عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مبانی و مدل‌های بومی اقتصاد ایران دانش‌بنیان بودن اقتصاد را از قواعد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان سهم موثری در مقاوم‌سازی اقتصاد دارد.
کد خبر: ۸۹۵۹۳۳۵
|
۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، دکتر علی سعیدی ظهر امروز در کارگاه تربیتی سفیران اقتصاد مقاومتی که در حوزه شهید بهشتی برگزارشد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به دنبال تجدید ساختار در اقتصاد کشور است و یک مقوله بسیار گسترده و دارای ارکانی می‌باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی متفاوت از دیگر اقتصادهاست، افزود: اقتصاد لیبرالیستی معتقد است که مکانیزم بازار باید همه امور اقتصادی را اداره کندو قصد دارد که رویکرد خود را ترویج و از این طریق ارکان اقتصاد مقاومتی را در خود هضم کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مبانی و مدل‌های بومی اقتصاد ایران ادامه داد: نظام سوسیالیستی معتقد است که باید از مسیر نهاد‌ها و دولت اقتصاد را باید مقاوم کرد.

وی به سیاست اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: در این اصل رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که نهاد‌های کارآمد به دست آحاد مردم باشد، ولی متاسفانه خصوص‌سازی بویژه در دوره سازندگی بصورت سرمایه‌داری اداره شد.

سعیدی خاطرنشان کرد: ما اگر به اقتصاد مقاومتی نگاه کلان داشته باشیم باید بگوییم که اقتصاد مقاومتی یک تئوری اقتصادی است و دارای مبانی و قواعد رفتاری و توصیه‌های سیاستی است که مسائل اقتصادی را حل می‌کند.

وی بیان داشت: سال ۸۹ رهبر معظم انقلاب عنوان اقتصاد مقاومتی را برای اولین بار مطرح نمودند و در سال ۹۲ نیز سیاست‌های آن ابلاغ شد.

اقتصادمقاومتی نظام اقتصادی ما را ترمیم می‌کند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مبانی و مدل‌های بومی اقتصاد ایران در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی می‌تواند ساختار و نظام اقتصادی کشور ما را ترمیم کند و اولین گام برای اجرای مقاوم‌سازی اقتصاد، نفی تئوری غرب است. نظریه اقتصاد مقاومتی شاخصه‎های کلی دارد که بر اساس آن می‌توان مقاوم بودن هر نوع اقتصادی را برآورد کرد.

وی درون‌زا بودن، برون‌گرا بودن و پویا و پیشرو بودن را از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اقتصاد برون‌گرا بدین معناست که در بازار‌های جهانی و حوزه‌های برون‌مرزی فعالیت داشته باشیم.

سعیدی در ادامه ابراز داشت: اقتصاد‌های برون‌گرا صادرات خوبی دارند و مبتنی بر حمل و نقل و ترانزیت است.

وی شاخصه پویایی اقتصاد مقاومتی را مهم عنوان کرد و گفت: چنانچه اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا باشد، ولی پویا نباشد مقاوم نخواهد بود.

این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه غرب به برون‌گرا بودن اقتصاد توجه ویژه دارند، گفت:، اما به دنبال این هستند که کشورمان را به نفت و گاز وابسته کنند و برای افزایش صادرات و رسیدن به منافع خود القا می‌کنند که به جای تولید فقط واردات داشته باشیم این در حالی است که درصد واردات کشور‌های غربی بسیار اندک است.

حرکت در مسیر سیاست تکنوکرات‌ها تعطیلی واحد‌های تولیدی را به دنبال دارد

وی تصریح کرد: نگاه تکنوکرات‌ها نیز در کشورمان طوری است که اگر بر اساس سیاست‌های آن‌ها اگر پیش برویم شاهد تعطیلی همه کارگاه‌ها و کارخانه‌ها باید باشیم.

سعیدی، مردم محوری را از قواعد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: فرصت فعالیت اقتصادی را باید به مردم داد. چین و هند به لحاظ اقتصادی بسیار موفق عمل کرده‌اند چرا که ساختار اقتصادی این دو کشور بر مبنای کارگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: عدالت‌محوری قاعده دیگر اقتصاد مقاومتی است. تا زمانی که در جامعه، ثروت به دست عده‌ای خاص باشد نه تنها اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود بلکه بخشی از منابع کشور نیز هدر می‌رود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مبانی و مدل‌های بومی اقتصاد ایران اظهار داشت: قاعده دیگر اقتصاد مقاومتی، دانش‌بنیان بودن است که تضمین‌کننده پویایی اقتصاد و جبران عقب‌ماندگی اقتصادی است.

وی ادامه داد: اگر در صنایع خود نوآوری نداشته باشیم همیشه وابسته به تکنولوژی خارج خواهیم بود.

سعیدی تصریح کرد: اینکه غرب می‌خواهد جلوی پیشرفت ما را در حوزه فناوری نانو و انرژی هسته‌ای بگیرد به این خاطر است که می‌خواهد اقتصاد ما وابسته باشد به همین دلیل با هجمه عظیم به دنبال این است که جلوی کار‌های نوآورانه ما را بگیرد.

وی در پایان داشتن روحیه جهادی را یکی دیگر از قواعد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این قاعده فقط خاص فرهنگ ماست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها