سومین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی با ارائه ۲۱۵ مقاله در حوزه گفت‌وگو، مناظره و کرامت در اردبیل به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۹۵۸۵۰۱
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

سومین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی در اردبیل به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، اختتامیه سومین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، قائم مقام بنیاد امام رضا(ع) و مسئولان استانی و میهمانان و پژوهشگرانی از کشورها و استان‌های مختلف به میزبانی استان اردبیل برگزار شد.

380 پژوهشکر از کشورها و استان های مختلف در سومین همایش بین المللی رضوی

 سومین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی در اردبیل به کار خود پایان داد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در این همایش با اشاره به آثار ارائه شده در سومین همایش بین‌المللی رضوی در اردبیل اظهار داشت: ما در سومین همایش مناظرات رضوی پذیرای 380 پژوهشگر از کشورها و استان‌های مختلف بودیم که این تعداد از پژوهشگران تعداد 215 مقاله به دبیرخانه همایش ارائه کردند.

سیدناصر اسحاقی گفت: نسبت به سال‌های گذشته شاهد ژرف و توسعه افقی و عمقی در مقالات ارائه شده هستیم.

 وی با اشاره به پیشینه دینی و تاریخی استان اردبیل این استان را بنا به تاکید و فرمایش مقام معظم رهبری، مهد وحدت دانست و افزود: ما قبل از حکومت صفویه ایرانی به معنای واقعی نداشتیم تا اینکه بعد از حاکمیت صفویه اردبیل به عنوان منادی وحدت معرفی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: این همایش سومین همایش برگزار شده به میزبانی استان اردبیل است که به درایت و صلاحدید نماینده ولی فقیه در استان محور و موضوع آن مناظره و گفت‌وگو انتخاب شده که امسال این همایش را به صورت بین‌المللی در منطقه برگزار کردیم.

اسحاقی با بیان اینکه دین اسلام دین گفت‌وگو و قرآن نیز کتاب گفت‌وگوست، گفت:  گفت‌وگو و مناظره در اسلام اولویت هر محور و مولفه‌ای است و تا مناظره در دین اسلام باشد هیچگاه شاهد مناقشه نخواهیم بود.

روشنگری و علم امام رضا (ع) به حدی بود که حتی اهل علم و مناظره به آن اقرار داشتند

 سومین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی در اردبیل به کار خود پایان داد

دعا شکر عباس النجار محقق مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه کوفه در سومین همایش بین المللی گفتگو و مناظرات رضوی در اردبیل تصریح کرد: از جمله ویژگی های شاخص رفتاری امام هشتم شیعیان توجه به مناظره و گفتگوی دینی است.

وی افزود: هر چند تفاوت و تعارض افکار امری عادی است اما در دوران امام رضا (ع) مناظرات متعددی به خواست وی و با حضور نمایندگان و علمای مذاهب برگزار می شد.

محقق مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه کوفه افزود: اندیشه روشنگرانه امام در آن مقطع تاریخی موجب شده بود تا طرفداران بسیاری گرد وی آیند.

عباس النجار تاکید کرد: امام رضا (ع) در مناظرات شبهات اعتقادی را با برهان و استدلال پاسخ می گفت و هیچ اندیشه ای حتی انتقادی مورد تمسخر نبود.

وی تاکید کرد: حتی یک مورد از مناظرات به گوش نرسیده که امام به فرد منتقد یا با شبهه دینی توهین کرده باشد و این روحیه مورد ستایش است.

این محقق ادامه داد: روشنگری و علم امام به حدی بود که حتی اهل علم و مناظره به آن اقرار داشتند.

وی ضرورت امروز جامعه اسلامی را توجه به مناظره و گفتگو دانست و تاکید کرد: برای زندگی مسالمت آمیز در سایه قرآن نیازمند بهره گیری از الگوهای فکری و عقیدتی اهل بیت (ع) هستیم.

در این مراسم 215 مقاله در حوزه گفتگو، مناظرات و کرامت که 12 نفر تجلیل شدند و همچنین از 2 کتاب در این حوزه رونمایی شد.

همچنین دفتر خبرگزاری رضوی در اردبیل با حضور مسئولین و نماینده ولی فقیه که شبعه اردبیل پنجمین دفتر خبرگزاری رضوی در کشور می باشد از امروز آغاز به کار نمود.

سومین همایش بین‌المللی مناظرات رضوی در اردبیل به کار خود پایان داد

ارسال نظرات