مسئول بسیج سازندگی سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ: رویکرد و هدف سازمان بسیج سازندگی کمک به توسعه، عمران، آبادانی، تامین عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه و زدودن غبار محرومیت از اقصی نقاط کشور بوده است.
کد خبر: ۸۹۵۷۹۲۶
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ؛ و به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج، گفت‌وگویی با رضا رضا پور مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ در رابطه با نقش بسیج سازندگی در اجرای اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:
- تاریخچه تاسیس سازمان و هدف از تشکیل آن چه بوده است؟
سازمان بسیج سازندگی در سال 1379 به فرمان و درخواست مقام معظم رهبری تشکیل شده است. رویکرد و هدف آن کمک به توسعه، عمران، آبادانی، تامین عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه و زدودن غبار محرومیت از اقصی نقاط کشور بوده است که با استفاده از ظرفیت جوانان مومن وانقلابی، این موارد محور اساسی سازمان بسیج سازندگی قرار گرفته است.
بسیج سازندگی تقریبا در تمامی بخش ها در حال فعالیت است، در هر زمینه ای که احساس کنیم برای مردم معضل و مشکلی وجود دارد ورود می کنیم. این بخش می‌تواند عمرانی، بهداشت، ایجاد اشتغال، تامین نیازهای اولیه خانواده، محیط زیست و کشاورزی ویا اقتصاد مقاومتی باشد. هدف سازمان بسیج سازندگی، شناسایی معضل وایجاد راهکار برای آن و و حل آن موضوع با همکاری مردم است. 

- نقش سازمان بسیج سازندگی در اجرای اقتصاد مقاومتی چه خواهد بود؟
اقتصاد مقاومتی یکی از دغدغه های حضرت آقا بوده است که سال ها تکرار شده است. تنها راه بیرون رفتن از مشکلات اقتصاد مقاومتی اینست که ابتدا باید به آن اعتقاد داشته باشیم و خوب اجرا و مدیریتش کنیم. ما باید با مدیریت جهادی این کار را پیش ببریم. اقدامات خوبی در بخش های مختلف انجام شده است که بخشی از آن فرهنگ سازی برای این کار است  تا به آن اعتقاد پیدا کنیم و برای بهبود وضعیت اقتصادی و رونق بخشیدن به آن، باید نگاه مان را به درون بیاوریم و از ظرفیت‌های داخلی مان استفاده کنیم. اگر می خواهیم خانواده و فرزندان مان اشتغال داشته باشند، اگر می خواهیم چرخ کشاوزی مان بچرخد نیاز به این داریم از کالا ها و خدمات داخلی استفاده کنیم. هم مردم باید این موضوع را باور کنند و هم مسئولین امر باید به این باور برسند. البته در این رابطه اقدامات خوبی در بدنه بسیج و آحاد مردم  شکل گرفته است، پویش ها و همایش های موثری برای این کار گذاشته ایم و در حال تبلیغ هستیم تا این فرهنگ را نهادینه کنیم و بحمدالله توفیقاتی هم حاصل شده است.

نکته دیگر اینست که ما بیندیشیم در عرصه تولید و اشتغال چه کاری باید انجام دهیم و چگونه از ظرفیت های موجود استفاده کنیم. بسیج سازندگی برای این مورد نیز برنامه ریزی کرده و اقداماتی انجام داده است. در شهر تهران 23  قطب تولیدی احداث کرده ایم. تمامی عزیزانی که واجد شرایط باشند می‌توانند در این 23 قطب تولیدی ما فعالیت کنند. بسیج سازندگی، مشاوره شغلی می دهد. تامین منابع مالی و تسهیلاتی برای واجدین شرایط فراهم می کند و در نهایت به فروش محصولات تولیدی توسط همین افراد در بازار نیز کمک می‌کند.

خواهران و برادران ما چه در مجموعه بسیج و چه خارج از آن می‌توانند به مجموعه بسیج سازندگی مراجعه کنند، ما آن ها را هدایت می‌کنیم برای ایجاد واحدهای تولیدی که مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی کشور باشد و تمامی منابع آن در داخل کشور ایجاد شود و می‌تواند فعالیت‌های تولیدی را با ایجاد اشتغال های فراوانی در این بخش‌ها گسترش دهد.
حضرت  آقا فرموده اند که در طرح اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال و تولید، محور اصلی و اساسی است. بر همین اساسچند سالی است که ما در این دو بخش فعالیت می‌کنیم. ما محور را بر اساس ایجاد اشتغال گذاشتیم. امسال هم تهران را قطب بندی کردیم. همه افرادی که می خواهند در این زمینه فعالیت و تولید کنند و از این راه امرار معاش نمایند به بسیج سازندگی در رده های مختلف در سپاه حضرت محمد(ص) در تهران مراجعه  و درخواست خود را ثبت کنند. همکاران ما نیز آن ها را هدایت و مساعدت خواهند کرد. ما امیدواریم بتوانیم گامی در این جهت برداشته و بر تولید کشور اضافه کنیم که نتیجه آن ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود. 

-گستره فعالیت های سازمان در سراسر کشور به چه شکل است؟
بسیج سازندگی بخشی از توانش را در تهران متمرکز کرده و بخش دیگری از آن را در حاشیه شهر تهران هدایت کرده است. به علت وجود ظرفیت فراوانی از جوانان مومن، انقلابی، جهادی و بسیجی که در شهر تهران وجود دارد، و با ظرفیت بسیار بالایی که در این جوانان علاقه‌مند سراغ داریم در مناطق محروم سایر نقاط کشور نیز مشغول به خدمت رسانی هستیم. الان 25 استان کشور تحت پوشش گروه های جهادی سازمان بسیج سازندگی سپاه تهران بزرگ قرار دارند که در دور افتاده ترین نقاط کشور فعالیت های جهادی می کنند. برنامه هایی که ما در آنجا سازماندهی می کنیم به صورت قرارگاهی و هدفمند پیش می رود. برخی از گروه های جهادی ما نیز برنامه های بلند مدت ینج ساله را در یک منطقه دارند و در حال انجام آن هستند لذا ما در هر نقطه از تهران که احساس شود مشکل و معضلی وجود دارد بر اساس مطالعاتی که انجام می شود و توانی که گروه های جهادی دارند عزیمت می کنند و مشکل را به کمک خود مردم حل می کنند و تا این لحظه خدمات بسیار ارزشمندی، ارائه شده است. 

- در حوزه ایجاد شغل و تولید در عرصه شرکت های دانش بنیان چه قدم هایی برداشته شده است؟
یکی از دغدغه های حضرت آقا و همه مسئولین موضوع اشتغال است. ما باید برای جوان هایمان اشتغال ایجاد کنیم و من معتقد هستم این اشتغال باید یک اشتغال پایدار باشد و از شغل های کاذب جلوگیری کنیم زیرا نه می‌تواند تاثیری زیادی بر جامعه داشته باشند و نه معیشت یک خانواده را تامین بکند. اعتقاد ما بر اینست که در بخش اشتغال، متکی به ظرفیت های داخلی و خود مردم باشیم و واحد های مبتنی بر تولید ایجاد کنیم تا ماندگار و پایدار باشند و هم به ظرفیت تولید کشور اضافه بشود و ایجاد شغل کند. هر واحدی که ایجاد شود تعدادی شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند که هر دو ی اینها به ایجاد شغل در جامعه کمک می‌کند.

ما تمام تلاشمان بر این است که شغل پایدار ایجاد کنیم و طرح های مبتنی بر ورود خود مردم به این پروژه ها را در دستور کار قرار داده ایم به این معنا که اقتصاد را باید به خود مردم سپرد. ما تلاش می کنیم فرهنگ سازی کنیم و مسیر را برای این امر تسهیل کنیم بدین صورت که مردم گروه های کوچکی را تشکیل دهند، سرمایه های شان را تحت عنوان صندوق های محلی مردم پایه که تمام اختیارش در دست خود مردم است بیاورند و در راستای ایجاد اشتغال، ثبت کند و این منابع کوچک شان را به سمت کارهای تولیدی حرکت دهند. این برنامه ای است که شروع کردیم و در حال انجام دادن آن هستیم. 
یکی از ظرفیت های خوب ما در جهت تولید و اشتغال همین موضوع شرکت های دانش بنیان است. ما اگر بتوانیم از این ظرفیت خوب استفاده کنیم قطعا مثل کشورهای سایر دنیا در این راستا قدم های خوب و موثری برداریم. اینها تجربه سایر کشورهای دنیاست که آن ها این ظرفیت ها را خوب شناخته و در مسیر درستش به کار گرفته اند. خب ما هم خیلی شرکت های دانش بنیان داریم حتی فراتر از کشورهای دیگر و در خیلی از بخش ها ما پیشرفته تر هستیم و فناوری هایی ایجاد کرده ایم.ما باهمکاری معاونت علمی و پژوهشی سپاه می توانیم این کار را انجام دهیم لذا ما از شرکت های دانش بنیانی که بتوانند در زمینه ی تولید ورود بکنند حمایت می کنیم، یعنی تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار می دهیم . اینها مسائلی است که در حال حاضر دارد پیگیری و اجرا می شود. همچنین اعلام می کنیم که اگر شرکت دانش بنیانی وجود داشته باشد که مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی، ما می توانیم تسهیلات و امکانات لازم را در اختیارشان قرار دهیم برای اینکه آنها این ایده را تبدیل به محصول بکنند. 
- در راستای محرومیت زدایی در مناطق محروم چه برنامه هایی داشته اید ؟
سازمان بسیج سازندگی رسالت و وظیفه ی محرومیت زدایی و کمک به توسعه و عمران و آبادانی کشور را نیز دارد. ما باید یک اراده ی جمعی داشته باشیم تا بتوانیم بر این مشکلات فائق بیاییم، همانطور هم که حضرت آقا در بدو تشکیل سازمان بسیج سازندگی اشاره داشتند. ما در بخش اول کار که مجموعه بسیج سازندگی هستیم در تامین و تربیت نیروی انسانی جهادگر، بسیجی، و دارای روحیه خدمت رسانی ایفای نقش می کنیم و از طرف دیگر توفیقی در جذب منابع مردمی و خیرین و آحاد مردم که می خواهند به ما کمک کنند داشته ایم. 

- در راستای برنامه های محرومیت زدایی چه حمایت هایی نیاز است؟
یک بخشی از کار می طلبد که سازمان ها، نهادها و دستگاه های دولتی بیایند و پشتیبانی و حمایت کنند. بخش دیگر حضور خود مردم است. یعنی برنامه ها به گونه ای پیش برود که محور این کارها به خود مردم سپرده شود یعنی پایه و محور این کار، مردم محور باشد و مخاطب، خود مردم باشند. خودشان بیایند مشارکت کنند، مشکل شان را حل کنند و کارشان را انجام بدهند. لازمه ی این کار اینست که تمامی دستگاه ها به میدان بیایند و کمک کنند. ما در حال حاضر در این بخش مشکل داریم یعنی آن حمایت و پشتیبانی همه جانبه نیست و حالا محدودیت هایی که وجود دارد نتوانسته این بخش اول که حجم عظیمی از جوان های متدین، انقلابی، با روحیه و جهادگر که می خواهند در عرصه های مختلف سازندگی و محرومیت زدایی در میدان های بزرگی که برای آنها فراهم شده حضور پیدا کنند و الان هم دارند کار می کنند. خب اینها نیازمند به حمایت هستند.

ما الان در مجموعه سپاه حضرت محمد رسول ا...(ص) در تهران بزرگ و در مجموعه بسیج سازندگی 300 گروه جهادی فعال، با انگیزه، اثربخش و موثر داریم که کارهای بسیار بزرگی در نقاط مختلف کشور انجام داده اند و طبیعی است اگر حمایت های دستگاه های دولتی هم وجود داشته باشد این جوانان حتما کارهای بزرگتر، بهتر و اثر بخشی تری می توانند انجام بدهند. 

- آیا در همین راستا (محرومیت زدایی) دست آوردهایی هم داشته اید؟
خوشبختانه ما در مجموعه سازمان بسیج و اقشاری ها با رویکردی که تقریبا این دو سه سال اخیر ایجاد کرده ایم یک هم افزایی ایجاد شده است. در پروژه های محرومیت زدایی که در خود شهر تهران و استان تهران انجام‌می دهیم از توان رده های مختلف سپاه و بسیج استفاده می کنیم، مثلا ما از توان تیپ ها، گردان ها، سازمان های اقشاری مثل بسیج جامعه پزشکی، بسیج اصناف، بسیج کارگری، بسیج حقوقدان ها، بسیج طلاب و روحانیون و بسیج ادارات استفاده می کنیم. از رده هایی که در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند استفاده می کنیم. حتی از فرماندهی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زیرمجموعه شان هم کمک می گیریم. در کل می‌شود گفت ما برای آنچه که تحت عنوان محرومیت زدایی و سازندگی انجام می دهیم دربین رده ها یک هم افزایی خوبی را ایجاد کرده ایم. البته به تلاش ها و هم فکری و تعامل های بیشتری نیاز هست که روز به روز در حال پیشرفت و بهتر شدن است و این کار مشترک اثرات خودش را نشان داده است و همگی به این جمع بندی رسیده ایم که وقتی در یک کار مشارکت صورت می گیرد اثرات بهتری نمایان خواهد شد. 
- اهم برنامه های این سازمان در هفته بسیج چه خواهد بود؟
ما در هفته بسیج چند برنامه داریم. یکی از برنامه هایی که در دستور کار داریم کمک به خانواده هایی است که نیازمند به امر ازدواج آسان هستند ولیکن اقلام و جهیزیه لازم را ندارند و نمی توانند این لوازم را تامین کنند به همین جهت ازدواج شان به تاخیر می افتد. ما پیش بینی کرده ایم که در سال تقریبا تامین جهیزیه حدود بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ زوج را انجام دهیم که در هفته بسیج گوشه ای از این اقدامات را رونمایی خواهیم کرد. در بخش دیگر ما یک طرح چهار هزار واحدی در تهران داریم که مربوط به بازسازی و مرمت و حل بخشی از مشکلات مسکن محرومین در داخل شهر تهران است. ۵۰۰ واحد در فاز اول به بهره برداری رسیده است و ما فکر می کنیم که این کار یکی از ضروری ترین کارهایی است که باید انجام شود به دلیل اینکه مسکن یکی از مسائل مهم زندگی خانواده های ماست. داشتن یک مسکن خوب و امن باعث ایجاد روحیه و نشاط می شود، از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند و می تواند بخشی از مشکلات خانواده را حل کند. 

- در پایان اگر نکته خاصی هست اشاره بفرمایید؟
ما نیازمند به حمایت آحاد مردم هستیم، سازندگی کشور و محرومیت زدایی و ایجاد عدالت اجتماعی و توسعه ی کشور جز با مشارکت همگانی مهیا نمیشود. همه باید مسئولانه وارد کار شویم. از دستگاه های دولتی و آحاد مردم تا بتوانیم کشورمان را بسازیم. در حوزه اقتصاد مقاومتی، در حوزه محرومیت زدایی، در حوزه سازندگی. این ها همه مسائلی هستند که باید مورد عنایت و توجه خاص قرار بگیرند.

در خاتمه تشکر می کنم از تمامی عزیزانی و بسیجیان، از جهادگران عزیزمان، آحاد مردم، خیرین و مسئولینی که ما را در این امر خطیر یاری نمودند انشالله بتوانیم دست در دست هم مشکلات کشور را یکی پس از دیگری حل کنیم و به آن اهداف بلند امام راحل و انقلاب اسلامی برسیم و یک جامعه ای پر نشاط داشته باشیم.

ارسال نظرات