرزی در بانه، متاسفانه اعتبارات ویژه‌ای برای ساماندهی مرزی نداریمدر حالیکه شغل ۵۰ درصد مرزنشینان مربوط به مرز است.

فرماندار بانه ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان را حق مردم این منطقه دانست و گفت: منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری باید مقدمه‌ای برای تحقق خواسته به حق مردم شهرستان باشد.

فلاحی از رشد ۹۳ درصدی صادرات در مرز سیرانبد بانه خبر داد و افزود: در هشت ماه گذشته ۳۰ میلیون دلار معادل ۱۰۰ هزار تُن کالا از طریق مرز سیرانبند بانه به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.



انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار