با شفاف‌‌شدن ابهامات «سقف سرعت محدود» و «تعلق حداکثر نصف مصرف منصفانه به ترافیک خارجی» نتیجه نهایی تغییرات قیمت اینترنت برای کاربران مشخص شده است.
کد خبر: ۸۹۵۹۹۳۰
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵


 به گزارش خبرگزاری بسیج، تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت نامحدود (حجمی) از 12 آذرماه اجرایی شده است.

براساس این تعرفه‌های نهایی از این پس محاسبه قیمت اینترنت براساس سرعت خواهد بود و هر سطح سرویس دارای یک سرعت معین و سقف مصرف منصفانه است.

طی اطلاع‌رسانی در نشست خبری وزیر ارتباطات، آخرین ابهامات باقی مانده در این طرح شفاف شد و مشخص شد که در این تعرفه‌گذاری سقف سرعت در هر سرویس محدود است و حداکثر نصف سقف مصرف منصفانه به اینترنت بین الملل می تواند تعلق بگیرد. 

یکی از ابهامات درباره تعرفه گذاری جدید باز بودن یا نبودن دست شرکت ها برای ارائه اختیاری سرعت بالاتر به کاربران بود. برای مثال سوال بود که در سرویس 2 مگ ارائه سرعت بیشتر 2 تا 16 مگ مجاز است یا خیر؟

به گفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، «طبق مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کف و سقف سرعت هر سرویس باید عینا توسط شرکت رعایت شود. مدل اقتصادی تعرفه‌گذاری جدید فروش سرعت است و منطق ارائه مجانی سرعت بیشتر توجیه اقتصادی ندارد.»

وزیر گفت: «اگر شرکتی می‌خواهد از جیب خود به رایگان سرویس بدهد منع نمی‌کنیم مگر اینکه شرکت دیگری به دلیل دمپینگ (زیر قیمت‌فروشی) شکایت کند.»

بنابراین طبق مصوبه شرکت‌های اینترنتی مجاز به باز گذاشتن سرعت برای ایجاد رقابت نیستند.

همچنین روش محاسبه سقف مصرف منصفانه مشخص شد و برای مثال سقف منصفانه 20 گیگ به معنای 10 گیگ اینترنت بین‌الملل یا 20 گیگ اینترنت داخلی است و در صورت استفاده ترکیبی نیز نسبت ترافیک خارجی به داخلی 1 به 2 است.

بنابراین در عمل سقف سرعت اینترنت محدود شده و اینترنت آن طور که کاربران تصور می کردند نامحدود حجمی نشده است.

با ارائه جداول نهایی تعرفه‌ها، اکنون شرایط برای مقایسه تعرفه های قبلی و جدید فراهم است.

جداول نهایی تعرفه‌های اینترنت ثابت نامحدود برخی شرکت‌ها به گونه‌ای تعریف شده که در نگاه اول مجموع میزان ترافیک بیشتر به نظر می رسد. در این مقایسه برای توضیح روشن تر صرفا میزان ترافیک بین الملل مد نظر قرار گرفته است. مخاطبان برای محاسبه میزان ترافیک داخلی باید همین اعداد را دو برابر (برای شرکت پیشگامان سه برابر) کنند.

لیست شرکت ها کمترین سرعت (512کیلوبیت برثانیه) معیار ترافیک حجم منصفانه/ هزینه ماهانه سرعت معقول (8مگابیت برثانیه) معیار ترافیک حجم منصفانه/ هزینه ماهانه بیشترین سرعت (16مگ برثانیه) معیار ترافیک حجم منصفانه/ هزینه ماهانه
شرکت آسیاتک 10 گیگ/ 12.5 تومان 75گیگ/ 50 هزار تومان 150گیگ/ 80 هزار تومان
شرکت شاتل 12.5گیگ/ 12.5 هزار تومان 80گیگ/ 50 هزار تومان 160گیگ/ 80 هزار تومان
شرکت مخابرات 10گیگ/ 12.5 هزار تومان 60گیگ /50 هزار تومان

175گیگ/ 80 هزار تومان

شرکت پارس آنلاین 8گیگ/ 12.5 هزار تومان 48گیگ/ 50 هزار تومان

100گیگ/ 80 هزار تومان

شرکت پیشگامان 10گیگ/ 12.5 هزار تومان 60گیگ/ 50 هزار تومان

150گیگ/ 80 هزار تومان

شرکت های وب  8گیگ/ 12.5 هزار تومان 75گیگ/50 هزار تومان

120گیگ/ 80 هزار تومان

شرکت فن آوا 15گیگ/ 12.5 هزار تومان 122.5گیگ/ 50 هزار تومان

225گیگ/ 80 هزار تومان

شرکت صبانت 8گیگ/ 10 هزار تومان 60گیگ/ 50 هزار تومان

120گیگ/ 80 هزار تومان

این جدول براساس قیمت های فعلی شرکت ها تنظیم شده است.

با توجه به روشن شدن دو ابهام «سقف سرعت محدود» و «تعلق حداکثر نصف مصرف منصفانه به ترافیک خارجی» و مقایسه تعرفه‌های جدید با قدیم جمع‌بندی این است تعرفه‌های جدید برای مشترکان پرمصرف مناسب است و برای مشترکان کم‌مصرف که خواهان سرعت بالا و حجم کم هستند راهکاری ندارد.

همچنان که وزیر ارتباطات نیز به این دسته از مشترکان که مصرفی در حدود 4 گیگ دارند استفاده از سرویس های حجمی اینترنت موبایل یا TD-LTE را توصیه کرد. TD-LTE هنوز در بسیاری مناطق پوشش ندارد. 

ارسال نظرات