عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: هر ساله ده‌ها میلیارد دلار از انرژی کشور در مشعل‌ها می‌سوزد که میزان این خسارت به صد میلیارد دلار می‌رسد.
کد خبر: ۸۹۵۸۴۵۷
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رو گذشته(دوشنبه)در مراسم گرامی داشت روز دانشجو که توسط بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و تقارن این روز با روز دانشجو گفت: امروز بیشتر از هر چیزی به وجود شخصیتی مانند پیامبر اکرم (ص) نیازمند هستیم. پیامبر خود و قرآنش معجزه بودند.
 
وی با بیان اینکه امام علی (ع) یکی از محصولات ارزشمند معجزه پیامبر (ص) بوده تصریح کرد: حضرت علی (ع) به عنوان کسی که شاگرد پیامبر بوده نشان داد که اسلام فقط نظریه نیست و‌ی تواند عملیاتی شود و نمونه ارایه کند. 
 
میرسلیم گفت: اگر امام علی (ع) نبود نمی‌فهمیدیم که اسلام چه قدر موثر بوده است در واقع امام علی حاصل تربیت پیامبر است و این یک نمونه عالی برای نشان دادن عملیاتی بودن اسلام است. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در دوران بیش از بعثت پیامبر (ص) شاهد یک جاهلیت بودیم و در دوران بعد از بعثت نیز یک جاهلیت مدرن به وجود آمد که الان نیز با آن جاهلیت مواجهیم تصریح کرد: باید این جاهلیت مدرن با آن جاهلیت پیش از بعثت مقایسه شوند البته این جلسه جای بحث در این مورد نیست، اما می‌خواهم این را بگویم که امروز به وجود پیامبر که شاهد بر ما است بیش از همیشه نیاز داریم. 
 
وی با بیان اینکه فعالیت سیاسی و فعالیت دانشجو از دو منظر قابل بررسی است تصریح کرد: گاهی فعالیت سیاسی با هدف کسب قدرت اتفاق می‌افتد و این نوع از فعالیت توسط گروه‌های مختلف سیاسی و در صحنه زندگی اجتماعی روی می‌دهد در واقع این گروه‌ها تلاش می‌کنند تا با جلب آرای مردم در مسند قدرت بنشینند و امور را در دست بگیرند. 
 
میرسلیم با اشاره به اینکه زمانی تمام گروهک‌ها در دانشگاه‌های کشورمان فعال و حتی بیش فعال شده بودند تصریح کرد: این گروهک‌ها اتاق هایی را در دانشگاه‌ها به خود اختصاص داده بودند و تاخت و تاز می‌کردند با این وجود ما دیدیم که کار علمی تعطیل شده و همه چیز به جار و جنجال منتهی شده است به همین دلیل انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها کلید خورد و دو سال طول کشید که صحنه برای فعالیت‌های علمی آماده شد. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه دانشگاه جای فعالیت گروهکی برای کسب قدرت نیست و جای این کار خارج از دانشگاه است که باید با اتکا به نهادهای قانونی هم، چون احزاب صورت بگیرد تصریح کرد: در آن زمان پذیرفته نشد که احزاب در دانشگاه‌ها فعالیت کنند، اما گفته شد که دانشجو می‌تواند کار سیاسی انجام دهد البته نه از آن دست کارهایی که بوی قدرت طلبی و کسب مقام را می‌دهد. 
 
وی با طرح این سوال که دانشگاه باید چه فعالیت‌های سیاسی انجام دهد تصریح کرد: فعالیت سیاسی که دانشجویان باید به آن احساس تعهد کنند عبارت است از آن چه که نظام را به اقتدار می‌رساند. یک وقت فعالیت سیاسی برای این است که فرد مقامی کسب کند و یک وقت این فعالیت برای به اقتدار رساندن نظام است ولو این که فرد خودش به هیچ مقامی نمی‌رسد، ولی آنچه حق می‌داند، ولی تلاش می‌کند آن چه حق می‌داند به کرسی بنشاند از این منظر دانشجو احساس مسئولیت می‌کند و نسبت به سرنوشت کشور وآینده خود حساس است و البته این با گروه گرایی و جنجال سازی در دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود. 
 
