بیش از ۵۰۰ سال از ایستادگی قلعه پرتغالی ها درجزیره هرمز می گذرد که اکنون به علت بی توجهی مسئولان دچار سستی و ریزش شده و وعده ۳۰میلیاردی نوبخت برای بازسازی قلعه در تلاطم امواج دریا به هرمز نرسیده است.
کد خبر: ۸۹۶۰۲۵۰
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، هرمز جزیره ای بیضی شکل است که در میان آب های نیلگون خیلج فارس واقع شده است. وجود گنبدهای نمک خوراکی و خاک های رنگی در این جزیره باعث شده  که نگین زمین شناسی ایران نام گیرد.

جزیره هرمز بیش از یک قرن در دستان بیگانگان پرتغالی قرار داشته است؛ آلفونسو د آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۹۱۲ شمسی پس از کشتار فراوان موفق به تصرف جزیره هرمز شد و یک سال بعد شروع به ساختن قلعه ای در این جزیره کرد.

این قلعه در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا واقع شده و بنای قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است ارتفاع دیوارها ۱۴ متر و قطر آن ها ۵/۳ متر ثبت شده است همچنین تاسیسات قلعه شامل برج سربازخانه، مقر فرماندهی، کلیسا، آب انبار و زندان است.

ساخت این قلعه ۳۰ سال به طول انجامید و به مدت ۱۱۵ سال مورد استفاده استعمارگران پرتغالی قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۰۳۱ شمسی توسط امام قلی خان، یکی از امرای شاه عباس از اشغال پرتغالی ها خارج شد.

این سازه نمایانگر سال های سختی است که در زمان استعمار بر مردم جزیره هرمز گذشته است و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری جزیره مورد توجه همگان است و گردشگران زیادی را به جزیره هرمز می کشاند.

اکنون سال های طولانی است که غباری از بی مهری این بنای تاریخی را پوشانده و از عظمت بنا چیزی جز تلی از خاک و سنگ نمانده است و بهترین شاهد بر این ادعا فرو ریختن بخشی از دیوار قلعه در روز جمعه هفته گذشته است.

دیوارهای قلعه بعد از گذشت ۵۰۰ سال ایستادگی اکنون به علت مرمت نشدن و بی توجهی مسئولان دچار سستی و ریزش شده اند و با ادامه روند بی توجهی ها چیزی از این قلعه تاریخی نخواهد ماند که گردشگران را به جزیره هرمز بکشاند و به نوعی باعث فلج شدن اقتصاد و معیشت مردم این جزیره در فصل هایی که صیادی نان آور آنان نیست، می شود.

دیوارهای قلعه پرتغالی ها زخم خورده فرهنگ پایین برخی از بازدید کنندگان

افشین نخعی، یکی از بازدید کنندگان قلعه پرتغالی ها در گفتگو با خبرنگار هرمز، اظهار کرد: اگر در زمانی جز نمایش فرش خاکی به قلعه پرتغالی ها سری بزنیم چیزی جز دیوارهای فرو ریخته قلعه برای دیدن وجود ندارد و هیچ مجسمه ای که یادآور حضور سربازان پرتغالی باشد درون قلعه نمی بینیم و جای آن را موتور سیکلتی قدیمی گرفته است.

این بازدید کننده تصریح کرد: مدتی است که در نتیجه جزر ومد آب دریا وارد قلعه شده  و راکد مانده از آنجایی که راهی برای خروج آب در ساختمان قلعه تعبیه نشده  می تواند خسارات جبران ناپذیری را به قلعه وارد کند.

نخعی با تاکید بر فرسایش پله های آب انبار و کلیسای قلعه پرتغالی ها، بیان کرد: پله ها در اثر گذشت زمان و ترددها دچار فرسایش شده اند و راه رفتن بر روی آن ها بسیار دشوار است.

وی گفت: دیوارهای بخش فوقانی قلعه فاقد حفاظ مقاوم و استاندارد است و در بخش های گسترده ای از دیوار هیچ گونه حفاظ و مانعی به چشم نمی خورد که این موضوع بسیار خطر آفرین است.

این بازدید کننده با اشاره به آسیب های وارد شده به ساختمان قلعه، خاطرنشان کرد: دیوارهای قلعه پرتغالی ها زخم خورده فرهنگ پایین برخی از بازدید کنندگان است و در نقاطی از آن شاهد یادگاری ها و دیوار نوشته های این گردشگران هستیم.

میراث فرهنگی به وعده دو ساله نوبخت چشم دوخته است

اشکان مختاری، قائم مقام اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه اولویت سازمان مرمت قلعه پرتغالی ها است، اظهار کرد: در ۵ سال گذشته مرمت هایی در بخش های مختلف قلعه صورت گرفته  که به علت مستمر نبودن این فعالیت ها نتیجه ای در پی نداشته است.

قائم مقام اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان با بیان اینکه برای مرمت قلعه اعتباری دریافت نشده، تصریح کرد: در سفری که آقای نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بهمن ماه سال ۹۵ به جزیره هرمز داشتند، وعده ای مبنی بر اختصاص یافتن بودجه ای ۳۰ میلیارد ریالی برای قلعه پرتغالی ها، دادند.

مختاری ادامه داد: اکنون بعد از گذشت حدودا دو سال وعده ۳۰ میلیارد ریالی رئیس سازمان بودجه و برنماه ریزی عملی نشده است و امیدواریم تا پایان امسال دریافت این مبلغ محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: هر زمان که این اعتبار به سازمان میراث فرهنگی تزریق شود، آماده مرمت و بهسازی حفاظت از قلعه خواهیم بود.

ارسال نظرات