چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز آغاز شد

چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز با اجرای نمایش هنرمندان بیجار و ارومیه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به این هنر‌های نمایشی و تئاتر آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۵۹۶۴۱
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
در اولین روز جشنواره، دو اثر از ۱۳ اثر راه یافته به جشنواره، نمایش‌های ئه وانگه ل. از بیجار به کارگردانی غلامرضا همتیان و عیشا از ارومیه اثر حامد اسماعیل وند به روی صحنه رفتند.

نمایش اول داستان زن و مرد چوپانی بود که حوادثی برای آنان اتفاق می‌افتد و نمایش دوم به بحث داعش و وقایع کشتار مردم شهر شنگال و حمله داعش پرداخت.

برپایی عکس هنرمندان فقید عرصه نمایش امجد علیمرادی، خالد خاکی، آزاد زارعی، سیروان رحمانی و علی و عبدالله راشدی، برگزاری نمایشگاه فروش عکس از سوی علی اسدی و شنه دژاگه به نفع زلزله زدگان کرمانشاه، برگزاری جلسات نقد و بررسی و همچنین نمایشگاه عکس دوره‌های گذشته جشنواره توسط محمد فرج زاده و خالد سعیدپور از بخش‌های جانبی اولین روز جشنواره بود.

در دومین روز از جشنواره تئاتر دیل کراوه کان از مریوان به کارگردانی محمد امین کهنه پوشی، کارگاه آموزش عکاسی تئاتر توسط بهروز اسراری، نمایش‌های درویش مودی از ارومیه به کارگردانی رسول بانگین، خیال پاکزاد از پاوه اثر سعید پاکزاد و تئاتر له پشت درگا از بوکان به کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده اجرا می‌شوند.

در سومین روز از برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری، نمایش مردووه بی کفنه کان از مریوان به کارگردانی فاتح باد پروا، کارگاه آموزش بازیگری توسط پرستو گلستانی، نمایش سه رده می‌بی تاوانی از مهاباد اثر امید خاکپور، نمایش امپراتور و آنجلو از تهران به کارگردانی دنیا گفتاری و تئاتر زه ماوه نی خوین از سقز اثر پرویز احمدی به روی صحنه خواهند رفت.

همچنین در چهارمین روز از جشنواره نمایش پانکیه کان از سنندج به کارگردانی حسن ترقی، کارگاه آموزشی تئاتر شورایی توسط علی ظفر قهرمانی نژاد و تئاتر په ریخان از تهران اثر منصور حسین زاده نمایش داده خواهند شد.
مراسم اختتامیه نیز با حضور مسئولان و هنرمندان در روز یکشنبه ۱۹ آذر ساعت ۲۱ برگزار می‌شود و از نفرات و گروه‌های برتر تقدیر خواهد شد.

بر اساس فراخوان به گروه‌های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره با نظر کارشناسی حداقل ۱۰ میلیون ریال و حداکثر ۲۵ میلیون ریال جایزه تعلق خواهد گرفت.

نگاه ویژه به شعار سال (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) و توجه ویژه به زبان کُردی و مفاهیم فرهنگ کهن کُردستان با رویکردی خلاقانه و نو، باز آفرینی آیین ها، رسوم و سنت‌های کُرد‌ها در قالب نمایش، نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز بویژه مسائل خانواده، جوانان و طلاق و مبارزه با مصرف مواد مخدر و ارائه نمایش‌هایی در جهت نفی خشونت و جنگ طلبی در حمایت از گسترش صلح جهانی از محور‌های مورد تاکید این جشنواره است.

این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و انجمن هنر‌های نمایشی استان کردستان با همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی، انجمن هنر‌های نمایشی ایران، فرمانداری سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در راستای ارتقا، تشویق و ترویج هنر نمایش در جامعه با تاکید بر تولید نمایش‌هایی مبتنی بر فرهنگ کردستان در حال برگزاری است.

جشنواره تئاتر کُردی از سال ۷۸ به مدت شش سال متوالی برگزار شد، اما بدلیل مشکلات مالی این جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال ۸۷ برگزاری آن از سر گرفته شد و تا سال ۹۰ به مدت چهار دوره دیگر پیگیری و اجرا شد.

این جشنواره در سال‌های ۹۱ و ۹۲ برگزار نشد و از ۹۳ دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۹۴ نیز دوازدهمین دوره این جشنواره با حضور ۱۲ گروه نمایشی از ایلام، بانه، بوکان، تهران، دیاربکر ترکیه، سقز، سلیمانیه عراق، سنندج، شیروان، کرمانشاه و مریوان از ۱۵ تا ۱۹ شهریور در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز برگزار شد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار