دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه با بیان اینکه دانشجو باید مطالبه گر باشد گفت: خنثی و بی نظر بودن هیچ کمکی نه تنها به فرد که به جامعه هم هیچ کمکی نمی‌کند. هر یک از ما عضوی از جامعه هستیم و نظر هر کدام از ما در جامعه خیلی مهم است باید هم اگر جایی ایراد می‌گیریم آن را به قصد بهبود و نه تخریب بیان کنیم.
کد خبر: ۸۹۵۹۱۰۴
|
۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، روز ۱۶ آذر به مناسبت شهادت سه دانشجوى دانشکده فنى دانشگاه تهران به دست مزدوران رژیم شاه، روز دانشجو نامیده شده است. این دانشجویان به همراه جمعى از دانشجویان دیگر دانشگاه تهران، در اعتراض به ورود «نیکسون» (معاون رئیس جمهور آمریکا) دست به تظاهرات زده بودند که به وسیله مأموران شاه در صحن دانشگاه به شهادت رسیدند. شهیدان قندچى، بزرگ‏نیا و شریعت رضوى سه دانشجویی مى‏باشند که در تظاهرات اعتراضی به ورود «نیکسون» در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند.
روز ۱۶ آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.
به همین مناسبت با مهسا شانیان دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد ادبیات فرانسه به گفتگو نشستیم. شانیان در حال حاضر به غیر از تحصیل خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در شاهرود است و شاید همین علاقه مندی به خبرنگاری باعث شد تا انتخاب موضوع پایان نامه اش بی ارتباط با خبرنگار و کار خبری نباشد. وی در سال ۹۵ به عنوان جوان برتر و موفق شهرستان شاهرود انتخاب شد و در مراسمی از وی تجلیل شد.
لطفا خودتان را به طور کامل معرفی بفرمایید.
مهسا شانیان هستم متولد ۱۳۷۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد. مقطع کارشناسی را نیز در همین رشته از دانشگاه اصفهان دریافت کردم.
اگر به گذشته برمی گشتید، آیا باز هم همین رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردید؟
بی نهایت به رشته تحصیلیم علاقه مندم، از بچگی به یادگیری زبان علاقه داشتم و درمورد ادبیات هم کتاب خواندن را دوست داشتم در واقع به آثار داستانی خیلی علاقه داشتم و به نظرم بسیار مهم است هر کسی رشته تحصیلی اش را بر اساس علاقه مندی خود انتخاب کند تا با لذت درس‌ها رو دنبال کند، ولی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه شاید اگر به عقب بر می‌گشتم رشته دیگری را انتخاب می‌کردم. بالاخره نقش مسایل مالی در زندگی هیچ کس قابل انکار نیست و اهمیت خیلی زیادی دارد.
آیا در این مدت از امکانات و خدمات رفاهی دانشگاه مثل خوابگاه راضی بوده‌اید؟
من در هر دو مقطع در دانشگاه‌هایی درس خواندم که جزو بهترین‌های ایران هستند و به همین دلیل امکاناتشان هم در حد قابل قبولی هست البته الان به نسبت سال ورود به دانشگاهم در مقطع کارشناسی امکانات خیلی بیشتر شده است و دانشجو‌ها در رفاه بیشتری هستند. اگر دانشگاه‌ها امکاناتی را که برای اسکان و زندگی روزمره دانشجو لازم است را داشته باشند ایده ال هر دانشجویی میتواند باشد.
برای مثال در هر دو دانشگاه خوابگاه‌های ما داخل محوطه هست و بالطبع رفت و آمد راحت‌تر است درکنار آن فروشگاه، مجموعه‌های ورزشی، سلف، مسجد و حتی درمانگاه و مرکز مشاوره نیز باعث می‌شود نیاز‌های اولیه مخصوصا برای افراد غیر بومی برطرف شود.
زندگی خوابگاهی چطور است؟ چه مشکلاتی دارید؟
زندگی خوابگاهی سختی و شیرینی‌های خاص خودش را دارد، نمی‌گویم تلخی، چون به نظرم واقعا تلخ نیست فقط مقداری سخت است و البته همین سختی‌ها است که انسان را می‌سازد. در واقع وقتی در خوابگاه هستی انگار به طور هم زمان در دو دانشگاه جدا درس می‌خوانی که یکی از آن‌ها به فرد درس زندگی می‌دهد ودیگری هم بسته به رشته تحصیلی اطلاعات را در اختیارت قرار می‌دهد.
برای من حضور در دانشگاه اصفهان اهمیت فوق العاده‌ای داشت از جهت اینکه به دلیل واقع شدن این استان در مرکز ایران من در مدت کوتاهی با افرادی از اقوام و استان‌های مختلف و با فرهنگ‌های متفاوت آشنا شدم. تنوع فرهنگی در دانشگاه اصفهان بی نظیر بود البته در مشهد قضیه کمی فرق دارد و بیشتر دانشجو‌ها اهل شرق کشور هستند و از طرفی زندگی کردن با افرادی که از نظر فرهنگی و یا طرز فکر و خصوصیات اخلاقی با تو متفاوت هستند سختی‌های خاص خودش را دارد.
الان هم در دانشگاه مشهد تنوع قومی به تنوع ملیتی تغییر کرده است، چون تعداد دانشجو‌های خارجی زیاد شده و از بسیاری از کشور‌ها دانشجو‌هایی در کلاس‌های درس ما حضور دارند و این هم به نظر بنده یک نکته مثبت است.
مبلغی هم بابت خوابگاه یا غذا‌های روزانه پرداخت می‌کنید؟
بله برای ما هر ترم خوابگاه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و مبلغ غذا هم بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ هست و البته این امکان را داریم که غذا‌های بیشتر و با مبلغ بالاتر هم از سلف دانشگاه بخریم. ولی دانشجو‌های شبانه هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند.
موفقیت را در چه چیزی می‌بینید؟ در تحصیل دانش یا عوامل دیگری هم هست؟
به نظرم برای موفقیت دو عامل علاقه و تلاش در اولویت هستند و بقیه عواملی که باعث موفقیت فرد میشوند در رده‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند. هر کاری را که با علاقه انجام بدهی و تلاش کنی در هر موقعیتی که هستی بهترین فرد در انجام آن کار هستی، موفق میشوی و خیلی هم ربطی به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل ندارد.
الآن خود را آدم موفقی می‌دانید؟
نمیتوانم بگویم موفق نیستم، ولی هنوز به نقطه ایده الم نرسیده ام.
عضو کدام یک از تشکل‌های دانشجویی هستید؟
عضو هیچ تشکلی نیستم
موضوع پایان نامه خود را مشخص کرده اید؟
موضوع پایان نامه من تقریبا بین رشته‌ای هست نوعی از ارتباط بین روزنامه نگاری و ادبیات. تاثیر حادثه نویسی و یا به عبارت ساده‌تر اخبار صفحه حوادث روزنامه‌ها را در خلق آثار ادبی نزد دو نویسنده معاصر فرانسوی بررسی می‌کنمکه البته یکی از آن‌ها روزنامه نگار هم هست.
دلیل خاصی برای انتخاب این موضوع پایان نامه وجود داشت؟
بله، به غیر از تحصیل خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا هستم و شاید علاقه به کار خبری و شغل فعلی یکی از دلایلی بود که باعث شد این موضوع را برای پایان نامه انتخاب کنم.
برنامه شما برای آینده چیست؟ قصد ادامه تحصیل دارید؟
انشالله قصد ادامه تحصیل را دارم و مشغول بررسی هستم که در ایران ادامه تحصیل بدهم یا کشور دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم.
رسالت دانشجوی مسلمان در برخورد با استکبار و هرگونه ظلم جهانی چیست؟
به نظرم نباید نسبت به وقایع اطرافمان بی تفاوت باشیم. انسان دوستی مهم‌ترین ویژگی هرفردی باید باشد مخصوصا ما مسلمان‌ها که ادعا می‌کنیم بهترین دین و پیامبر مهربانی‌ها را داریم. حالا این وسط فرقی نمی‌کند که انسان‌های اطرافمان چه دینی دارند هر جا که ظلمی اتفاق افتاد نباید بی تفاوت باشیم هرکسی با امکانات و در حد توان خود می‌تواند مبارزه کند یکی با قلمش یکی با علمش و یا هر چیز دیگری.
خصوصیت اصلی دانشجو بی طرف بودن و عدم اتصال به حلقه‌های قدرت و ثروت است، این موضوع مهم بعنوان کارکرد ویژه دانشجو در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی چگونه باید حفظ شود؟
شاید این سوال هم جوابش در پاسخ سوال قبلی باشد اصل بی طرفی یعنی به انسان‌ها آنطور که هستند نگاه کرد و نه دین و مذهب و عقاید و گرایش‌های سیاسی. همه ما مخلوقات خداوند هستیم و بودن مان بی دلیل نیست خب حالا در صورتی که خودمان بی طرف باشیم و به جناح خاصی وابسته نباشیم می‌توانیم از این زاویه هم به دنیا نگاه کنیم.
نقد منصفانه و مطالبه گری دانشجویان با توجه به استقلالی که دارند در هدایت آرمان‌های انقلاب اسلامی که آزادی طلبی و استقلال همه جانبه است نقشی اثرگذار و بی بدیل است چگونه دانشجو می‌تواند این نقش را ایفا کند؟
قطعا دانشجو باید مطالبه داشته باشد خنثی و بی نظر بودن هیچ کمکی نه تنها به فرد که به جامعه هم هیچ کمکی نمی‌کند. هر یک از ما عضوی از جامعه هستیم و نظر هر کدام از ما در جامعه خیلی مهم است نمی‌شود یک گوشه نشست و فقط غر زد و از شرایط گله کرد باید هم اگر جایی ایراد می‌گیریم آن را به قصد بهبود و نه تخریب بیان کنیم و اگر کاری هم در این راه از دست ما برمی آید انجام دهیم. دادن انرژی‌های منفی اول به خود فرد ضرر می‌زند و بعد هم تاثیر در جامعه می‌گذارد.
در پایان، انتظارات و پیشنهادات خود را مطرح نمائید؟
خواسته ام این است که در زمان‌های غیر انتخابات هم به قشر دانشجو و خواسته هایشان اهمیت دهند و نسبت به نقد و یا احتمالا صدای بلند چند تا جوان که دغذغه آن‌ها اعتلای کشورشان است رفتار قهری نداشته باشند.
گفتگو: فاطمه غریب-نسل شاهوار
ارسال نظرات