میرسلیم با تاکید براینکه دانشگاه جای علم و تحقیق است و هر آنچه برازنده فعالیت‌های علمی و پژوهشی است باید در فضا بتراود تصریح کرد: دانشگاه جای کارهای غیرعلمی و غیراصولی نیست. در دانشگاه باید به ریشه یابی و توجه به علل پرداخته شود در واقع کار دانشگاه بررسی علمی و به دور از عوام فریبی و به راه انداختن جنجال است. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه فعالیت‌های دانشگاه باید مستدل و با ارایه مدارک متقن همراه باشد و گرنه دیگر نمی‌توان به آن دانشگاه گفت: تصریح کرد: فعالیت دانشگاه مبنای علمی دارد و فارغ از هر گونه هو و جنجال است. 
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت و جایگاه انرژی در کشورمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هر ساله ده‌ها میلیارد دلار از انرژی کشور در مشعل‌ها می‌سوزد و براساس آماری که من دارم میزان این خسارت به صد میلیارد دلار می‌رسد در واقع این نوعی تاراج منابع است چرا باید هنوز مشعل‌های ما فروزان باشند. 
 
میرسلیم با اشاره به اینکه نفت و گاز تن‌ها انرژی نیست بلکه می‌توان از این منابع کالاهای با دوامی را تولید کرد افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد از موادی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم از منابع نفتی تولید می‌شود با این وجود برخی‌ها می‌خواهند ما را از این منبع محروم کنند به همین دلیل می‌گویند که دوره نفت، گازوئیل و بنزین تمام شده است و می‌گویند باید به سراغ انرژی‌های تجدیدپذیر برویم البته این هم حرف خوبی است، اما نباید از ارزش منابع نفتی غافل شویم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ارزش افزوده برخی از محصولات تولید شده از منابع نفتی هزار درصد ارزش اولیه نفت است تصریح کرد: اگر زنجیره تولید و پتروشیمی ها را  کامل کنیم بیش از این می توانیم از منابع خود بهره برداری نماییم اما سوال این است که باید چه سیاستی برای انرژی داشته باشیم و ما در دانشگاه ها باید از چه سیاستی دفاع و انتقاد کنیم باید بدانیم که این منابع سرمایه کشور هستند. 
 
وی با بیان این که در عالم دانشجویی نمی شود نسبت به مسائل کشور و جامعه بی توجه بود افزود: سوال این است که امروز چه سیاستی درباره منابع آبی کشور حکمفرماست باید بگویم که در این حوزه یک فاجعه عظیم رخ داده است و این متاثر از ضعف های مردم سالاری است باید ببینیم که مردم با منابع آب چه کرده اند. 
 
میرسلیم با بیان اینکه آب جزو منابع نادر محسوب می شود تصریح کرد: باید بدانیم چه قدر از سفره آب های زیرزمینی استفاده کرده ایم واقعیت این است که 60 درصد از سفره های زیرزمینی ما با فرونشست مواجه شده اند یعنی اگر خداوند نعمت برف و آب را برای ما بفرستد چون سازندها تغییر کرده اند دیگر آب نمی تواند در سفره ها جایگزین شود مگر این که قرن ها زمان بگذرد و این در دوران مردم سالاری ما اتفاق افتاده است. 
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: آن زمانی که این بلاها بر سر سفره های آب زیرزمینی اتفاق افتاد سوال این است که ما دانشگاهیان کجا بودیم که نعره بکشیم آن زمان باغداران و کشاورزان خوشحال بودند و به صادر کنندگان نمونه محصولات کشاورزی جایزه می دادند غافل از اینکه روزی می رسد که آن اراضی و باغات خشک می شوند و امروز این اتفاق افتاده است و باغ ها متروک شده اند. 
 
وی خاطر نشان کرد: پدران ما در این کشور قنات می ساختند و به اندازه منابعی که خداوند آب می فرستاد از آن استفاده می کردند. زمانی در یکی از سفرهای خارجی شاهد بودم که مسئولان آن کشور به خاطر پایین آمدن میزان آب در سفره های زیرزمینی به اندازه 4 میلی متر به وحشت افتاده بودند اما الان آب چاه های ما 300 متر پایین رفته ولی به کسی بر نخورده و کسی نمی گوید که چه اتفاقی افتاده است. 
 
میرسلیم افزود: در حال حاضر 700 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که نصف بیشتر آنها غیرمجاز هستند می خواهم بگویم که این خدمت به مردم نیست که چاه می زنند این یک خیانت بود چون این روند باعث از بین رفتن منابع زیرزمینی و وقوع خشکسالی شد و زمینه مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه نشینی را فراهم ساخت. 
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 درصد از تخلفات و جنایت ها در حاشیه شهرها اتفاق می افتد تصریح کرد: با این وجود استفاده بی رویه از منابع آبی تنها موجب خشکسالی نشده بلکه تبعات و آسیب های اجتماعی را نیز به همراه داشته است. 
 
وی با بیان این که این همه دریاچه خشک شده نمیدانیم این چه عوام فریبی است که اجازه می دهند سد ساخته شود تصریح کرد: می گویند دریاچه ارومیه خشک شد بعد شاهدیم که جلوی خروجی آب به این دریاچه را بسته اند با این وجود در آینده باید دیگر گرد و غبار نمکی را تحمل کنیم و این گرد و غبار تا تهران هم می آید. سوال این است که چرا این همه سد ساختند اما ما هیچ اعتراض و انتقادی نکردیم؟ این گونه کشور به تاراج می رود. 
 
میرسلیم با بیان این که سد گتوند را روی تپه نمکی ساخته اند و بعد آب شور را به رودخانه کارون می ریزند تصریح کرد: سوال این است که الان باید چه کنیم آیا باید به مسیر اشتباهی که رفته ایم ادامه دهیم یا جلوی آن را بگیریم، در هر حال هر کجا جلوی ضرر را بگیریم منفعت است.
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید سیاستی انتخاب کنیم که مانع اقتدار نسل آینده نشود و ما را به خاطر سیاست های غلط لعن و نفرین نکنند تصریح کرد: برخی ها به صادرات محصولات کشاورزی افتخار می کنند اما این در حالی است که ما داریم منابع آبی خود را هدر می دهیم در شرایطی که کشورمان با کم آبی مواجه است باید به کشت محصولات نشاسته ای و محصولاتی مانند زعفران روی بیاوریم. 
 
وی افزود: با این آب نادر در کشور ما صادر کردن هندوانه گناه است چون ارزش آبی که با استفاده از آن هندوانه تولید می شود از ارز فروش هندوانه به کشورهای عربی که ممکن است به ریش ما هم بخندند بیشتر است. 
 
میرسلیم با اشاره به اینکه پزشک برای کسب درآمد نباید به دنبال پزشکی برود اما امروز شاهدیم که در کشور ما پزشکان بیشترین درآمد را دارند اظهار کرد: متاسفانه به جای اینکه اولویت را به بهداشت بدهیم به درمان اولویت داده ایم.
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سوال این است که اگر دولت بخواهد راه صحیح و درست را تشخیص دهد باید به چه جایی بهتر از دانشگاه اعتماد کند؟ البته متاسفانه امروز نمره گرفتن و مدرک گرفتن به یک اصل تبدیل شده است و ما آماده ایم به جای ارتقای علمی ارتقای مدرک را در اولویت قرار داده ایم.
 
وی افزود: دانشگاه آزاد با اهداف دیگری تاسیس شد اما ما این دانشگاه را به مدرک دانی تبدیل کردیم یعنی دانشجو می آید پول می دهد و مدرک می گیرد و این یکی از خیانت های بزرگ بود از طرفی امروز حقوق افراد را براساس مدرک تحصیلی آنها پرداخت می کنند و این یکی دیگر از اشتباهات ماست. 
 
میرسلیم در ادامه با اشاره به اینکه مقابله با آلودگی هوا دردی است که همه با آن درگیر هستیم تصریح کرد: ریشه این آلودگی در ترابری است در واقع در کشور ما 80 درصد آلودگی ناشی از آلایندگی وسایل حمل و نقل است و این در حالی است که در همه دنیا این وضع حاکم نیست. 
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که باید ترابری را اصلاح کنیم افزود: سوال این است که الان چه کسی در مورد ساخت وتولید وسایل حمل و نقل شخصی اعتراض می کند؟ واقعیت این است که راه نجات کشور ما در ترابری عمومی با تاکید بر راه آهن است و این می تواند نجات بخش باشد اما شاهدیم به جای این صنایع خودروسازی ما فعال است و خیلی شتابان و متاسفانه بدون کیفیت جلو می رود.
 
وی با بیان این که با این کیفیت تاسف بار صنعت خودرو نمی توانیم با آلودگی مقابله کنیم تصریح کرد: خودروهایی که در کشورمان تولید می شود ضررشان بیشتر از استفاده ای است که از آنها می بریم در واقع ما سالانه با استفاده از همین خودروها 20 هزار نفر در حوادث رانندگی از دست می دهیم در حالی که در حادثه زلزله ای مانند زلزله غرب کشور 500 نفر کشته شدند و ما آن همه زاری کردیم. 
 
میرسلیم افزود: آمار افرادی که بر اثر آلودگی هوا کشته و در بهشت زهرا دفن شده اند وجود دارد اما ما آنها را منتشر نمی کنیم سوال این است که چه کسی مسئول کیفیت در کشور است؟ موسسه استاندارد چه هشدارهایی می دهد؟ آیا کسی به این هشدارها گوش می کند؟ ما مقررات می گذاریم تا خودروها معاینه فنی بگیرند اما متاسفانه با پول و رشوه مقررات را دور می زنیم. چرا مسئول باید رشوه بگیرد و معاینه فنی صادر کند. چه کسی می خواهد جلوی این فضاحت را بگیرد و در مقابل آن نعره بزند و اعتراض کند.  
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر فعالیت های سیاسی به آن معنایی که در دانشگاه هست صورت نگیرد چگونه جامعه اصلاح می شود تصریح کرد: متاسفانه برخورد با فساد در کشورمان فراموش شده است این افتخار نیست که بگوییم طی یک سال 15 میلیون پرونده قضایی تشکیل شده در ظاهر تشکیل این میزان پرونده نشان دهنده پرکاری است اما در باطن باید بگوییم که امروز با این وضعیت هر خانواده یک پرونده دارد و این آبروریزی است. 
 
وی با بیان اینکه ما با مردم سالاری چگونه رفتار کرده ایم که امروز طی یک سال 15 میلیون پرونده در مراجع قضایی تشکیل شده و این همه درگیری و دعوا به وجود آمده تصریح کرد: سوال این است که برادری و اخوت کجاست؟ اگر ما پیرو پیامبر هستیم این چه رفتاری است که در سال هر خانواده یک پرونده داشته باشد، ببینید که این فساد چگونه تا سطح خانواده های ما رسوخ کرده است. 
 
میرسلیم با بیان اینکه الان ماه ها و سال ها می گذرد که کار دادرسی یک پرونده انجام می شود و حتی گاهی اوقات یک پرونده را وراث پیگیری می کنند تصریح کرد: کسی که خلاف و فساد می کند می داند که به این سادگی گیر نمی افتد معتقدم که یکی از سیاست های درست که باید برای آن فریاد زد پیشگیری است از طرفی به جای این که بگوییم داریم به پرونده ها رسیدگی می کنیم بهتر است که بگوییم چه کنیم که جرمی اتفاق نیفتد متاسفانه امروز جرم نرخ پیدا کرده و خلافکار می داند اگر گیر بیفتد می داند با پرداخت هزینه ای می تواند خود را نجات دهد. 
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در دولت ششم جرم نرخ پیدا کرد در واقع در آن زمان شهردار تهران به دولت گفت شما که نمی توانید به ما کمک کنید اجازه دهید تا ما خودمان درآمد داشته باشیم و این یعنی هوا بفروشیم و این جا بود که تراکم فروشی اتفاق افتاد و در واقع کار خلاف قابلیت نرخ گذاری پیدا کرد.
ارسال نظرات