خبرهای داغ:
مدیر جهادکشاورزی هشترود با اشاره به آغاز هفته خاک گفت: خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند طبیعت بوده که ۹۵ درصد غذای انسان از خاک و زمین حاصل می شود و این در حالی است که برای تشکیل هر سانتی متر آن بطور متوسط ۳۰۰ سال زمان نیاز است.
کد خبر: ۸۹۵۸۱۰۶
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مجید احمدی اظهار داشت: بهره برداری نادرست از خاک از طریق کشاورزی، جنگل تراشی، جاده سازی، معدن کاوی می تواند سبب از بین رفتن خاک با سرعتی بیش از چند سانتی متر در سال شود.

وی افزود: آلودگی کشاورزی ناشی از استفاده بیش از حد سموم، کودهای کشاورزی، آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در دام و آبیاری مزارع با فاضلاب های آلوده از عوامل کشاورزی موثر در آلودگی خاک است و این آلاینده ها به طور بالقوه توسعه کشاورزی را با مشکل مواجه ساخته و به تبع پیامدهای ناشی از آسیب های وارده به خاک کل مجموعه محیط زیست انسان ها را به مخاطره خواهد انداخت.

احمدی بیان کرد: زیان های ناشی از فرسایش به خاک محدود نشده، بلکه ذرات خاک شسته شده و سبب پر شدن کانال های آبیاری، سدها و … نیز می شود.

مدیر جهادکشاورزی هشترود اضافه کرد: علاوه بر آن خاک های زمین پست نیز بوسیله یک لایه از لای پوشیده شده و به بهره برداری آن لطمه می‌خورد.

احمدی خاطرنشان کرد: فرسایش خاک نه تنها در عصر حاضر بلکه در طی قرون ، یکی از خطرات جدی و تهدید کننده رفاه و آبادی هر جامعه بوده است. تردیدی نیست پیشرفت و دوام کشاورزی مستلزم بکار بردن روشهای مناسب و موثر برای جلوگیری یا کم کردن میزان شسته شدن و هدر رفتن خاک می‌باشد.

ارسال نظرات