مدرس دانشگاه تهران :

تحقیق و توسعه در اقتصاد ایران مهجور افتاده است

مدرس دانشگاه تهران با انتقاد از سهم اندک تحقیق و توسعه در اقتصاد ایران گفت: بر اساس سند چشم انداز در سال ۱۴۰۴ ما باید شاهد سهم ۴ درصدی تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی کشور باشیم .
کد خبر: ۸۹۵۹۶۷۷
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه امروز اهمیت و جایگاه دانش در حوزه اقتصادی روزبه روز در حال افزایش است، افزود: در سال 1999 میلادی بود که بانک جهانی (WB) پروژه دانش برای توسعه را راه اندازی نمود که در پی آن تلاش می شد درباره اهمیت دانش در فرایند پیشرفت جوامع به مدیران، سیاست مداران و افکار عمومی اطلاع رسانی شود.
وی با اشاره به اینکه در این راستا هم اکنون بیش از 50 درصد GDP کشورهای توسعه یافته از فعالیتهای ماده بنیان تغییرپیدا کرده و از طریق فعالیتهای دانش بنیان حاصل می شود، افزود: گزارشها نشان می دهد که سرمایه گذاری جهانی در تحقیق و توسعه(R&D) با رشد 5/3 درصدی در سال 2016 به نزدیک 2 تریلیون دلار رسیده است که مطابق انتظار بالاترین میزان آن مربوط به کشورهای ایلات متحده، ژاپن، چین ، آلمان و کره جنوبی بوده است.
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در سالهای اخیر کشورهای آسیایی بالاترین رشد را در سرمایه گذاری تحقیق و توسعه داشته اند و 40 درصد از سهم جهانی مربوط به این کشورهاست.
طباطبایی ادامه داد: در مقیاس خرد نیز شرکتها و موسسات بزرگ سهم قابل توجهی از هزینه خود را در تحقیق و توسعه برای فرایند مداوم تولید و بازیابی دانش هزینه می کنند.
وی با اشاره به مثالی در این خصوص گفت: جالب توجه است که بدانیم شرکت آمازون در سال 2016 بیش از 16میلیارد دلار و شرکت سامسونگ نزدیک به 13میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده اند.
مدرس دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی به تحقیق و توسعه در اقتصاد ایران گفت: بر اساس سند چشم انداز در سال 1404 ما باید شاهد سهم 4 درصدی تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی GDP کشور باشیم اما بر اساس آخرین گزارش ها در سال 2016 سهم R&D از تولید ناخالص داخلی ایران کمتر از یک درصد بوده است.
کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه امروز استارت آپ ها به عنوان نمادهای ظهور دانش و فناوری های نوین در حوزه اقتصادی، بستر اقتصادی کشور ما را تغییر داده اند، گفت: اگر فعالان اقتصادی، مدیران و تصمیم گیران نسبت به تغییر و تحولات دانش بنیان فضای اقتصاد بی تفاوت باشند نمی توانند در فضای رقابتی اقتصاد جهانی موثر بوده و حتی امکان دارد همین وضعیت فعلی نیز دچار تزلزل شود.

ارسال نظرات