خبرهای داغ:
یکی از هنرمندان و کارآفرینان بسیجی بازار هنرهای دستی متاسفانه رونق چندانی ندارد، از مسئولان خواستار ایجاد بازارچه محلی برای نمایش و فروش صنایع و هنرهای دستی شد.
کد خبر: ۸۹۶۰۰۴۵
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵

بهمن رنجبر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: من از سال ۸۰ به کار معرق مشغول هستم ولی به صورت حرفه و شغل اصلی برام نبوده و برای دل خودم کار می کنم هرچند فروش هم داشتم ولی آن چنان که به عنوان شغل به آن نگاه کنم، چراکه بازار کار در مسائل هنری خیلی ضعیف است.

وی ادامه داد: کارگاه کوچک ۱۲ متری دارم چراکه این کار محیط بزرگی نمی خواهد و در یک اتاق   ۹یا ۱۲ متری هر شخص به راحتی میتواند کارش را به نحو احسن انجام دهد ولی برای فروش کار هنری محل مناسب لازم است تا مردم آن را ببینند و بخرند.

رنجبر اضافه کرد: هنر معرق هنری است که از درون باید فعال باشد و اگر ذوق و علاقه نباشد و پیش استاد و از روی اجبار یا حرفه و شغل بخواهیم این هنر رو یاد بگیریم  شاید در چند مدت یاد بگیریم ولی ماندکار نخواهد بود و با نخستین مشکل بازار فرد دلسرد شده و کنار می کشد بنابراین هنر معرق هنر است و تنها به عنوان شغل نمی توان آن را دید.

مسئولان برای کارهای دستی بازارچه محلی ایجاد کنند

این هنرمند بسیجی بها دادن مسئولان به هنرمندان را مهم ترین مساله در حمایت آن ها عنوان و بیان کرد: متاسفانه در مراسم ها و ... مسئولان در ظاهر دم از فرهنگ و هنر و اهمیت آن می زنند ولی در عمل کاری نمی کنند و پس از مرگ هنرمند به وی لقب استاد می دهند که در واقع باید به آن ها گفت؛ تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم/ روزی سراغ وقت من آیی که نیستم.

رنجبر با بیان اینکه هنر معرق علاوه بر فضایی برای کار ابزار خاص خودش را برای خلق چوب به اشکال مختلف دارد، به حضور خود در نمایشگاه های مختلف در زمینه معرق اشاره کرد که در آن آثارش را به نمایش گذاشته است.

مسئولان برای کارهای دستی بازارچه محلی ایجاد کنند

وی در خصوص مدت زمان خلق آثار در زمینه معرق نیز اضافه کرد: حاق اثر بستگی به نوع و اندازه آن متفاوت است و شاید برخی در عرض چند روز کار و تمام شود ولی برخی با توجه به ریزه کاری و ... آن یک سال طول کشد.

رنجبر تشویق و همراهی مادر و همسرش را مهم ترین انگیزه برای فعالیت در این زمینه عنوان و بیان کرد: هنر معرق را از زمانی که فراگرفتم و کار کردم به بسیاری از جوانان هم یاد دادم که الان برای خود هنرمند قابلی هستند.

 وی در زمینه پرورش و تکثیر کاکتوس نیز فعالیت چشمگیری دارد که توانسته تاکنون 200نوع کاکتوس رو تولید و تکثیر کرده و در گلخانه اش برای چهار نفر مستقیم اشتغال ایجاد کند.

 

ارسال نظرات