سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک جنگنده اف 22 آمریکایی برای جنگنده‌های روسیه در آسمان سوریه مزاحمت ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۹۶۰۳۱۱
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج ، نیروی هوایی روسیه از تکرار ایجاد مانع برای جنگنده‌های این کشور توسط جنگنده‌های آمریکایی در طی عملیات ضدداعش خبر داد.

آنطور که ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، دو فروند جنگنده سوخو-35ارتش روسیه در ادامه پاکسازی ساحل غربی فرات از وجود عناصر باقی‌مانده داعش، روز 2 آذر (23 نوامبر) عازم عملیات بمباران بوده‌اند که به ناگاه با حضور و مزاحمت‌های یک فروند جنگنده اف-22 ارتش آمریکا روبرو می‌شوند.

جنگنده آمریکایی با نزدیک شدن به جنگنده‌های آمریکایی، عملاً آنها را مجبور به کاهش شدید و ناگهانی سرعت می‌کند و حتی در چند مورد، با رها کردن گلوله‌های آتشین مخصوص گمراه کردن موشک‌های حرارتی، نبرد هوایی با جنگنده‌های روس را شبیه‌سازی می‌کند.

وزارت دفاع روسیه صراحتاً اعلام کرده که این کار اف-22 آمریکایی، در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از بمباران مواضع داعش توسط روس‌ها بوده است.

این رویارویی در نزدیکی شهر میادین در استان دیرالزور صورت گرفته است؛ همان شهری که از مقرهای اصلی داعشبود و پس از حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مواضع داعش را در آن با موشک هدف قرار داد.

وزارت دفاع آمریکا هم در پاسخ گفته که روس‌ها، قاعده مورد قبول خود برای بمباران نکردن مناطق کاهش درگیری را زیر پا می‌گذارند.

ژنرال کوناشنکوف در پاسخ به این اظهار نظر آمریکایی‌ها گفته: «بیانیه ارتش آمریکا در خصوص تعلق بخشی از آسمان سوریه به آمریکا، گیج‌کننده است. سوریه یک دولت دارای حق حاکمیت و عضو سازمان ملل است و آمریکا مالک هیچ بخشی از آسمان آن نیست.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه، به نحوه پایان یافتن مزاحمت‌های اف-22 آمریکایی هم اشاره کرده و گفته: «پس از ظاهر شدن یک فروند جنگنده چندمنظوره روسی سوخو-35که قابلیت مانور بالایی دارد، جنگنده آمریکایی مانور خطرناک خود را متوقف کرد و با عجله راهی حریم هوایی عراق شد.»

روس‌ها در سال 2015 برای جلوگیری از برخورد ناخواسته میان جنگنده‌های خود و پرنده‌های نظامی آمریکا در آسمان سوریه، تفاهم‌نامه‌ای امضاء کردند. البته روسیه همین امسال و در جریان سقوط آخرین دژ داعش در بوکمال، از جلوگیری تعمدی جنگنده‌های داعش از بمباران داعش اظهار نارضایتی شدید کردند.

دو طرف البته مشکلات خود را در دور میز مذاکره ظاهراً حل کردند و قرار شد در یک مسیر 45 کیلومتری از رود فرات، آمریکا و روسیه تنها در یک سوی رود حضور هوایی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات