خبرهای داغ:
صورت گرفت:

دیدار اعضای شورای شهر قزوین با استاندار

اعضای شورای شهر قزوین با استاندار قزوین دیدار کردند و مهمترین مشکلات این شهر را با استاندار در میان گذاشتند.
کد خبر: ۸۹۶۰۲۵۷
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، فرج اله فصیحی رامندی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین در جریان بررسی ورودی های شهر در جلسه مشترک استاندار با اعضای شورای شهر و مدیران استانی و شهری اظهار کرد: آیا لازم است که شورای عالی معماری و شهرسازی اینقدر ریز پروژه های شهری قزوین را مورد بررسی قرار دهد؟! در سایر استان ها هم اینگونه عمل می کنند؟
وی ادامه داد: مشکل نیمه کاره ماندن برخی پروژه های کلان شهر قزوین، به شورای عالی شهرسازی و معماری برنمیگردد و در درون مدیران استانی باید آنرا جست و جو کرد چرا که به مرکز انتقال می دهند و آنها را وادار به مداخله می کنند..
فصیحی رامندی تبیین کرد:برخی مدیران استانی با اعمال سلیقه و حتی با تکیه بر نگرش نادرست حذف رقیب، مسائل شهری را به سمت مراجع بالادستی ارجاع می دهند و این باعث می شود پروژه هایی مثل ورودی های شهر متوقف شود.
این مسئول ابراز کرد: اینکه با راه اندازی شو داخلی و پای کار آوردن تشکلهای غیر دولتی و رسانه ها، جریانی به پا میکنند که کار متوقف میشود.
فصیحی رامندی خطاب به اتاندار قزوین گفت: از حضرتعالی بعنوان استاندار با تجربه تقاضا دارم به موضوع ایجاد هماهنگی بین مدیران عنایت ویژه داشته و مشکلات مطروحه را مدیریت و با تدوین راهکار برای آنها، به حل بسیاری از مشکلات عمرانی شهر پایان دهید.
سرمایه گذاران با محدودیتهای موجود، رغبتی به ساخت و ساز در بافت فرسوده ندارند/احیای باغستانهای سنتی بدون صرفه اقتصادی باغداران مقدور نیست
مهدی عبدالرزاقی، رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین نز در نشست مشترک شورا و شهرداری با استاندار، فرماندار، معاون عمرانی استاندار و دیگر مدیران استانی و شهری در جریان بررسی پروژه شهید انصاری شرقی گفت: با اشاره به حضور اتباع بیگانه و افغانی های مستقر در بافت تاریخی و به ویژه شهید انصاری شرقی باید تاکید کنم که ما وقتی پهنای خط میراثی و آثار تاریخی را آنقدر گسترش می دهیم و فضا را چند برابر میکنیم و ارتفاع ساختمانها را 7 متر و یا 7ونیم متر درنظر می گیریم، دیگر برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد که در این بافت ساخت و ساز انجام دهد.
وی ادامه داد: وقتی خانواده های اصیل و بومی از بافت کهن و فرسوده کوچ میکنند، باید هم جای آنها را افغانی ها و اتباع بیگانه بگیرند، الان بخش اعظم افرادی که در شهید انصاری شرقی زندگی میکنند، از اتباع بیگانه هستند.
عبدالرزاقی تبیین کرد: اگر قرار باشد پروژه ای که شهرداری طی 6 سال قبل در آن 20 میلیارد تومان هزینه کرده (که مطابق نرخ امروز 40 میلیارد میشود) و حال با صرف هزینه 20 میلیارد دیگر، به پیاده راه تبدیل شود و در آن صنایع دستی، شیرینی و باقلوای قزوین به فروش رسانده شود و در مقابل، محل حضور اتباع بیگانه باشد، ستودنی نیست.
وی یادآور شد: قزوین با مشکلاتی گره خورده است و پروژه شهید انصاری شرقی یکی از این مشکلات است، اگر این شرایط ادامه دار باشد، مطلوب نیست، اگر بخواهم پروژه شهید انصاری شرقی را با محور کوچه محمدیه مقایسه کنم، باید بگویم این مسیر نیز از بافت تاریخی گذر کرده و برابر مصوبه مراجع شهری، باید گذر دارای عرض 16 متر باشد و اغلب پلاکها تملک شده و تنها چند مورد از تملکات باقی مانده است
وی همچنین در جریان بررسی طرح ساماندهی بلوار آیت الله خامنه ای و اینکه بیان شد بخشی از طرح در محدوده باغات سنتی قرار دارد، گفت: چه اجباری وجود دارد، زمینی که 10 یا 20 سال گذشته باغ بوده، را الان نیز باغ بدانیم؟!
این مسئول تبیین کرد: در جلسات گذشته نیز گفته ام، در حفظ باغستان های سنتی حتی اگر شریان های آبی باغستان ها را نیز حفظ کرده باشیم، حفظ یک باغ سنتی حدود پنج نفره که حدود سه هزار 500 متر وسعت دارد، برای باغدار سالانه 10 تا 15 میلیون تومان هزینه دارد، آیا برای باغدار آورده ای دارد؟! آیا همه مالکین باغات سنتی نگاه میراثی به باغات دارند؟! و آیا حمایت تشکلهای غیر دولتی شامل حال آنها میشود؟!
عبدالرزاقی تصریح کرد: احیای باغات سنتی اگر برای باغداران صرفه اقتصادی نداشته باشد، مقدور نیست و اگر احیاء و نگهداری نشود، به ماجرای بلاتکلیف مانده احیای بافت فرسوده و میراثی تبدیل خواهد شد.
بین 5 تا 10 متر خاک بافت فرسوده دستی است و واقعا بامشکل مواجه ایم، ترکیدگی لوله در مجاورت حمام میرزا کریم نمونه این مشکلات است، چراکه قسمتی از این اثر را تخریب کرده بود.
این نشان می دهد سیستم آبرسانی این بافت مشکل یافته و فرسوده شده است. راهکار حل این مشکلات این است که تمامی مدیران استان باهم کنار بیایند و سر یک میز بنشینند و مشکلات را حل کنند و اگر این اتفاق نیفتد مجدد با مشکل مواجه میشویم.
این مسئول اذعان کرد: دوباره هشدار می دهم اگر باغات سنتی که 5 هزار هکتار بوده و حالا دوهزارو 580 متر آن باقی مانده و ممکن است طی چند سال آتی 100 هکتار دیگر آن نیز از بین برود را با برنامه ریزی و تمهیدات درست حفظ نکنیم باعث نابودی میراث پدرانمان شده ایم.
اختصاص مجوز ساخت و ساز در ورودی شهر، باغستان سنتی را تهدید میکند
مهدیه سادات قافله باشي سخنگوی شورای اسلامی شهرقزوین در نشست مشترک استاندار و شهردار قزوین با اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در راستای سامان دهی ورودی شهر از سمت میدان مینودر تاکید کرد:یکی از دلایلی که باغات سنتی ورودی شهر خشک شده است، دادن مجوزهای ساخت و ساز در این نقطه است.
وی گفت: ما برای ادامه زندگی به این باغستان نیاز داریم و یکی از اصلی ترین نگرانی های تشکل های زیست محیطی اختصاص همین مجوز ها است.
قافله باشی تصریح کرد: اینکار مردم را ترغیب میکند که باغات خود را خشک کنند، تا بتوانند برای ساخت و ساز و احداث پروژه های مختلف مجوز بگیرند.
احداث پارک باغ می تواند به احیای باغستان سنتی کمک کند
سعید دقیقی دبیر شورای اسلامی شهر قزوین در نشست مشترک با استاندار و شهردار قزوین و همچنین برخی از مدیریت ها و معاونت های شهرسازی گفت: از آنجاییکه بین پلاک های موجود در بلوار آیت الله خامنه ای فاصله وجود دارد می توان برای احیای باغستان سنتی و پر کردن فضای ما بین آنها، پارک باغ احداث کرد.
وی گفت: هم‌چنین می توان دو طرف این بلوار را با احداث پل هایی مانند پل طبیعت به یکدیگر وصل کرد تا در پشت پروژه های تجاری فضاي باغ پارك ايجاد شود و در همین راستا باغستان سنتی نیز حفظ شود.
مشکل خیابان شهید انصاری شرقی باید زودتر حل شود
احد چگینی عضو شورای اسلامی شهر قزوین در نشست با زاهدی استاندار و صفری شهردار قزوین در راستای اجرای پروژه شهید انصاری شرقی توضیح داد: در آستانه بودجه بندی سال ۹۷ هستیم و بلاتکلیفی اهالی خیابان شهید انصاری مردم را اذیت میکند. باید در یک بازه زمانی 10 الی 30 روزه این بحث به جمع بندی نهایی برسد.
وی افزود: به زودی وارد پنجاهمین سالگرد کلنگ زنی این خیابان میشویم و بعد از اینهمه سال باید بتوانیم این معضل را به طور اساسی حل کنیم.
چگینی تبیین کرد: برای توسعه در این حوزه قاعدتا ضرورت هایی وجود دارد اما باید دانست که شهرداری به دنبال تخریب آثار تاریخی نیست.
این مسئول گفت: برای حل این مشکل و باز کردن کوچه محمدیه فقط سه پلاک برای تملک باقی مانده که با تملک کردن آنها کل محور ۱۶ متری محمدیه آزاد می شود.
عضو شورای شهر قزوین ابراز کرد: معضل دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد ورودی های شهر قزوین است، ورودی های متعددی در قزوین وجود دارد و فقط مختص میدان مینودر نیست اما متاسفانه در تمام آنها فقط مکانیکی و صافکاری و تعویض روغنی و مراکز خدماتی دیده می شود.
چگینی یادآور شد: ورودی شهر قزوین باید از عوارضی شروع شود نه از میدان مینودر، اما متاسفانه عوارضی هنوز جزئی از اتوبان به شمار می رود، در کمیسیون ماده ۷ بر اساس مطالعات صورت گرفته هرچند اسناد اراضی اطراف بلوار آیت الله خامنه ای باغ است، اما در این قسمت حتی به تعداد انگشتان دست هم درخت وجود ندارد و اکثرا خشک شده اند.
وی خاطرنشان کرد: تمام ساخت و سازهایی که در این منطقه انجام شده است حکم تخریب موکول به اجرای طرح در ماده ۱۰۰ دارند که امروز در حال ساماندهی آن هستیم.
چگینی تشریح کرد: در مسیر نادری تا سبزه میدان همیشه ترافیک سنگین است که در این راستا پیشنهاد دارم:با اخذ نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی میتوان مانند تونل نیایش تهران، از انتهای پل نادری تا ابتدای خیابان شهید انصاری را با تونل به هم وصل کرد، این طرح میتواند در بلند مدت مشکل همیشگی ترافیک سبزه میدان را حل کند.
1004/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها