جامعه پاسخگوی نیاز معلولان نیست

خبرگزاری بسیج: همزمان با روز جهانی معلول، نشست خبری با محوریت معلولان و بررسی نیازهای آنان با حضور مدیر آسایشگاه ، مدیران و معاونان حوزه معلولیت در آسایشگاه خیریه کهریزک برگزار گردید.
کد خبر: ۸۹۵۸۹۱۴
|
۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷

به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه کهریزک؛ نشست خبری با حضور محمدرضا صوفی نژاد مدیر آسایشگاه ، معاونین و پزشکان حوزه سلامت برگزار شد.

در ابتدای این نشست صوفی نژاد با تبریک روز جهانی معلولان به همه معلولین جامعه به ویژه آن دسته از توانخواهان که هم اکنون کهریزک خانه و کاشانه آنهاست، برای یکایک آنها ارزوی سلامتی و توفیق روزافزون داشت. وی کهریزک را مأمنی امن برای 650 نفر از معلولین برشمرد  که در  کارگاه هنری به فعالیت روزانه مشغول هستند.

خانم آذرمعنوی پزشک بخش معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک که خود نیز دچار معلولیت جسمی حرکتی است،  اظهار کرد: در روز جهانی معلول تنها به  تبریک و دغدغه بسنده می شود و آن هم فقط به معلولان جسمی حرکتی . هرگز صحبتی از معلولان ذهنی نمی شود. درصد بالایی از معلولین جامعه را معلولین ذهنی تشکیل می دهند که معمولاً حقوق آنها ضایع می شود. عدم اطلاع از شرایط معلولان جبران ناپذیر است.

علی رغم حرکت هایی که در سال های اخیر برای خدمت به معلولانصورت گرفته  اعم از پارک معلولان، پارکینگ ویژه در ترمینال های مسافرتی و پلاک اتومبیل ویژه معلولان بر داشته شده اما آرزو داریم با یک برنامه منسجم روزی شاهد گزارش های پربارتری از جامعه معلولان باشیم.

معنوی همچنین خواستار تصویب لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان شد تا به موجب آن بتوان مشارکت اجتماعی معلولان را افزایش و سطح زندگی آنها را  بهبود بخشید.

در ادامه دکترحمیده پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه کهریزک گفت: حوزه توانبخشی در چهار بخش فرهنگی، فیزیوتراپی و توانبخشی و خدمات مراقبتی در منزل ارائه می‌شود؛ توانایی معلولان، شناسایی و در کارگاه‌ها مشغول می‌شوند که در این زمینه 500 معلول فعال هستند. در حال حاضر 305 نفر از این خدمات استفاده می کنند که از این تعداد 280 نفرشان معلول هستند که در رده های مختلف معلولیت در منزل نگهداری می شوند. و در آسایشگاه کهریزک تهران ما 650 نفر معلول بستری داریم. 56 نفر از معلولان ما دانش آموز هستند و در حال حاضر  16نفر دانشجو با حمایت های کهریزک در حال تحصیل هستند.

همچنین دکتر پورفهیم با بیان اینکه  معلولان کهریزک تاکنون مدال های رنگی ورزشی کسب کرده اند گفت: 6 نفر از ورزشکاران مدال آور کهریزک در مسابقات پارالمپیک عضویت داشته  و تیم بوچیا و بسکتبال اغلب مقام نخست را به خود اختصاص داده است.  معلولان با اجرای تئاتر و موسیقی درمانی در طول هفته نوید افزایش به امید را یادآور می شوند.

معاون اجرایی آسایشگاه رضایی نیز با برشمردن نیازهای عمرانی و دغدغه های ایمن سازی برای معلولان و بازسازی حمام های قدیمی، تعویض تابلوهای برق، موتورخانه های قابل تعمیر را از مهمترین دغدغه های کهریزک برشمردند.

همچنین ایشان با بیان اینکه سالمند و معلول حداقل ترین تفریحاتش  تماشای تلویزیون است از نیاز کهریزک به  تلوزیون و یخچال در هر اتاق اشاره نمود.

همچنین در این نشست، فریبرز بختیاری معاون سلامت آسایشگاه کهریزک تهران گفت: یک میلیارد نفر معلول در سطح جهان وجود دارد که 10 تا 15 درصد آن در کشور ما زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر جامعه پاسخگوی نیاز معلولان نیست؛ از نظر درمان هم تا حدی که از دستمان برآید به این افراد در آسایشگاه کمک می‌کنیم و مراقبت‌هایی در منزل، اقامتی و مراقبت برای افرادی که حتی در خانه و بیمارستان جایی برایشان نیست، فراهم شده است.

وی گفت: دوسوم از مراجعان ما زنان هستند و در آسایشگاه کهریزک تهران گروه سنی معلولان 14 سال به بالا نگهداری می‌شوند. این درحالی است که تمام پشتیبانی‌ها از طرف مردم است. در حوزه مراقبت از سالمندان و معلولان به لحاظ علمی کارهای بزرگی دست یافته ایم. متاسفانه  محلی که در آن آموزش مراقبت از معلولان بشود را تا سال گذشته نداشته ایم . و کهریزک امروزه با داشتن مرکز آموزش عالی علمی کاربردی مجوز فعالیت پودمانی را اخذ و بزودی شاهد  تربیت کارشناسان مجرب مراقبت از سالمندان و معلولان خواهیم بود.

محسن باقری روانشناس معلولان نیز با اشاره به هدف گذاری روز جهانی معلولان و رسیدگی به معضلات معلولان شعار جهانی امسال معلولان:  " جامعه ای پایدار و انعطاف پذیربرای هم بسازیم" را یادآور شدند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار